Refleksje o nauce programowania

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego uczymy programowania w szkole podstawowej? Dlaczego uczymy tego tak sztywno (zgodnie z instrukcją), a nie inaczej, w sposób bardziej twórczy (dając dzieciom więcej swobody). Przecież nikt nie zabroni nam wypracować własny styl w nauce kodowania. Dzieci tylko na tym skorzystają, może same coś odkryją?

O wypracowaniu własnego stylu w nauce programowania w szkole podstawowej opowiadał Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020. Jako nauczyciele musimy próbować nowych metod – te stare wywołują wprawdzie efekt wow!, ale jest on bardzo krótki, nietrwały. Po zajęciach ze wspaniałymi urządzeniami nie zostanie w głowach wiele, uczniowie szybko zapomną. Chyba, że zmienimy podejście i pozwolimy im odkrywać, tworzyć, zmieniać, popełniać błędy.

Warto się uczyć programowania, ale docelowo potrzebujemy programistów myślących, potrafiących łączyć programowanie z projektowaniem, współpracą, poddawania w wątpliwość, kulturą i wielokulturowością. A przede wszystkim takich, którzy uczą się cały czas, ponieważ wiedza zdobyta w szkole nie wystarczy na długo. Dzieci powinny wyjść ze szkoły z przekonaniem, że muszą się w tym świecie ciągle uczyć. Jeśli nie mają takiego przekonania, to w pewien sposób ponosimy porażkę pedagogiczną.

Zapraszamy na inspirujące wystąpienie Krzysztofa Jaworskiego:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były: 
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie