Z robotami w świat bajki

fot. Renata Kapica

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy do nauki języka niemieckiego można wykorzystać roboty? Jak najbardziej! Przekonali się o tym uczniowie i nauczyciele w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie.

W ubiegłym roku szkolnym nasza placówka dołączyła do rodziny #Superkoderów. Wybraliśmy ścieżkę „Pogromcy języków-język niemiecki”. Projekt był realizowany przez panią Monikę Gorządek oraz panią Renatę Kapicę. Pierwszym etapem było szkolenie nauczycieli, podczas którego bardzo precyzyjnie określono efekt końcowy oraz drogę do jego realizacji. Uczestnicy zostali bardzo dobrze wyposażeni we wszystkie potrzebne umiejętności. Następnie za środki otrzymane w ramach grantu zostało zakupionych pięć robotów - mBotów. Ponadto Fundacja Orange wyposażyła uczniów w superkoderskie koszulki oraz inne przydatne gadżety.

Realizacja ścieżki „Pogromcy języków - język niemiecki” polegała na przygotowaniu i przedstawieniu bajki o szczęśliwym Jasiu w języku niemieckim. W głównego bohatera wcielony został… mBot. W aplikacji mBlock przygotowaliśmy program, który sterował robotem-Jasiem, poruszając go po makiecie. W tej bajce Jaś odwiedzał różne postacie i prowadził z nimi rozmowy, oczywiście w języku niemieckim. Efekt końcowy prezentowany był zarówno na makiecie, jak również na monitorze komputera.

Program realizowali uczniowie klas piątych i szóstych, których wspierali starsi koledzy z koła informatycznego. Prace nad realizacją projektu były prowadzone równolegle. Na kole języka niemieckiego przygotowywana była językowa strona bajki. Tekst był przez uczniów tłumaczony, ćwiczono poprawną wymowę, przygotowywano się do nagrania. Powstały pliki z pięknie wypowiadanymi kwestiami postaci z bajki. W tym samym czasie na kole informatycznym uczniowie „zaprzyjaźniali się” z mBotami. Uczyli się sterować za pomocą przycisków i pilotów, a także synchronizować roboty z komputerami. Następnym etapem była nauka programowania w Scratchu z wykorzystaniem aplikacji mBlock. Grupa młodych robotyków przystąpiła do pracy nad programem, który miał sterować mBotem - Jasiem. Powstawał on podczas wielu zajęć, poddawany był wielu próbom.

Ważnym zadaniem było przygotowanie makiety, po której poruszał się mBot-Jaś. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością. Wykorzystali zarówno papier, jak również patyczki, plastelinę, bibułę czy włóczkę. Odbyły się niezliczone próby mające na celu dokładne określenie kątów, o które ma się obracać oraz odległości, które ma przebyć mBot na makiecie podczas swojej wędrówki.

Pierwsza publiczna prezentacja przedstawienia miała miejsce w marcu podczas spotkania w ramach Scratch-day #SuperKoderów. Gośćmi byli rodzice, dziadkowie naszych uczniów oraz przyjaciele naszej szkoły. Młodzi #SuperKoderzy z dużym przejęciem prezentowali bajkę o szczęśliwym Jasiu. Choć program nie był jeszcze doskonały, widzowie byli zachwyceni. Kolejna prezentacja efektów pracy naszych #SuperKoderów miała miejsce w maju. W szkole gościliśmy międzynarodową delegację nauczycieli informatyki. W ramach programu Erasmus+ Code Name Robot, którego nasza szkoła jest partnerem, uczestnicy wymieniali się doświadczeniami związanymi z nauczaniem informatyki i robotyki w danym kraju.

Uczniowie byli bardzo dumni z wykonanej pracy, otrzymali wiele pochwał. Realizacja ścieżki „Pogromcy języków - język niemiecki” dała im możliwość połączenia kompetencji językowych i programistycznych. Roboty zakupione w ramach grantu są przez uczniów bardzo lubiane i są wykorzystywane w nauce programowania przez kolejnych uczniów.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorze: Renata Kapica jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie i opiekunką programu #SuperKoderzy. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie