Jak rozwijać kompetencje proinnowacyjne w szkole?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Patrząc na rozwój wydarzeń na świecie w ostatnich latach, można łatwo dojść do przekonania, że nasza przyszłość staje się coraz mniej przewidywalna. Trudniej przewidzieć możliwe scenariusze w świecie polityki, gospodarki czy zdrowia publicznego, można natomiast uznać, że edukacja staje się w tych czasach kluczowa dla zapewnienia rozwoju i w wymiarze osobistym i w ogólnospołecznym. Ważne jest gruntowne przemyślenie, czego powinna uczyć szkoła i jak może ona próbować przygotować młodych ludzi do funkcjonowania w świecie, którego nie znamy.

Co może zrobić dyrektor/ka szkoły, by w jego/jej szkole skutecznie rozwijać kompetencje przyszłości młodych ludzi? To pytanie zadaliśmy sobie wraz z Dorotą Pintal i Bernardettą Czerkawską tworząc przewodnik z rekomendacjami dla dyrektorek i dyrektorów szkół Jak rozwijać kompetencje proinnowacyjne w szkole?. Sięgnęliśmy przy tym do koncepcji skutecznego przywództwa edukacyjnego Viviane Robinson oraz doświadczeń z projektu Szkoła dla innowatora, który Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) realizowało na zlecenie Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Wiemy, że dyrektor jest osobą, od której zależy w szkole najwięcej. Ma ogromny wpływ na uczennice i uczniów, ich proces uczenia się, efekty edukacyjne i dobrostan. Badania Viviane Robinson dotyczące przywództwa skupionego na uczeniu się uczniów (ang. student-centered leadership) wskazują, że najważniejsze zadania dyrektora to:

  1. Ustalanie celów i oczekiwań
  2. Strategiczne zapewnianie zasobów
  3. Zapewnianie wysokiej jakości nauczania
  4. Prowadzenie/koordynowanie doskonalenia i rozwoju nauczycieli
  5. Zapewnianie uporządkowanego i bezpiecznego środowiska

Do tych wniosków dodaliśmy swoje doświadczenia z projektu Szkołą dla innowatora. Nasza praca pokazała, że skuteczna dyrekcja szkoły:

  • dzieli się przywództwem – praktykuje rozproszone przywództwo;
  • podejmuje refleksję o miejscu swojej szkoły w procesie zmiany i na tej podstawie stale weryfikuje swoje działania;
  • dba o podtrzymanie pozytywnych efektów zmian;
  • dopasowuje działania do kontekstu lokalnych potrzeb – korzysta z inspiracji, ale jednocześnie dostosowuje pomysły do potrzeb uczniów oraz kompetencji nauczycieli;
  • zachowuje uważność na innych – dbając, by zmiana służyła przede wszystkim uczniom, ale by nie była realizowana kosztem nauczycieli.

Efektem złożenia w całość wniosków z badań i naszego projektu jest publikacja, w której opisaliśmy dziesięć rekomendacji. Dla każdej z nich podaliśmy przykłady małych kroków, które można podjąć w prawie każdej szkole już dzisiaj! Zachęcamy do skorzystania!

 

Link do publikacji tutaj.

 

Notka o autorze: Jędrzej Witkowski jest prezesem Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie