Profesor Podcast

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Sytuacja ta jest niezrozumiała. Jeśli uczelnie mają teoretycznie niewielkie środki finansowe (a przedstawiciele uczelni przyznają, że tworzenie i prowadzenie kursów wirtualnych jest z wielu względów droższe niż tradycyjnych zajęć), to jakaś koordynacja działań czy stworzenie wspólnej biblioteki materiałów mogłoby tutaj wprowadzić istotną zmianę jakościową. Tym bardziej że nawet uczelnie takie jak SGH, której serwis e-sgh można uznać za stosunkowo profesjonalny, zatrzymują się w myśleniu o e-edukacji na etapie publikacji slajdów z wykładów lub materiałów tekstowych, okraszonych tu i ówdzie linkami lub grafiką (i naprawdę trudno stwierdzić, dlaczego lepiej psuć wzrok przed ekranem niż przeczytać podręcznik półleżąc w fotelu).

 

Pozytywnym wyłomem w tym zazdrosnym strzeżeniu tajemnic świata akademickiego jest serwis wazniak.mimuw.edu, gdzie dzięki dobrej woli i otwartości kadry naukowej Politechniki Warszawskiej, Politechniki Poznańskiej, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warszawskiego, znalazły się materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć zdalnych w ramach studiów informatycznych I i II stopnia.

 

Tymczasem pod koniec roku kilka amerykańskich uczelni podpisało kontrakty z serwisem YouTube tworząc własne "kanały edukacyjne". MIT ogłosił zaś, że udało mu się opublikować materiały do wszystkich 1800 prowadzonych na tej uczelni kursów, a teraz będzie się zajmował głównie ich aktualizacją. Nauczanie w najlepszym możliwym wydaniu stało się własnością publiczną. Kiszenie wiedzy w wydaniu polskich uczelni straciło sens.

 

MIT OpenCourseWare 
Znajdujący się pod adresem ocw.mit.edu serwis jest ogromnym portalem edukacyjnym oferującym darmowy dostęp do ogromnej bazy materiałów z 1800 kursów prowadzonych w Massachusetts Institute of Technology, jednej z najbardziej prestiżowych uczelni technicznych na świecie. Publikowane są programy zajęć, notatki, streszczenia i pełne teksty wykładów, zadania i problemy uzupełniające zajęcia, listy lektur obowiązkowych i uzupełniających do poszczególnych materiałów, symulacje multimedialne, materiały audio i wideo. Materiały z każdego kursu dostępne są zarówno bezpośrednio na stronie ocw.mit.edu, jak i w postaci do ściągnięcia, najczęściej zamknięte w jednym pliku .zip. Twórcy projektu OpenCouseWare (OCW) twierdzą, że ich misją jest udostępnienie za darmo dosłownie wszystkich materiałów, z których korzystają studenci i wykładowcy MIT, aby mogli z nich korzystać również samoucy, studenci i wykładowcy innych uczelni. Materiały udostępniane są na licencji Creative Commons, stanowiącej m.in., że mogą być wykorzystywane do wszelkich zastosowań niekomercyjnych i udostępniane publicznie na analogicznej licencji, redystrybuowane, wykorzystywane we fragmentach i przetwarzane. Twórcy OCW mają również nadzieję, że ich praca przyczyni się do upowszechnienia koncepcji darmowego udostępniania uniwersyteckich materiałów edukacyjnych. W tej chwili w serwisie OCW publikowane są nie tylko kursy MIT, ale również ponad 2000 kursów 50 instytucji z całego świata udostępniających swoje materiały na analogicznych zasadach. 
 

(artykuł ukazał się w Computerworld i IDG.pl, 8.04.2008)

 

Image

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie