Ścieżka opowieści

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z początkiem roku szkolnego z piątej klasy szkoły podstawowej zostałem przeniesiony w zupełnie inny świat. Pracuję teraz z klasą drugą. Odmienny rodzaj energii i metod pracy. Przygotowując zajęcia, które miałem prowadzić w czasie Dnia Nauczyciela sięgnąłem po pomysł Storytelling Pathways znaleziony kilka miesięcy temu przez Annę Grzegory z Logofigle.pl.(C) Szkoła Podstawowa nr 41 w Szczecinie

Do pracy wybrałem opowieść „O trzech świnkach”. Przeczytałem ją dzieciom, a na podłodze czekał już rozwinięty fragment tapety oraz pastele. Uczniowie chętnie podjęli się zadania zobrazowania kolejnych etapów usłyszanej historii. Po ich wykonaniu wędrując po przygotowanej ścieżce przedstawiali swoją wersję opowieści.

Dużym plusem tej metody jest to, że dzieci mogą pracować równocześnie nad różnymi etapami usłyszanego tekstu. W działaniu wykorzystują ruch, słuchanie, malowanie (wzrok). Zdjęcia dobrze oddają emocje, które towarzyszyły temu zadaniu.

(C) Szkoła Podstawowa nr 41 w Szczecinie

W zajęciach brało udział tylko pięcioro dzieci. Jednak razem z nauczycielką, z którą prowadzimy klasę, planujemy wykorzystać ten pomysł dla całego zespołu. Chcemy, aby uczniowie pracując w grupach, stworzyli swoje własne wersje ścieżki – opowieści.

(C) Szkoła Podstawowa nr 41 w Szczecinie

Pojawiły się też pomysły, że ten model pracy można wykorzystać budując sprawozdania z wizyty w teatrze, wycieczki szkolnej, etc. Możliwości są wprost niewyczerpane, a kreatywność dzieci pozwoli na ilustrację przeróżnych opowieści.

(C) Szkoła Podstawowa nr 41 w Szczecinie

Notka o autorze: Krzysztof Jaworski jest pedagogiem specjalnym w Szkole Podstawowej nr 41 w Szczecinie oraz członkiem grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie