Kodowanie na logopedii

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Terapia logopedyczna nie zawsze daje uczniom satysfakcję. Systematyczne, długotrwałe i żmudne ćwiczenia powodują szybkie zmęczenie i zniechęcenie. Jak zatem sprawić, by dzieci chciały wykonywać ćwiczenia, a przy okazji miały przy tym frajdę?

Podczas zajęć staramy się dostarczać dzieciom jak najwięcej wrażeń, maksymalnie wykorzystując ich naturalną ciekawość i aktywność. Od zawsze staramy się być nie tylko skuteczne, ale także innowacyjne. Dostosowujemy zatem takie formy pracy i proponujemy takie aktywności, które są zgodne z zainteresowaniami dzieci i duchem czasów.

Stąd właśnie pomysł na kodowanie podczas zajęć logopedii. Czy jest to w ogóle możliwe? Naszym zdaniem tak. Jak zatem możemy wdrażać elementy kodowania i wyrównywać deficyty dzieci? Oto nasza propozycja ćwiczeń dla dzieci np. z rotacyzmem, ale sprawdzą się także przy innym rodzaju wad.

Ćwiczenie 1

Przygotowujemy dla dzieci np. kolorowe koła, mogą być w kolorach, w których nazwie mamy głoskę r, bo dodatkowo możemy w ten sposób usprawnić ich wymowę. W tym przypadku to kolor granatowy i pomarańczowy. Na jednym kole zapisujemy literę T, a na drugim D (w innej wersji możemy zapisywać sylaby np. ty, dy). Ćwiczenia polegają na zakodowaniu konkretnych głosek, które dziecko w odpowiednim systemie będzie wypowiadało (co ma pomóc w wywołaniu głoski r). Inna wersja polegać będzie na tym, że ułożymy dziecku ciąg kolorów, a jego zadaniem będzie jego odczyt w postaci konkretnych głosek. Następnie zadaniem dziecka jest ułożenie podanego kodu głoskowego za pomocą konkretnych kolorów. Takie ćwiczenia kodowania możemy wykonywać zarówno w przestrzeni, jak i w formie kart pracy.

Przykładową kartę pracy można pobrać poniżej

Pobierz kartę pracy 1. Kodowanie głoski R

Ćwiczenie 2

Na kolorowych kołach układamy obrazek z głoską R. Dziecko wymawia dane słowa, a następnie przypisuje je pamięciowo do konkretnego koloru. Na czym może polegać kodowanie w tym przypadku? Dziecko mając do dyspozycji kolorowe koła, układa kod, który dostaje zapisany w postaci obrazków. Inna wersja odczytuje kod z kolorów nazywając je konkretnymi przedmiotami z ilustracji. Inna zabawa może polegać na pokazywaniu konkretnych kółek z kolorami słysząc opowiednie nazwy lub wymawiając konkretne słowa na widok danego koła. Trudniejsza wersja może dotyczyć kolejnych kolorów i kolejnych obrazków. Im starsze dziecko tym stopień trudności zadań może być większy.

Pobierz kartę pracy 2. Kodowanie głoski R

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska są nauczycielkami w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku, autorkami blogów edukacyjnych www.specjalni.pl, www.tikzklasa.blogspot.com, trenerkami prowadzącymi szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii w edukacji. Należą do grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy wpis ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie