Odpowiednie środowisko edukacyjne wpływa na jakość i wyniki edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiRaport amerykańskiej organizacji Partnerstwo na rzecz Umiejętności XXI wieku (P21 – Partnership for 21st Century Skills) nie pozostawia złudzeń: współczesne środowisko edukacyjne, rozumiane jak najszerzej - tak fizycznie, jak i wirtualnie, musi pokonać bariery, które do tej pory skutecznie odgraniczają edukację szkolną od wyzwań rzeczywistego świata.
 
Do tej pory przez „środowisko edukacyjne” rozumiano konkretne miejsce, w którym odbywają się zajęcia (klasa, szkoła, biblioteka). We współczesnym, zsieciowanym i budowanym na technologiach informacyjno-komunikacyjnych świecie to środowisko ma zdecydowanie szersze znaczenie. Środowisko edukacyjne danego ucznia może fizycznie nie istnieć – być wirtualne, online, oddalone od miejsca, w którym jest nauczyciel o setki kilometrów.

We współczesnym świecie nie da się skutecznie kształcić młodzieży w szkołach w oparciu o zasady i instrukcje, które były zaplanowane dla epoki przemysłowej, ze sztywnymi ramami, małą elastycznością wykorzystywanych narzędzi i z góry określonymi granicami pomiędzy kolejnymi rocznikami, dziedzinami, czy szkolnymi klasami.

Wspierany przez Cisco Systems raport Środowisko Edukacyjne XXI wieku (21st Century Learning Environments) – opisuje rozmaite sposoby organizacji szkolnej struktury, które mogą przysłużyć się nauczaniu i uczeniu się w dzisiejszych czasach. Zwraca uwagę zarówno na potrzebę bardziej elastycznych przestrzeni edukacyjnych (inne podejście do organizacji „klasy” szkolnej, programowanej różnorodnie i pod kątem rozmiaru i pod kątem tematów), a także na potrzebę wprowadzenia bardziej elastycznych ram czasowych niż lekcje 45 czy 50 minutowe. Zalecenia przedstawione przez P21 różnią się podejściem od innych podobnych opracowań, w których zwraca się uwagę na konieczność podnoszenia standardów, jakości oceniania, wspieranie rozwoju zawodowego, poprawę programów nauczania i metod kształcenia. Zdaniem autorów badania, środowisko, w którym uczymy się ma równie wielki wpływ na osiągnięcia edukacyjne uczniów.

„Organizacja szkoły powinna mieć na uwadze nową równowagę, która łączy to co najlepsze w tradycyjnym uczeniu się w szkolnej klasie z metodami i narzędziami edukacyjnymi, które oferuje XXI wiek.” – zauważa Bernie Trilling, dyrektor ds. strategii edukacyjnej i partnerstwa w Fundacji Edukacyjnej Oracle. „Równolegle władze państwowe, oświatowe i lokalne powinny współpracować nad tworzeniem ram środowiska edukacyjnego, które będzie dobrze służyć w dzisiejszych czasach uczniom gdziekolwiek oni się znajdują.”

Zdaniem badaczy z Georgetown University z Waszyngtonu, istnieje wyraźny związek pomiędzy projektowaniem przestrzeni edukacyjnej a wynikami nauczania. Według danych z prowadzonych na tym uniwersytecie badań, dobrze zaprojektowana szkoła wpływa na lepsze wyniki testów szkolnych (wzrost o 11%).

Autorzy raportu przekonują, że warto tak organizować przestrzeń szkolną, aby nie było stałych ścian i mebli, aby zrezygnować ze sztywnych podziałów i starać się, kiedy możliwe, budować szerszą społeczność osób uczących się, postawić na współpracę uczniów, interakcję, zdobywanie i dzielenie się informacjami i wiedzą.

Równie ważne jak dostosowanie przestrzeni fizycznej, jest elastyczna organizacja czasu nauki. „Zamiast tradycyjnych, równo podzielonych lekcji każdego dnia, nauczyciele powinni mieć możliwość dopasowania ilości czasu do potrzeb konkretnych zajęć.” – mówi Charles Fadel, szef edukacji Cisco Systems. „Musimy skupić się na zwiększeniu jakości nauczania drogą oddania nauczycielom większych ram czasowych i możliwości swobodnego kształtowania planu pracy, współpracy w ramach społeczności i wykorzystania zaawansowanych systemów technologicznych.”

Szkoły nie mogą już oceniać skuteczności edukacji biorąc pod uwagę liczbę „wysiedzonych” w szkole godzin przez uczniów. Nowy wymiar oceniania musi uwzględniać zdolność studentów do zastosowania i zaprezentowania wiedzy nabytej podczas zajęć w różnych złożonych sytuacjach.

Powodzenie organizacji nauki w XXI wieku zależy zarówno od elementów fizycznych, jak i infrastruktury cyfrowej – przekonują autorzy badania. Uczniowie potrzebują dostępu do narzędzi i zasobów cyfrowych, ponieważ dzięki nim będą mogli pogłębiać wiedzę, rozumieć otoczenie i procesy oraz wyrażać siebie w świecie przyszłości. Edukatorzy potrzebują dostępu do tych samych narzędzi i zasobów – po to aby dzielić się wiedzą i doświadczeniem praktycznym z innymi nauczycielami, wchodzić w interakcje z ekspertami, łączyć się poprzez sieć ze uczniami, ich rodzinami i społecznościami, w których żyją.

Chociaż ten łącznik pomiędzy fizycznym środowskiem i procesem uczenia się jest ważny, jeszcze ważniejsze jest to, jak i czy to środowisko wspiera budowę pozytywnych relacji ludzkich, które są kluczowe dla procesu edukacji. „Niezbędnym jest, aby XXI-wieczne środowisko edukacyjne odpowiadało na różnorodne i wielowymiarowe potrzeby każdego dziecka” – zauważa Paige Kuni, menedżer zajmujący się systemem edukacji szkolnej w korporacji Intela. „Każde wsparcie procesu uczenia się ma sens tylko wtedy, gdy rzeczywiście rozwija relacje ludzkie, nadaje odpowiednie znaczenie nauce i motywuje ucznia do większej aktywności.”

Dość powszechny jest model szkoły jako „odizolowanego silosa” – klasy oddzielonej od klasy, nauczyciela oddzielonego od nauczyciela, szkoły oddzielonej barierami od świata zewnętrznego. Kiedy ludzie mogą swobodnie łączyć się, dzielić wiedzą, wymieniać informacjami i współpracować, wykorzystując do tego technologie i narzędzia społecznościowe, pozytywne efekty edukacyjne są zwielokrotnione; cała społeczność może osiągnąć cele, których osiągnięcie jest po prostu nie możliwe w działaniu podejmowanym w izolacji – podkreślają autorzy raportu.
 
(Źródło: eSchoolNews)
 
Zobacz również raporty brytyjskiej organizacji Futurelab na ten temat: Elementy przestrzeni jako doświadczenie edukacyjne oraz Lekcja poza szkołą - otwarte przestrzenie edukacyjne.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie