Nudne lekcje? Nie gdy odkrywanie świata z #SuperKoderami!

fot. Dariusz Gałka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekt „Odkrywcy Świata” był trzecim projektem #SuperKoderów Fundacji Orange, który realizowany był w naszej szkole. Każda edycja wnosiła coś nowatorskiego w naszej edukacji, a ciekawa tematyka powiązana z serią doświadczeń i elementami programowania to gwarantowany sukces. Pieniądze z grantu pozwoliły zakupić porządny zestaw doświadczalny, w skład którego wchodziła mała elektrownia wiatrowa, ogniwa fotowoltaiczne i mierniki. Budżet udało się tak skalkulować, że wystarczyło jeszcze na pojazd napędzany wodorem. Projekt realizowany był jednocześnie w trzech klasach piątych, aby żadna z grup nie była wyróżniona ani pokrzywdzona.

Prowadzenie takich zajęć to czysta przyjemność. Fundacja zadbała o wszystkie elementy – począwszy od szkolenia przeznaczonego dla liderów, przez materiały dydaktyczne, aż po stałe wsparcie w trakcie roku.

Początkowe lekcje, to przypomnienie podstawowych praw fizycznych i doświadczeń, na podstawie których uczniowie mogli wyciągnąć wnioski dotyczące ciepłego i chłodnego powietrza, wysokiego i niskiego ciśnienia atmosferycznego - co pozwoliło odpowiedzieć na zasadnicze pytanie: "Skąd się bierze wiatr"?

Bardzo dużo elementów tego projektu jest ukierunkowanych na rozwój kompetencji cyfrowych. Jednym z nich było stworzenie gry w programie Scratch polegającej na odgadywanie kierunków wiatru na podstawie pojawiających się losowo grafik. Nasi uczniowie uwielbiają programować, więc pierwsze efekty kodowania pojawiły się bardzo szybko. Wiele osób zaczęło eksperymentować i wymyślać bardziej rozbudowane wersje swoich programów. Jedna grupa zarażała swoją pomysłowością inne i w ten sposób powstała całkiem niezła baza danych, która z prostego skryptu rozrosła się do bardzo ambitnych programów.

Wykorzystanie technologii informacyjnej było również niezbędne na kolejnych lekcjach, gdzie badane były właściwości długości cienia i wędrówki słońca po niebie. Tu bardzo pomocne okazały się scenariusze dla ścieżki „Odkrywcy świata” otrzymane podczas szkolenia, ponieważ zawierały zestawienie wielu narzędzi informatycznych, które można było wykorzystać w trakcie tych lekcji.

 

Zajęcia z #SuperKoderami były dla uczniów miłym urozmaiceniem, ale prawdziwa moc (dosłownie i w przenośni) dopiero miała się pojawić, a to za sprawą tematyki związanej z odnawialnymi źródłami energii. Wykorzystując dostępne źródła internetowe zaprezentowane zostały materiały przedstawiające mechanizmy działania turbin wodnych i wiatrowych, wykorzystania wód geotermalnych, pływów, prądów morskich i energii z biomasy. Dużą uwagę uczniów zwróciło wykorzystanie kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych. Poruszony został również temat przyczyn i skutków globalnego ocieplenia oraz metod neutralizacji tego zjawiska. Długo wyczekiwanymi lekcjami były doświadczenia związane z produkcją energii elektrycznej. Wykorzystane było ogniwo fotowoltaiczne, którym uczniowie zasilali niewielką żarówkę oraz dokonywali pomiaru napięcia za pomocą miernika. Wspomagani suszarkami do włosów, wytwarzali prąd za pomocą miniaturowej siłowni wiatrowej. Dużym zainteresowaniem cieszył się również pojazd zasilany energią wodorową. Zajęcia doświadczalne dostarczyły mnóstwo wrażeń i zabawy. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy ukończenia projektu oraz upominki od Fundacji Orange.

Przystępując do projektu zastanawialiśmy się – w jaki sposób można połączyć nauczanie przyrody z wykorzystaniem cyfrowych kompetencji, jaką jest między innymi nauka programowania. Teraz, kończąc kilkumiesięczną przygodę, już wiemy, że to bardzo udana kompozycja, z której praktyczną wiedzę i radość uczenia się czerpią wszyscy. Nauczyciele poznają nowe technologie i rozwijają umiejętności informatyczne. Rodzice są zadowoleni, że ich dzieci częściej wykorzystują TIKowe narzędzie i uczą się programowania. No i na końcu najważniejsze osoby, czyli nasi uczniowie. Projekt daje im wiele możliwości rozwoju własnej kreatywności, logicznego myślenia, czy dzielenia się wiedzą i umiejętnościami podczas pracy w grupach. Korzystanie z narzędzi informatycznych, a w szczególności nauki programowania podczas rozwiązywania problemów jest w obecnych czasach najchętniej wybieraną przez uczniów formą pracy. Zakończenie pracy z projektem nie jest końcem działań, tylko ogniwem, które każdego roku motywuje i spręża nas do pracy o udział w kolejnej edycji. Jak na razie z dużym sukcesem!

Pomoce zakupione ze środków finansowych projektu doskonale nadają się do pracy z następnymi klasami w kolejnych latach. Scenariusze zajęć są bardzo dobrze przygotowane merytorycznie i doskonale sprawdzają się jako urozmaicenie tradycyjnych lekcji przyrody. Polecamy #SuperKoderów innym szkołom!

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorze: Dariusz Gałka jest nauczycielem informatyki w Zespole Szkół Prywatnych "Twoja Przyszłość" w Sosnowcu. Jest osobą odpowiedzialną za realizację projektów #SuperKoderzy Fundacji Orange.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie