Włącz sztuczną inteligencję w klasie

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Za sprawą OpenAI sztuczna inteligencja (SI) na dobre zagościła w edukacyjnym mainstreamie. Zbyt często jednak rozmowa o niej odbywa się w ograniczonym zakresie. Dyskusja dotycząca jej obecności w edukacji powinna obejmować szerokie spektrum zagadnień, w szczególności wykorzystania jej na zajęciach lekcyjnych.

W czasie wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH staraliśmy się pokazać szeroką perspektywę dotyczącą obecności SI w naszym życiu. Przedstawiliśmy dobre przykłady projektów, które w etyczny sposób pomagają rozwiązywać problemy i wyzwania z którymi mierzą się ludzie i cała planeta.

Wskazaliśmy narzędzia, które można wykorzystać w edukacji wczesnoszkolnej, aby pokazać specyfikę jej działania oraz uczyć dzieci jak kreatywnie i odpowiedzialnie wykorzystywać potencjał dostępnych technologii. Pokazaliśmy jak te rozwiązania na podstawowym poziomie są powiązane z bardziej zaawansowanymi projektami.

Szczególną uwagę skierowaliśmy na kwestie związane z rozwojem kompetencji, które obejmują umiejętność nieszablonowego wykorzystania SI oraz umiejętności współpracy w triadzie człowiek - maszyna - człowiek. Odnieśliśmy się do celów zrównoważonego rozwoju oraz kwestii etycznych związanych z SI.

Dla uczestników przygotowaliśmy zestawienie kilku prezentowanych narzędzi oraz poradnik przygotowany przez Komisję Europejską dotyczący etycznego korzystania z AI przez nauczycieli (tutaj).

Zapraszamy na nasze wystąpienie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorach: Joanna Apanasewicz jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Autorka scenariuszy, materiałów edukacyjnych i publikacji dotyczących wprowadzania nowych technologii do edukacji, programowania, STEAM a także kreatywnych i aktywizujących metod nauczania. Trenerka w NODN Cyfrowy Dialog, a także w Fundacji Szkoła z Klasą. Blogerka, należy do społeczności Superbelfrzy RP. Krzysztof Jaworski jest edukatorem, koordynatorem i trenerem projektów edukacyjnych. Absolwent programu Future Classroom Lab realizowanym przez European Schoolnet w Brukseli. Uczestnik międzynarodowych konferencji Scratcha w Budapeszcie i USA (MIT, Boston).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie