W poszukiwaniu skuteczności edukacyjnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na rynku edukacji pojawia się coraz więcej narzędzi edukacyjnych, tworzonych zarówno przez podmioty prywatne, publiczne, organizacje pozarządowe, a nawet indywidualne osoby. Jest to rezultat nieograniczonej ludzkiej kreatywności, także dzięki istnieniu różnorodnych narzędzi i platform służących do wspierania edukacji. Pojawia się jednak zasadnicze pytanie o skuteczność tych narzędzi – czy wszystkie pomagają, czy też mogą zaszkodzić osobom uczącym się. Pearson, wiodąca światowa firma edukacyjna, ogłosiła właśnie swoją globalną strategię edukacyjną, w której ocena skuteczności edukacyjnej (ang. efficacy) stała się jej kluczowym elementem.fot. Fotolia.com

„Edukacja jest w tak dużym stopniu powiązana z kwestią dobrobytu obywateli i całej gospodarki, że pilnie musimy stworzyć bardziej rygorystyczny system, aby zapewnić jej prawidłowe funkcjonowanie. Dzięki coraz większym zbiorom badań i danych, a także możliwościom technologicznym, osiągnięcie skuteczności kształcenia (efficacy) jest nie tylko równie istotne, ale także równie możliwe, jak w przypadku sektora opieki zdrowotnej.“ – mówi Michael Barber, główny doradca firmy Pearson ds. edukacji. 

„Globalne wyzwania edukacyjne są zbyt trudne, by mogła je podjąć samodzielnie jedna organizacja. Dzielimy się z innymi postępami, jakie osiągamy, dążąc do dyskusji z przedstawicielami sektora edukacji na rzecz zwiększenia szybkości działań. Współpraca, partnerstwo i współtworzenie to jedyny sposób na przeprowadzenie transformacji w edukacji w takim tempie, jakiego potrzebują i wymagają osoby uczące się.” – przekonuje Barber.

W ramach nowej globalnej strategii edukacyjnej, której celem jest pomoc uczącym się w osiągnięciu postępu w życiu poprzez kształcenie, Pearson

  • zobowiązała się przedstawić raport z audytu dotyczącego założonych celów, sposobów pomiaru i osiąganych wyników kształcenia wraz z wynikami finansowymi obejmującymi całość działalności firmy, w terminie do 2018 r.;
  • udostępnila plany dotyczące wprowadzenia skuteczności edukacyjnej, jako podstawy działań w całej strukturze organizacyjnej, we wszystkich obszarach biznesowych firmy;
  • opublikowała tzw. System Oceny Skuteczności Edukacyjnej (Efficacy Framework) – autorską metodę, której celem jest zapewnienie, że produkty i usługi oferowane przez firmę Pearson umożliwiają użytkownikom nabycie potrzebnych umiejętności, oraz zidentyfikowanie obszarów, które wymagają poprawy;
  • zobowiązała się do opracowania globalnej sieci badawczej w celu gromadzenia dowodów potwierdzających realizację „drogi do skuteczności edukacyjnej” („path to efficacy”) oraz do otwartego udostępnienia tej bazy danych i zorganizowania debaty na temat zawartych w niej informacji.

Ambicją firmy Pearson jest zapewnienie, by jej działalność była stymulowana coraz lepszym rozumieniem tego, w jaki sposób można maksymalizować i mierzyć jej wpływ na wyniki kształcenia. Firma czerpie przy tym inspiracje z doświadczeń sektora opieki zdrowotnej dotyczące inwestowania w badania i rozwój oraz tworzenia nowych modułów współpracy partnerskiej, które zajmą się najpilniejszymi, a wciąż niespełnionymi potrzebami sektora edukacji.

Uznając dialog i współpracę ze środowiskami edukacyjnymi za najważniejszy warunek przyspieszenia postępu, Pearson publikuje dwa raporty:

  • Asking More: The Path to Efficacy (PDF), dotyczący konieczności zmierzenia i poprawy wyników kształcenia na całym świecie. Stanowi on zbiór opinii sformułowanych przez światowej klasy ekspertów z dziedziny edukacji. Raport podkreśla, w jaki sposób badanie i gromadzenie danych mogą przyczynić się do rewolucyjnych zmian, jeżeli chodzi o mierzenie i zwiększanie skuteczności produktów i programów edukacyjnych oraz instytucji oświatowych. Publikacja zawiera teksty autorstwa światowych liderów w dziedzinie edukacji i biznesu, m.in. Andreasa Schleichera z OECD, Kena Robinsona, Vicky Colbert z Escuela Nueva, Geoffa Mulgana z NESTA czy Jona Iwaty z IBM.
  • The Incomplete Guide to Delivering Learning Outcomes, który szczegółowo ukazuje nowe podejście firmy Pearson do realizacji wyznaczonych celów. Autorami raportu są Sir Michael Barber, główny doradca firmy Pearson ds. edukacji, i Saad Rizvi, starszy wiceprezes ds. skuteczności edukacyjnej. Publikacja zawiera informacje na temat „Systemu Oceny Skuteczności Edukacyjnej” (Efficacy Framework)– procesu opracowanego przez firmę Pearson w celu ewaluacji i zwiększania korzystnego wpływu produktów i usług firmy na wyniki kształcenia. Raport przedstawia także szczegóły stosowania tej nowej metody.

Pearson chce poszerzyć dialog ze środowiskami edukacyjnymi, tworząc nową światową sieć badawczą, łączącą wewnętrzne badania firmy z inicjatywami ekspertów zewnętrznych, która posłuży do budowy strategii i rozwoju produktów i usług w odniesieniu do najpilniejszych potrzeb w edukacji. Wyniki tych prac zostaną udostępnione na nowej platformie internetowej „Open Ideas”.

„Celem firmy Pearson jest pomaganie uczącym się w osiągnięciu postępu w życiu i rozwoju zawodowego poprzez kształcenie. Dlatego musimy mieć pewność, że będziemy w stanie mierzyć nasz wpływ na ten postęp, we wszystkim co robimy i jasno to komunikować.” – mówi John Fallon, dyrektor wykonawczy firmy Pearson. „Naszym celem jest zapewnianie, by każde nasze działanie, każda decyzja, każdy proces i każda inwestycja były motywowane wyraźnym zrozumieniem tego, jaki będzie ich mierzalny wpływ na wyniki edukacyjne. Takie rozumowanie i podejście muszą stać się podstawą naszych codziennych działań.”

„Kiedy za pięć lat opublikujemy nasz raport roczny, będziemy mogli, na podstawie audytu przeprowadzonego przez partnera zewnętrznego, przedstawić nasze postępy w poprawie wyników osiąganych przez uczących się. Aby to osiągnąć, musimy wspólnie zdefiniować, jakie rezultaty osiągane przez osoby uczące się będziemy śledzić, mierzyć i do osiągnięcia których będziemy dążyć.” – zapowiada Fallon.

Pearson jest jednym ze światowych liderów wśród firm edukacyjnych. Działania podejmowane przez tą firmę mogą i powinny zainspirować inne podmioty działające na rynku edukacji, zarówno prywatne, jak i publiczne, do mierzenia skuteczności podejmowanych działań edukacyjnych. NIe warto przecież tracić czasu na nieskuteczną edukację.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie