Czy można zaprogramować przyszłość?

fot. Fundacja Orange

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania zapraszają pracowników publicznych bibliotek, domów kultury i ośrodków doskonalenia nauczycieli do udziału w bezpłatnych szkoleniach nt. programowania i rozwijania umiejętności cyfrowych najmłodszych uczniów.

Czy można zaprogramować przyszłość? Z jednej strony nie, bo nigdy nie wiadomo, co dokładnie przyniesie los. Z drugiej – wiele zjawisk oraz trendów można przewidzieć i odpowiednio się na nie przygotować. Twórcy projektu „Zaprogramuj przyszłość” postanowili nie czekać i od października 2017 roku pracują z nauczycielami, bibliotekarzami i animatorami z całej Polski, by jak najlepiej odpowiedzieć na wyzwania epoki cyfrowej.

Na osoby potrafiące programować czeka przecież rynek pracy. Działająca przy Komisji Europejskiej The Digital Skills and Jobs Coalition szacuje, że do 2020 roku w Europie będzie brakować prawie miliona specjalistów IT. Pewien poziom umiejętności cyfrowych będzie wymagany na nawet 90% wszystkich stanowisk. Korzyści dla kariery to jednak nie wszystko. Warto pamiętać słowa Steve’a Jobsa: „Myślę, że każdy powinien się nauczyć programować. Bo to uczy myślenia”.

Czym jest „Zaprogramuj przyszłość”?

„Zaprogramuj przyszłość” to projekt realizowany przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Jego ideą jest nauka podstaw programowania oraz wykorzystania umiejętności cyfrowych w praktyce przez uczniów klas 1–3 szkół podstawowych. Skierowany jest do nauczycieli oraz pracowników publicznych ośrodków doskonalenia nauczycieli, bibliotek i domów kultury działających na terenie gmin wiejskich i miejsko-wiejskich wybranych powiatów. Mapa powiatów, które obejmuje projekt dostępna jest tutaj: https://www.zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/edukatorzy/dla-kogo.

Dotąd przeszkoliliśmy ponad 1000 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Teraz przy wsparciu trenerów prowadzą pierwsze lekcje programowania czy robotyki ze swoimi uczniami – tłumaczy Anna Stawska z Fundacji Orange. – Kreatywność nauczycieli potrafi zaskoczyć. Chociaż czasami mają obawy, czy poradzą sobie z technologią, szybko je pokonują i wymyślają własne rozwiązania.

W jednej ze szkół biorących udział w projekcie zorganizowano nawet "Wieczór Kodowania”, który trwał aż do północy. Uczniowie brali udział w podchodach w ciemnościach, pokonali laserowy tor przeszkód i kodowali taniec. Trenerzy Mistrzów Kodowania pracujący w projekcie wciąż otrzymują relacje od nauczycieli, uczniów i rodziców: „dzieci zaczarowane”, „super”, „wielka radość”, „ale tam się działo!”, „kreatywnie i wesoło – tylko dlaczego czas tak szybko mija…”. Relacje z zajęć można zobaczyć na fanpage’u projektu pod adresem www.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc.

Programowanie nie tylko na lekcjach!

Wierzymy, że miejsce na edukację cyfrową jest nie tylko w szkole. Połączenie edukacji formalnej i nieformalnej daje niesamowite efekty – dodaje Anna Stawska. – Obecnie prowadzimy rekrutację edukatorów, czyli pracowników publicznych bibliotek, domów kultury i ośrodków doskonalenia nauczycieli, którzy również chcieliby wprowadzić elementy kodowania i kształcenia kompetencji cyfrowych w swojej pracy.

Podczas 32 godzin szkoleń poznają oni programowanie z każdej strony – od elementów tzw. „kodowania bez prądu” z wykorzystaniem maty edukacyjnej czy kubeczków, przez programowanie wizualne z aplikacjami Scratch Junior, Scratch, Kodable, Bit by Bit i Lighbot, aż po elementy robotyki. Kluczowym elementem kursu jest przedstawienie sprawdzonych rozwiązań metodycznych z zakresu nauki programowania i pracy z uczniami na pierwszych etapach edukacji opracowanych przez Computing at School, Scratch Foundation czy Mistrzów Kodowania. Uzupełnieniem szkoleń jest internetowa platforma oraz cykl webinariów, czyli interaktywnych seminariów online, a także materiały dydaktyczne dla placówek – m.in. gry edukacyjne i scenariusze lekcji.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/edukatorzy. Zapraszamy!

 

(Źródło: Fundacja Orange)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie