Mikro:bitowcy z Wesołej – jak okiełznać Pythona przy pomocy Malinki

fot. Patryk Sobczyk

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obecny rok szkolny rozpoczął się dla uczniów klas 4-8 zainteresowanych programowaniem z wielkim hukiem. Już bowiem pod koniec czerwca, wiedzieli oni, iż Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie udało się dołączyć do programu #SuperKoderzy Fundacji Orange.

Ścieżka dydaktyczna, którą wybraliśmy, nawiązuje do podstaw programowania w języku Python. Był to dla nas bardzo radosny czas, gdyż nasi uczniowie już od pierwszych klas rozwijają się w kierunku programowania dzięki dodatkowej godzinie Informatyki.

Ścieżka Mikro:Bitowcy nie tylko pozwoliła nam zatem na podniesienie naszych kwalifikacji w zakresie znajomości języka Python, ale również umożliwiła nam połączenie płytek mikro:bit z mikro-komputerkami RaspBerry Pi, na których to mieliśmy zamiar owe płytki programować.

Pierwsze lekcje w programie Mikro:Bit upłynęły nam pod znakiem utrwalenia składni języka Python (uczniowie klas 6-8); lub też stawianiu pierwszych kroków w tymże języku (uczniowie klas 4-5).

Dzięki ciekawym i przedstawionym w prosty, logiczny sposób scenariuszom lekcji napisanym przez trenerów: Filipa Kłębczyka i Dawida Osuchowskiego, nawet uczniowie klas 4. bez większych problemów rozumieli zależności pomiędzy poszczególnymi operatorami, jak i świetnie odnaleźli się w środowisku programistycznym (IDE) oferowanym przez program mu:editor.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż szkolenie stacjonarne zorganizowane we wrześniu przez Fundację Think! odkryło przed prowadzącym ścieżkę Mikro:bitową w naszej szkole – czyli mną, nowe, ciekawe ścieżki wykorzystania języka Python podczas lekcji informatyki. Dwudniowe, prowadzone w formie warsztatów szkolenie jest świetnym miejscem na budowanie nowych znajomości wśród nauczycieli, których pasja do nowych technologii oraz chęć ich wprowadzania w środowisku szkolnym jest rzeczywiście inspirująca.

Po kliku lekcjach wprowadzających, kiedy już mieliśmy zamiar wyjmować nasze mikropłytki z szafy, nastał czas przeniesienia lekcji stacjonarnych do trybu zdalnego. Nie przejęliśmy się tym jednak zbytnio, z uwagi na fakt pracy na platformie Google Classroom/Meet już w drugim półroczu ubiegłego roku szkolnego. Owszem, lekcji stacjonarnych zmusił nas do indywidualnej pracy z mikro:bitami, ale dzięki temu, iż Fundacja Orange ufundowała, aż 10 takich płytek – każdy z uczniów mógł otrzymać swój egzemplarz do indywidualnej pracy w domu.

Również w przypadku naszych pierwotnych planów – tj. programowania mikro:bitów poprzez podłączenie ich do mikrokomputerów RaspBerry Pi, tryb zdalny lekko nam to skomplikował. Niemniej i z tym młodzi adepci programowania przy pomocy prowadzącego potrafili sobie poradzić... Z uwagi na możliwość posiadania wielu kont użytkownika na pojedynczym urządzeniu Raspberry – nasze „malinki” zostały odpowiednio skonfigurowane do tzw. VNC (z ang. Virtual Network Computing). Dzięki tej technologii, uczniowie pomimo przebywania w domu, mogą łączyć się zdalnie z mikrokomputerem i zarządzać nimi, tak samo, jak gdyby znajdowali się w sali informatycznej!

Dzięki wielowątkowości scenariuszy oraz świetnemu wsparciu organizatorów projektu, nasi uczniowie już dopytują o możliwość uczestniczenia w kolejnych projektach takich jak m.in. Majsterkowicze 2.0, czy też Robo-matematycy.

Z perspektywy nauczyciela projekt nie tylko pogłębia wiedzę odnośnie programowania, ale pozwala rozwinąć swoje kompetencje w wielu innych obszarach i, to co w moim mniemaniu jest najważniejsze, pokazuje, że programowanie to ogromny „fun” i wcale nie wymaga ścisłego umysłu.

Mikro:bitowcy z wesołej zabierają się zatem za kolejne scenariusze lekcji, a wszystkich zainteresowanych naszymi dalszymi poczynaniami zapraszamy do śledzenia naszych relacji pod linkiem: https://szkoly.superkoderzy.pl/wesola-2020/ 

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych - więcej informacji na stronie programu.

 

Notka o autorze: Patryk Sobczyk jest nauczycielem języka angielskiego oraz Informatyki w Dwujęzycznej Szkole Podstawowej nr 1 w Warszawie. W wolnym czasie jego pasją jest koszykówka w wydaniu NBA oraz nowe technologie.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie