Jak rozwijać kompetencje proinnowacyjne w szkole?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Patrząc na rozwój wydarzeń na świecie w ostatnich latach, można łatwo dojść do przekonania, że nasza przyszłość staje się coraz mniej przewidywalna. Trudniej przewidzieć możliwe scenariusze w świecie polityki, gospodarki czy zdrowia publicznego, można natomiast uznać, że edukacja staje się w tych czasach kluczowa dla zapewnienia rozwoju i w wymiarze osobistym i w ogólnospołecznym. Ważne jest gruntowne przemyślenie, czego powinna uczyć szkoła i jak może ona próbować przygotować młodych ludzi do funkcjonowania w świecie, którego nie znamy.

Co może zrobić dyrektor/ka szkoły, by w jego/jej szkole skutecznie rozwijać kompetencje przyszłości młodych ludzi? To pytanie zadaliśmy sobie wraz z Dorotą Pintal i Bernardettą Czerkawską tworząc przewodnik z rekomendacjami dla dyrektorek i dyrektorów szkół Jak rozwijać kompetencje proinnowacyjne w szkole?. Sięgnęliśmy przy tym do koncepcji skutecznego przywództwa edukacyjnego Viviane Robinson oraz doświadczeń z projektu Szkoła dla innowatora, który Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) realizowało na zlecenie Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Wiemy, że dyrektor jest osobą, od której zależy w szkole najwięcej. Ma ogromny wpływ na uczennice i uczniów, ich proces uczenia się, efekty edukacyjne i dobrostan. Badania Viviane Robinson dotyczące przywództwa skupionego na uczeniu się uczniów (ang. student-centered leadership) wskazują, że najważniejsze zadania dyrektora to:

  1. Ustalanie celów i oczekiwań
  2. Strategiczne zapewnianie zasobów
  3. Zapewnianie wysokiej jakości nauczania
  4. Prowadzenie/koordynowanie doskonalenia i rozwoju nauczycieli
  5. Zapewnianie uporządkowanego i bezpiecznego środowiska

Do tych wniosków dodaliśmy swoje doświadczenia z projektu Szkołą dla innowatora. Nasza praca pokazała, że skuteczna dyrekcja szkoły:

  • dzieli się przywództwem – praktykuje rozproszone przywództwo;
  • podejmuje refleksję o miejscu swojej szkoły w procesie zmiany i na tej podstawie stale weryfikuje swoje działania;
  • dba o podtrzymanie pozytywnych efektów zmian;
  • dopasowuje działania do kontekstu lokalnych potrzeb – korzysta z inspiracji, ale jednocześnie dostosowuje pomysły do potrzeb uczniów oraz kompetencji nauczycieli;
  • zachowuje uważność na innych – dbając, by zmiana służyła przede wszystkim uczniom, ale by nie była realizowana kosztem nauczycieli.

Efektem złożenia w całość wniosków z badań i naszego projektu jest publikacja, w której opisaliśmy dziesięć rekomendacji. Dla każdej z nich podaliśmy przykłady małych kroków, które można podjąć w prawie każdej szkole już dzisiaj! Zachęcamy do skorzystania!

 

Link do publikacji tutaj.

 

Notka o autorze: Jędrzej Witkowski jest prezesem Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie