Czego nas uczy kodowanie?

fot. Mistrzowie Kodowania - Otwarcie Tygodnia Kodowania w Polsce w Narodowym Instucie Audiowizualnym

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tydzień Kodowania w pełni – od 10 do 18 października w Polsce i Europie codziennie odbywają się wydarzenia promujące naukę kodowania. Kreatywność organizatorów oszałamia i udowadnia jedną bardzo ważną rzecz – kodowanie przestało być dziedziną zastrzeżoną dla informatyków, a „Kodować można – jak stwierdził jeden z uczestników konkursu na profilu facebook.com/CodeWeekPL – wszędzie… za wyjątkiem miejsc, gdzie nie można kodować.”

Oczywiście oficjalnych zakazów kodowania nigdzie się nie wywiesza, ale pokutuje przekonanie, że miejsce komputerów jest w pracowni komputerowej, a programowania – na zajęciach kółka informatycznego. Nic bardziej mylnego! Kodować można w domowym zaciszu, jadąc autobusem, na wycieczce czy w parku. Młodzi programiści będą w piątek 16 października poznawać tajniki różnych języków programowania, algorytmów czy robotyki w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie podczas Pikniku Koderów. 

To samo tyczy się obecności kodowania w programie szkolnym. "Uczestnicy programu Mistrzowie Kodowania udowadniają, że można wprowadzać elementy programowania na przedmiotach humanistycznych czy przyrodniczych" – tłumaczy Krzysztof Jaworski, trener w programie. "Rdzeń naszego programu to właśnie nauczyciele języka polskiego, języków obcych czy przyrody na wszystkich etapach edukacyjnych."

Jego wypowiedź uzupełnia Iwona Brzózka-Złotnicka, która od dawna opiekuje się nauczycielami w programie: "Zawsze tłumaczę, że tak naprawdę polskiego uczą w szkole nie wyłącznie poloniści, a wszyscy nauczyciele, bo to od używanego przez nich języka zależy to, jak wypowiadać się będą uczniowie. Tak samo jest z kodowaniem – jego elementy da się włączyć zawsze i w ten sposób jednocześnie wspierać uczenie się uczniów i budować kompetencje cyfrowe młodzieży. Co więcej, nawet jeśli matematyk, biolog czy historyk nie posiada kompetencji programistycznych, może inspirować do pracy młodych koderów."

Taka strategia jest bardzo skuteczna. Konstanty, piątoklasista ze Szkoły Podstawowej nr 68 w Warszawie na zajęcia Mistrzów Kodowania chodzi od dwóch lat. Kodowanie jest dla niego sposobem na nudę. Jak przyznaje, ma na koncie 39 ukończonych i opublikowanych aplikacji, a także mnóstwo innych, które czekają na dokończenie. Z jednej jest jednak szczególnie dumny – „Kiedy przygotowywałem się do konkursu o Kościuszce, pani Ania poleciła mi zrobienie quizu. Uczyłem się historii, kodując. Przydał się, dzięki niemu zająłem drugie miejsce w grupie”. Również inni uczniowie uczestniczący w zajęciach, jak Bruno – autor quizów nt. flag krajów Unii Europejskiej, w Scratchu oraz Grzegorz – autor kalkulatora w App Inventorze, wykorzystują swoje umiejętności koderskie w nauce innych przedmiotów.

Chłopcy zapytani, czy swoje aplikacje udostępniają innym odpowiadają pewnie: „Oczywiście, całej sieci!”. Kodowanie uczy bowiem również zdolności dzielenia się i innych kompetencji społecznych. Z tego powodu też pani Anny Lecyk z SP nr 68 w Warszawie, opowiadając o prowadzonych przez siebie zajęciach w programie Mistrzowie Kodowania, podkreśla: „Przychodzą do mnie dzieci w różnym wieku i z różnych klas – od III do V. Swoje zajęcia prowadzę inaczej niż klasyczne lekcje. Dzieci pomagają sobie nawzajem, współpracują przy projektach, a gdy ktoś ma problem, rozwiązanie jest poszukiwane wspólnie”. Odejście od osiągania celów indywidualnych do współpracy jest konieczne – kodowanie jest dyscypliną zespołową i samotnie trudno jest osiągnąć sukces.

Czy więc kodowanie stanie się tak samo oczywistym elementem edukacji jak np. wykorzystanie materiałów w obcych językach podczas nauki różnych przedmiotów? Na razie trudno powiedzieć, ale warto trzymać kciuki za powodzenie takiego projektu. Temu zagadnieniu między innymi będzie poświęcona debata ekspercka „Jaka jest przyszłość nauki programowania w Polsce?” podczas Pikniku Koderów w Centrum Nauki Kopernik (16.10.2015). Wezmą w niej udział: Blanka Fijołek, Ambasadorka Code Week PL i pomysłodawczyni programu „Mistrzowie Kodowania”, Barbara Halska z Fundacji Media 3.0, Robert Król z Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”, Włodzimierz Marciński, Lider Cyfryzacji w Polsce, oraz prof. Maciej Sysło z Rady ds. Informatyzacji Edukacji przy MEN. Moderatorem debaty będzie Jarosław Lipszyc, prezes Fundacji Nowoczesna Polska. Komentarz do debaty wygłosi: Jurand Drop, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.

Wydarzenie jest jednym z elementów polskich obchodów Europejskiego Tygodnia Kodownia. Więcej informacji można znaleźć na stronie http://codeweek.org.pl oraz na profilach w mediach społecznościowych – https://twitter.com/CodeWeekPL i https://www.facebook.com/CodeWeekPL.

Materiał przygotowany w ramach współpracy partnerskiej pomiędzy Edunews.pl oraz programem Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie