Za hasłem "nauka programowania jest dla każdego" idzie wiele budujących przykładów. Dzieci uczą się podstaw programowania już w szkole, a zdarza się, że nawet w przedszkolu. Młodzież próbuje swoich sił w kolejnych językach programowania, a dorośli potrafią zdecydować się na profesjonalny kurs programowania, dzięki któremu mogą zacząć myśleć o zmianie zawodu lub przygotować się do nowych, wciągających obowiązków. Ale nauka programowania nie służy zdobyciu ściśle określonego zawodu i nie sprowadza się do branży IT. To sposób na rozwijanie ważnych, jeśli nie kluczowych, kompetencji dla każdego człowieka, dzięki którym może świadomie, bezpiecznie i twórczo funkcjonować w świecie oraz realizować swoje talenty i wyjątkowe możliwości.
Nie bez powodu warto też uczyć programowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jak wyjaśniają Zyta Czechowska oraz Jolanta Majkowska podczas webinaru prowadzonego w ramach projektu Zaprogramuj przyszłość, nie powinno to nikogo dziwić – dzieci ze SPE uczą się dzięki proponowanym zadaniom logicznego myślenia, rozróżniania kierunków, ale też komunikacji czy współpracy. Aktywności wprowadzające kodowanie mają ogromną wartość: pozwalają włączać treści z różnych przedmiotów, nawet tych mniej lubianych przez dzieci, a przy tym są na tyle atrakcyjne i wciągające, że przełamują opór i niechęć przed wykonywaniem żmudnych zadań. W przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną bądź Zespołem Aspergera jest to kluczowe. Częstym wyzwaniem jest rozbudzenie motywacji tych uczennic i uczniów, a pojawienie się kolorowych kubeczków, robota czy maty do kodowania angażuje, ciekawi i wzmacnia chęć do nauki.
Nauczyciel, który planuje lekcje z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi musi przewidywać wiele wyzwań. Z jednej strony powinien wykazać się konsekwencją podczas realizacji zamierzeń, z drugiej powinien dopuszczać dużą dozę elastyczności i wrażliwości na to, co dzieje się podczas zajęć. Balansowanie między tymi, wręcz skrajnymi postawami wymaga dużo wysiłku, ale przynosi budujące efekty. Co jest ważne?
- Uwzględnienie indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka,
- Wypracowanie najlepszego sposobu komunikacji we współpracy z rodzicami,
- Stworzenie bezpiecznych warunków emocjonalnych dla wszystkich uczniów i uczennic w klasie,
- Sprawdzenie i wybór najlepszych metod nauczania, które pomogą sprostać trudnościom, rozwiną ważne umiejętności, wzmocnią poczucie samodzielności i sprawczości w różnych obszarach, a przy tym, co równie ważne, sprawią dzieciom radość.
Dlatego podczas webinaru zostaną omówione różne narzędzia do nauki programowania, przy czym każde z nich będzie opisane w kontekście rozwijanych kompetencji. Zwieńczeniem spotkania będzie prezentacja dwóch publikacji:
- "Zakodowany autyzm. Scenariusze zajęć dla dzieci ze spektrum autyzmu" - autorstwa Jolanty Majkowskiej;
- "Kodowanie na SPEcjalne zamówienie. Scenariusze zajęć dla kodujących nauczycielek i nauczycieli do wykorzystania w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną" - autorstwa Zyty Czechowskiej.
Dzięki wcześniej zaprezentowanym narzędziom oraz omówieniu układu poszczególnych części publikacji – możliwych do pobrania na stronie projektu – łatwiejsze będzie późniejsza samodzielna praca i korzystanie z zaprezentowanych treści.
Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?
TAK dla edukacji włączającej. Webinar otwiera na ważne zagadnienia i zwiększa świadomość dotyczącą edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Prowadzące mają wieloletnie doświadczenie w zakresie pracy z dziećmi z Zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnością intelektualną, prezentowane przez nich materiały, pomysły oraz udzielane porady są wynikiem długoletniej praktyki.
Metodyczny układ treści. Każde narzędzie jest dokładnie, a przy tym sprawnie omówione, a jego poznanie ułatwi późniejsze korzystanie z prezentowanych publikacji.
Uniwersalne narzędzia, które warto znać. Aplikacje, programy, ćwiczenia – wszystkie są niezwykle uniwersalne i możliwe do wykorzystania z różnymi dziećmi i w różnych grupach. Uatrakcyjniają lekcje, poszerzają wachlarz pomysłów, wspierają motywację dzieci do nauki. Pozwalają też na wielokrotne wykorzystanie w różnych kontekstach edukacyjnych, co sprawia, że po zrealizowaniu zajęć prezentowanych w publikacjach będziemy przygotowani do dalszej pracy.
Publikacje do pobrania. Podczas webinaru zaprezentowane są wartościowe publikacje, do których warto sięgnąć niezależnie od grupy, z którą pracujemy. Zawarte w nich wskazówki dla nauczyciela oraz poszczególne aktywności przeprowadzają przez poszczególne treści, a przy tym wyposażają w nowe umiejętności i zachęcają do elastycznego podejścia do uczenia – nie tylko dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czego dowiesz się podczas webinaru?
- Jakiego rodzaju aktywności sprzyjają wzmacnianiu motywacji do nauki dzieci ze SPE?
- Dlaczego warto uczyć programowania i jak je rozumieć w kontekście dzieci ze SPE?
- Z jakich materiałów oraz narzędzi offline warto korzystać i czemu cieszą się one zainteresowaniem uczennic oraz uczniów?
- Do jakich narzędzi online warto sięgnąć oraz jakie kompetencje rozwijają?
- Jak korzystać z zaprezentowanych publikacji?
A jak nie masz dużo czasu...
Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:
- Dlaczego warto uczyć programowania dzieci ze SPE? – obejrzyj fragment 12:00–16:00.
- Z jakich rekwizytów oraz materiałów warto korzystać na lekcjach wprowadzających programowanie – obejrzyj fragment 28:30–33:20.
- Jak i dlaczego uczyć dzieci tworzenia map myśli? – obejrzyj fragment 53:11–57:20.
- Do czego może przydać się aplikacja pozwalająca na stworzenie koła fortuny?–obejrzyj fragment 1:13:19–1:19:20.
- Co znajduje się w omawianych publikacjach i dlaczego warto do nich zajrzeć – obejrzyj ostatnią część webinaru od 1:36:00.
Zapraszamy:
O prowadzących:
Jolanta Majkowska – nauczycielka, wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, edukatorka, trenerka Cyfrowego Dialogu, która specjalizuje się w nauczaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Od lat wprowadza nowoczesne technologie w szkole, pokazując, jak pozytywnie mogą wpływać na rozwój dzieci z różnymi trudnościami.
Zyta Czechowska – Nauczycielka Roku 2019, wykładowczyni, edukatorka, trenerka Cyfrowego Dialogu. Specjalizuje się w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest autorką licznych publikacji, w tym poradników i scenariuszy pokazujące, jak kreatywnie uczyć oraz wzmacniać motywację dzieci i rozwijać ich talenty.
Razem prowadzą blog specjalni.pl.