Mikro:bitowcy z Wesołej – jak okiełznać Pythona przy pomocy Malinki

fot. Patryk Sobczyk

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obecny rok szkolny rozpoczął się dla uczniów klas 4-8 zainteresowanych programowaniem z wielkim hukiem. Już bowiem pod koniec czerwca, wiedzieli oni, iż Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie udało się dołączyć do programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Ścieżka dydaktyczna, którą wybraliśmy, nawiązuje do podstaw programowania w języku Python. Był to dla nas bardzo radosny czas, gdyż nasi uczniowie już od pierwszych klas rozwijają się w kierunku programowania dzięki dodatkowej godzinie Informatyki.

Ścieżka Mikro:Bitowcy nie tylko pozwoliła nam zatem na podniesienie naszych kwalifikacji w zakresie znajomości języka Python, ale również umożliwiła nam połączenie płytek mikro:bit z mikro-komputerkami RaspBerry Pi, na których to mieliśmy zamiar owe płytki programować.

Pierwsze lekcje w programie Mikro:Bit upłynęły nam pod znakiem utrwalenia składni języka Python (uczniowie klas 6-8); lub też stawianiu pierwszych kroków w tymże języku (uczniowie klas 4-5).

Dzięki ciekawym i przedstawionym w prosty, logiczny sposób scenariuszom lekcji napisanym przez trenerów: Filipa Kłębczyka i Dawida Osuchowskiego, nawet uczniowie klas 4. bez większych problemów rozumieli zależności pomiędzy poszczególnymi operatorami, jak i świetnie odnaleźli się w środowisku programistycznym (IDE) oferowanym przez program mu:editor.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż szkolenie stacjonarne zorganizowane we wrześniu przez Fundację Think! odkryło przed prowadzącym ścieżkę Mikro:bitową w naszej szkole – czyli mną, nowe, ciekawe ścieżki wykorzystania języka Python podczas lekcji informatyki. Dwudniowe, prowadzone w formie warsztatów szkolenie jest świetnym miejscem na budowanie nowych znajomości wśród nauczycieli, których pasja do nowych technologii oraz chęć ich wprowadzania w środowisku szkolnym jest rzeczywiście inspirująca.

Po kliku lekcjach wprowadzających, kiedy już mieliśmy zamiar wyjmować nasze mikropłytki z szafy, nastał czas przeniesienia lekcji stacjonarnych do trybu zdalnego. Nie przejęliśmy się tym jednak zbytnio, z uwagi na fakt pracy na platformie Google Classroom/Meet już w drugim półroczu ubiegłego roku szkolnego. Owszem, lekcji stacjonarnych zmusił nas do indywidualnej pracy z mikro:bitami, ale dzięki temu, iż Fundacja Orange ufundowała, aż 10 takich płytek – każdy z uczniów mógł otrzymać swój egzemplarz do indywidualnej pracy w domu.

Również w przypadku naszych pierwotnych planów – tj. programowania mikro:bitów poprzez podłączenie ich do mikrokomputerów RaspBerry Pi, tryb zdalny lekko nam to skomplikował. Niemniej i z tym młodzi adepci programowania przy pomocy prowadzącego potrafili sobie poradzić... Z uwagi na możliwość posiadania wielu kont użytkownika na pojedynczym urządzeniu Raspberry – nasze „malinki” zostały odpowiednio skonfigurowane do tzw. VNC (z ang. Virtual Network Computing). Dzięki tej technologii, uczniowie pomimo przebywania w domu, mogą łączyć się zdalnie z mikrokomputerem i zarządzać nimi, tak samo, jak gdyby znajdowali się w sali informatycznej!

Dzięki wielowątkowości scenariuszy oraz świetnemu wsparciu organizatorów projektu, nasi uczniowie już dopytują o możliwość uczestniczenia w kolejnych projektach takich jak m.in. Majsterkowicze 2.0, czy też Robo-matematycy.

Z perspektywy nauczyciela projekt nie tylko pogłębia wiedzę odnośnie programowania, ale pozwala rozwinąć swoje kompetencje w wielu innych obszarach i, to co w moim mniemaniu jest najważniejsze, pokazuje, że programowanie to ogromny „fun” i wcale nie wymaga ścisłego umysłu.

Mikro:bitowcy z wesołej zabierają się zatem za kolejne scenariusze lekcji, a wszystkich zainteresowanych naszymi dalszymi poczynaniami zapraszamy do śledzenia naszych relacji pod linkiem: https://szkoly.superkoderzy.pl/wesola-2020/ 

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych - więcej informacji na stronie programu.

 

Notka o autorze: Patryk Sobczyk jest nauczycielem języka angielskiego oraz Informatyki w Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie. W wolnym czasie jego pasją jest koszykówka w wydaniu NBA oraz nowe technologie.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie