Poznawanie świata z wykorzystaniem GIS

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Systemy informacji geograficznej (GIS) mogą stanowić świetne narzędzie wsparcia pracy nauczycieli z młodzieżą. Pozwalają spojrzeć na wiele problemów z perspektywy globalnej, lepiej rozumieć świat, w którym żyjemy. Na całym świecie, także w Polsce, rozwijają się inicjatywy szkolne i pozaszkolne, które wykorzystują GIS do realizacji projektów edukacyjnych.PHOTO: SXC.HU

Kilka dni temu odbyło się w Warszawie spotkanie, podsumowujące realizację projektu „Akademia EduGIS”, które zgromadziło nauczycieli przedmiotów przyrodniczych poziomu gimnazjum i liceum, doradców przedmiotowo-metodycznych, pracowników ośrodków edukacji ekologicznej, parków narodowych i krajobrazowych. Z uczestnikami konferencji spotkali się eksperci z Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk, Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem.

W wykładzie inauguracyjnym dr Witold Lenart (Uniwersytet Warszawski) przekonywał, że wzbogacenie lekcji np.: geografii czy biologii o elementy pracy z narzędziami geoinformacyjnymi ma bezpośrednie przełożenie na jakość nauczania i nabywanie przez uczniów praktycznych umiejętności.

Uczestnicy konferencji mieli także możliwość zapoznania się z realizacją rezultatów projektu „Akademia EduGIS” – w tym m.in. ze scenariuszami zajęć przygotowanymi przez zespół pracujący w ramach projektu, zasobami edukacyjnymi dla nauczycieli biologii i geografii. Zebrani poznali dostępne dla nauczycieli zasoby danych przestrzennych, oprogramowanie i aplikacje web-GIS. Zagadnienie satelitarnych obserwacji Ziemi, jako cennego źródła wiedzy o naszej planecie, przybliżył zebranym Michał Krupiński z Zespołu Obserwacji Ziemi Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk.

Wśród prelegentów nie zabrakło także zagranicznych gości. Dzięki połączeniu internetowemu Karl Donert (koordynator projektu Digital-earth.eu, Przewodniczący Europejskiego Stowarzyszenia Geografów) zaprezentował polskim edukatorom założenia tej międzynarodowej sieci współpracy w zakresie zastosowań GIS w edukacji. Założeniem Digital-earth.eu jest powstanie społeczności nauczycieli wykorzystujących w swojej pracy technologie geoinformacyjne. Donert zaprosił uczestników konferencji do aktywnego włączenia się w budowanie tej sieci.

„Popularyzacja nowoczesnych narzędzi edukacji ekologicznej jest priorytetem dla naszego Centrum“ – powiedziała Monika Rusztecka, kierownik Działu Zastosowań Geoinformacji w Centrum UNEP/GRID-Warszawa. „Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych ICT i geoinformacyjnych GIS pozwala na praktyczne przekazywanie wiedzy w sposób interesujący dla młodzieży. Dlatego cieszymy się z zainteresowania tą tematyką i planujemy kontynuować działania zapoczątkowane w Akademii EduGIS“ – dodała.

Już dziś wszyscy zainteresowani mogą odwiedzić portal edugis.pl, gdzie udostępnione są m.in.: scenariusze zajęć, lista umiejętności odnoszących się do GIS, internetowa baza wiedzy oraz kursy e-learning dla nauczycieli. Wszystkie materiały opracowane są w bezpośrednim odniesieniu do obowiązującej podstawy programowej. Już wkrótce zostanie też opublikowany poradnik dla nauczycieli „GIS w szkole”, który w formie elektronicznej będzie bezpłatnie udostępniony na portalu.

GIS można wykorzystać również do realizacji wielu praktycznych zadań. W Katowicach powstał w 2010 r. nowatorski przewodnik po mieście na telefon komórkowy. Nowy przewodnik Katowic to aplikacja, funkcjonująca na smartfonach, przygotowana w dwóch wersjach językowych - po polsku i angielsku. W jego bazie znajduje się kilkadziesiąt miejsc - instytucji publicznych, hoteli, kin, teatrów, muzeów, monumentów i restauracji. Wystarczy tylko ściągnąć na swoją komórkę mapę o pojemności nie więcej niż 100 kB, by dzięki wbudowanemu w telefon kompasowi, GPS i kamerze odnaleźć ważne dla nas miejsce.

(Źródło: edugis.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie