Refleksje o nauce programowania

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego uczymy programowania w szkole podstawowej? Dlaczego uczymy tego tak sztywno (zgodnie z instrukcją), a nie inaczej, w sposób bardziej twórczy (dając dzieciom więcej swobody). Przecież nikt nie zabroni nam wypracować własny styl w nauce kodowania. Dzieci tylko na tym skorzystają, może same coś odkryją?

O wypracowaniu własnego stylu w nauce programowania w szkole podstawowej opowiadał Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020. Jako nauczyciele musimy próbować nowych metod – te stare wywołują wprawdzie efekt wow!, ale jest on bardzo krótki, nietrwały. Po zajęciach ze wspaniałymi urządzeniami nie zostanie w głowach wiele, uczniowie szybko zapomną. Chyba, że zmienimy podejście i pozwolimy im odkrywać, tworzyć, zmieniać, popełniać błędy.

Warto się uczyć programowania, ale docelowo potrzebujemy programistów myślących, potrafiących łączyć programowanie z projektowaniem, współpracą, poddawania w wątpliwość, kulturą i wielokulturowością. A przede wszystkim takich, którzy uczą się cały czas, ponieważ wiedza zdobyta w szkole nie wystarczy na długo. Dzieci powinny wyjść ze szkoły z przekonaniem, że muszą się w tym świecie ciągle uczyć. Jeśli nie mają takiego przekonania, to w pewien sposób ponosimy porażkę pedagogiczną.

Zapraszamy na inspirujące wystąpienie Krzysztofa Jaworskiego:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były: 
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie