Każdy może być koderem

fot. Mistrzowie Kodowania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już w sobotę rusza Europejski Tydzień Kodowania. Na całym kontynencie odbędą się tysiące wydarzeń. W szranki o tytuł najbardziej kodującego kraju stanęła także Polska – jak dotąd zgłosiliśmy na mapie Code Week EU blisko 400 wydarzeń. Tym samym już pobiliśmy nasz zeszłoroczny wyniku – w 2014 roku nie udało się przekroczyć progu 300 spotkań. Tym razem mamy do czynienia z prawdziwym pospolitym ruszeniem. Swoje inicjatywy zgłaszają grupy nieformalne, organizacje pozarządowe i firmy prywatne, biblioteki, uczelnie wyższe i szkoły, a nawet… przedszkola.

To najlepiej pokazuje, że kodować może każdy i wszędzie. Programowanie przestaje się kojarzyć ze żmudnym dłubaniem w kodzie pełnym niezrozumiałych komend. Przestaje również nierozerwalnie łączyć się z lekcjami informatyki – nauczyciele różnych przedmiotów chętnie wprowadzają elementy kodowania na swoich lekcjach. Można zaobserwować zmianę podobną do tej, jaka kiedyś miała miejsce w wypadku nauki języków obcych – umiejętność niegdyś wykorzystywana poza klasą tylko w ściśle określonych sytuacjach, staje się nawet nie tyle przydatna, co nieodzowna w codziennym życiu.

Dzięki wykorzystaniu przygotowanych przez specjalistów z MIT Scratcha czy AppInventora wszyscy mogą zostać programistami i po krótkim szkoleniu stworzyć swoją pierwszą funkcjonalną aplikacją. Oczywiście nie sposób od razu stworzyć czegoś wielkiego. Mimo to samodzielne zaprojektowanie pod podstaw prostej gry zręcznościowej czy pomocy do nauki słówek w obcym języku to kwestia jednego spokojnego wieczoru.

Jeszcze mniej czasu zajmie przygotowanie pierwszego programu pod okiem pasjonatów kodowania, którzy postanowili się podzielić swoją wiedzą podczas zorganizowanych przez siebie warsztatów. Ci, którzy nie mają pomysłu, co właściwie mieliby zakodować, powinni przejrzeć mapę wydarzeń dostępną na stronie http://events.codeweek.eu. Wiadomo przecież, że kodować można nie tylko aplikacje. Spory udział w zgłoszeniach mają zajęcia z różnych form kodowania offline – czy przy użyciu mat edukacyjnych, jak w wypadku przedszkoli biorących udział w programie Mistrzowie Kodowania Junior, czy po prostu za pomocą kartek, długopisów i… kolegów oraz koleżanek. Jednym z najpopularniejszych scenariuszy przygotowanych przez trenerów programu Mistrzowie Kodowania z okazji tegorocznych obchodów Tygodnia Kodowania jest propozycja zajęć z kodowania tańca.

Ten i inne scenariusze można znaleźć na stronie http://codeweek.org.pl/scenariusze. Dzięki nim każdy – nawet początkujący – koder może z sukcesem poprowadzić swoje zajęcia podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania. Czego jeszcze trzeba poza pomysłem? Wskazówki i infografikę przybliżającą to skomplikowane zagadnienie można znaleźć na stronie inicjatywy pod adresem http://codeweek.org.pl/jak-zaczac. Dodatkową zachętę dla szkół może też stanowić konkurs CodeWeek4All.

Polskim koordynatorem tegorocznego Tygodnia Kodowania jest Fundacja Nowoczesna Polska, natomiast głównym partnerem program Mistrzowie Kodowania. Działania są dofinansowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Partnerami działań są: Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych, Stowarzyszenie Talent, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Media 3.0 oraz Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki. Polskimi ambasadorami akcji zostali Blanka Fijołek z Samsung Electronics Polska i Kamil Sijko z Fundacji CoderDojo.

Materiał przygotowany w ramach współpracy partnerskiej pomiędzy Edunews.pl oraz programem Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie