Z robotami w świat bajki

fot. Renata Kapica

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy do nauki języka niemieckiego można wykorzystać roboty? Jak najbardziej! Przekonali się o tym uczniowie i nauczyciele w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie.

W ubiegłym roku szkolnym nasza placówka dołączyła do rodziny #Superkoderów. Wybraliśmy ścieżkę „Pogromcy języków-język niemiecki”. Projekt był realizowany przez panią Monikę Gorządek oraz panią Renatę Kapicę. Pierwszym etapem było szkolenie nauczycieli, podczas którego bardzo precyzyjnie określono efekt końcowy oraz drogę do jego realizacji. Uczestnicy zostali bardzo dobrze wyposażeni we wszystkie potrzebne umiejętności. Następnie za środki otrzymane w ramach grantu zostało zakupionych pięć robotów - mBotów. Ponadto Fundacja Orange wyposażyła uczniów w superkoderskie koszulki oraz inne przydatne gadżety.

Realizacja ścieżki „Pogromcy języków - język niemiecki” polegała na przygotowaniu i przedstawieniu bajki o szczęśliwym Jasiu w języku niemieckim. W głównego bohatera wcielony został… mBot. W aplikacji mBlock przygotowaliśmy program, który sterował robotem-Jasiem, poruszając go po makiecie. W tej bajce Jaś odwiedzał różne postacie i prowadził z nimi rozmowy, oczywiście w języku niemieckim. Efekt końcowy prezentowany był zarówno na makiecie, jak również na monitorze komputera.

Program realizowali uczniowie klas piątych i szóstych, których wspierali starsi koledzy z koła informatycznego. Prace nad realizacją projektu były prowadzone równolegle. Na kole języka niemieckiego przygotowywana była językowa strona bajki. Tekst był przez uczniów tłumaczony, ćwiczono poprawną wymowę, przygotowywano się do nagrania. Powstały pliki z pięknie wypowiadanymi kwestiami postaci z bajki. W tym samym czasie na kole informatycznym uczniowie „zaprzyjaźniali się” z mBotami. Uczyli się sterować za pomocą przycisków i pilotów, a także synchronizować roboty z komputerami. Następnym etapem była nauka programowania w Scratchu z wykorzystaniem aplikacji mBlock. Grupa młodych robotyków przystąpiła do pracy nad programem, który miał sterować mBotem - Jasiem. Powstawał on podczas wielu zajęć, poddawany był wielu próbom.

Ważnym zadaniem było przygotowanie makiety, po której poruszał się mBot-Jaś. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością. Wykorzystali zarówno papier, jak również patyczki, plastelinę, bibułę czy włóczkę. Odbyły się niezliczone próby mające na celu dokładne określenie kątów, o które ma się obracać oraz odległości, które ma przebyć mBot na makiecie podczas swojej wędrówki.

Pierwsza publiczna prezentacja przedstawienia miała miejsce w marcu podczas spotkania w ramach Scratch-day #SuperKoderów. Gośćmi byli rodzice, dziadkowie naszych uczniów oraz przyjaciele naszej szkoły. Młodzi #SuperKoderzy z dużym przejęciem prezentowali bajkę o szczęśliwym Jasiu. Choć program nie był jeszcze doskonały, widzowie byli zachwyceni. Kolejna prezentacja efektów pracy naszych #SuperKoderów miała miejsce w maju. W szkole gościliśmy międzynarodową delegację nauczycieli informatyki. W ramach programu Erasmus+ Code Name Robot, którego nasza szkoła jest partnerem, uczestnicy wymieniali się doświadczeniami związanymi z nauczaniem informatyki i robotyki w danym kraju.

Uczniowie byli bardzo dumni z wykonanej pracy, otrzymali wiele pochwał. Realizacja ścieżki „Pogromcy języków - język niemiecki” dała im możliwość połączenia kompetencji językowych i programistycznych. Roboty zakupione w ramach grantu są przez uczniów bardzo lubiane i są wykorzystywane w nauce programowania przez kolejnych uczniów.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorze: Renata Kapica jest nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie i opiekunką programu #SuperKoderzy. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie