O ScottieGo w szkole

fot. Agnieszka Ogiegło

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka, czy zabawa? A może lepiej nauka poprzez zabawę! Gra edukacyjna ScottieGo! to interaktywny kurs nauki programowania, który wkracza w progi naszych szkół. W całej Polsce powstają Szkolne Kluby ScottieGo, których emanacja jest grupa ponad 700 nauczycieli współpracujących na Facebooku.

Jednak na początek, kilka słów o samej grze, która uczy programowania nie tylko najmłodszych, ale i tych starszych uczniów.

ScottieGo jest to gra na skonstruowana na zasadzie hybrydy łączącej tradycyjne puzzle z nową technologią – skanowanie kodów za pomocą smartfonów, tabletów czy komputerów stacjonarnych wyposażonych w kamerkę. Wraz z dobrym kosmitą Scottiem, przeżyjemy jego ziemską przygodę, gdzie wędrując po kontynentach będziemy rozwiązywać kolejne zadania algorytmiczne o różnym stopniu trudności.Naukę zaczynamy od podstawowych sekwencji jakimi są kroki, obroty czy chodzenie wstecz. W kolejnych poziomach przechodzimy do przenoszenia przedmiotów, wprowadzamy pętle, warunki, aż po stworzenie jednocześnie trzech funkcji. Dzieci uczą się jak napisać krótką i jasną instrukcję, a przy okazji kształcą liczne kompetencje matematyczne, czy komunikacyjne.

Jak wygląda praca w szkole?

Ja mam 6 gier dzieci pracują w parach lub grupach po trzy osoby. Na tablicy wyświetlam daną planszę z gry, a do skanowania używam jednego urządzenia. W ten sposób mogę kontrolować pracę uczniów, zatrzymywać się w wybranych miejscach w celu omówieniu danego zagadnienia. W zestawie edukacyjnym mamy klucz dostępu do wszystkich plansz w formie PDF, to czy wyświetlamy czy drukujemy plansze zależy od grupy i wieku uczniów. Uczniowie korzystają również z tradycyjnych kart postępu, dzięki którym uczniowie zawsze wiedzą, w którym miejscu i na jakim zagadnieniu zakończyli swoją pracę. Do dyspozycji mamy różne wersje językowe, a jest to świetne rozwiązanie dla nauczycieli języka obcego, którzy również mogą wprowadzić naukę programowania na swojej lekcji. Jednocześnie podnoszą kompetencje językowe i przygotowują uczniów do pisania programów w języku angielskim.

Jak na grę reagują uczniowie?

Są różne reakcje... Ci, którzy mieli już do czynienia z programowaniem szybko przechodzą początkowe, pierwsze zadania i plansze. Jednak, już więcej czasu potrzebują na rozwiązywanie bardziej złożonych problemów np. kiedy naszemu bohaterowi towarzyszą inne postacie w grze. W klasach IV–VI uczniowie dobrze sobie radzą rozwiązując trudniejsze zadania, dyskutują w grupach jak napisać program z najkrótszą drogą, czy zastosować niestandardowe rozwiązanie. Nauczyciele mogą uczniom stawiać własne wyzwania, np. napisać program używając jak najwięcej znaków minus, mniejszą ilością linii, czy za pomocą równania matematycznego. Próbowałam ScottieGo także w klasach pierwszych, a dzieci szybko zauważyły, że na klockach oprócz słów, zostały narysowane symbole. Wystarczyło tylko przy wprowadzeniu nowej instrukcji opowiedzieć co oznacza dany klocek, do czego służy i można było swobodnie programować z maluchami. A ale wiem, że już powstała najnowsza gra od 4 roku życia – Scottie Go Basic.

ScottieGo! jest świetnym narzędziem do wprowadzenia kodowania dla najmłodszych i tych starszych, którzy z kodowaniem nie mieli do czynienia. Cały czas odkrywam nowe możliwości tej innowacyjnej i przede wszystkim polskiej gry. Szczególnie interesujące jest zastosowanie jej na różnych przedmiotach.

Może i Wy macie jakieś pomysły, może inne doświadczenia? Proszę podzielcie się nimi w komentarzach.

 

Agnieszka Ogiegło jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 7 im. T. Kościuszki w Kłodzku. Jest również członkinią społeczności Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie