Włącz sztuczną inteligencję w klasie

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Za sprawą OpenAI sztuczna inteligencja (SI) na dobre zagościła w edukacyjnym mainstreamie. Zbyt często jednak rozmowa o niej odbywa się w ograniczonym zakresie. Dyskusja dotycząca jej obecności w edukacji powinna obejmować szerokie spektrum zagadnień, w szczególności wykorzystania jej na zajęciach lekcyjnych.

W czasie wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH staraliśmy się pokazać szeroką perspektywę dotyczącą obecności SI w naszym życiu. Przedstawiliśmy dobre przykłady projektów, które w etyczny sposób pomagają rozwiązywać problemy i wyzwania z którymi mierzą się ludzie i cała planeta.

Wskazaliśmy narzędzia, które można wykorzystać w edukacji wczesnoszkolnej, aby pokazać specyfikę jej działania oraz uczyć dzieci jak kreatywnie i odpowiedzialnie wykorzystywać potencjał dostępnych technologii. Pokazaliśmy jak te rozwiązania na podstawowym poziomie są powiązane z bardziej zaawansowanymi projektami.

Szczególną uwagę skierowaliśmy na kwestie związane z rozwojem kompetencji, które obejmują umiejętność nieszablonowego wykorzystania SI oraz umiejętności współpracy w triadzie człowiek - maszyna - człowiek. Odnieśliśmy się do celów zrównoważonego rozwoju oraz kwestii etycznych związanych z SI.

Dla uczestników przygotowaliśmy zestawienie kilku prezentowanych narzędzi oraz poradnik przygotowany przez Komisję Europejską dotyczący etycznego korzystania z AI przez nauczycieli (tutaj).

Zapraszamy na nasze wystąpienie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorach: Joanna Apanasewicz jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Autorka scenariuszy, materiałów edukacyjnych i publikacji dotyczących wprowadzania nowych technologii do edukacji, programowania, STEAM a także kreatywnych i aktywizujących metod nauczania. Trenerka w NODN Cyfrowy Dialog, a także w Fundacji Szkoła z Klasą. Blogerka, należy do społeczności Superbelfrzy RP. Krzysztof Jaworski jest edukatorem, koordynatorem i trenerem projektów edukacyjnych. Absolwent programu Future Classroom Lab realizowanym przez European Schoolnet w Brukseli. Uczestnik międzynarodowych konferencji Scratcha w Budapeszcie i USA (MIT, Boston).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie