Twórcze programowanie

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Seria dwóch webinarów "Creative Computing", które w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość poprowadził Krzysztof Jaworski, jest propozycją wartą poznania dla wszystkich osób zainteresowanych nauczaniem programowania w klasach I-III szkoły podstawowej. Jest to materiał, z którego skorzystasz niezależnie od tego, czy stawiasz w tym obszarze pierwsze kroki, czy też masz już spore doświadczenie, ale szukasz nowych pomysłów i przydatnych materiałów. Bo obok webinaru polecamy przetłumaczoną przez Krzysztofa Jaworskiego oraz Joannę Apanasewicz publikację “Twórcze programowanie”, składającą się z dwóch części - podręcznika dla nauczyciela oraz zeszytu ćwiczeń dla ucznia.

Przede wszystkim kilka słów o publikacji. Materiał "Creative Computing" autorstwa Karen Brennan, Christan Balch, Michelle Chung powstał w Harvard Graduate School of Education. Wartość z pojawienia się niniejszego materiału w języku polskim jest ogromna – publikacja w sposób kompleksowy pozwala zaplanować wprowadzanie programowania w języku wizualnym Scratch, zostawiając przy tym swobodę potrzebną do modyfikacji i wprowadzania własnych pomysłów, w zależności od grupy dzieci – ich zainteresowań i umiejętności. Układ podręcznika umożliwia nauczycielce/nauczycielowi realizować poszczególne etapy w sposób sprzyjający poznawaniu programu, a co ważniejsze - daje uczennicom i uczniom przestrzeń do nauki we własnym tempie, w grupie rówieśniczej. Jest to też doskonały materiał do realizacji w ramach kółka informatycznego – dzięki podziałowi na jednostki zajęciowe.

W kolejnych rozdziałach dzieci zgłębiają Scratcha, tworzą własne projekty lub remiksują cudze, wracają do tych, które stworzyły wcześniej, by je uaktualnić o nową wiedzę. Twarde umiejętności przeplatają się wciąż z innymi kompetencjami. Bo twórcze programowanie to rozbudzanie kreatywności, budowanie zespołów, nauka komunikacji, konstruktywnej oceny własnej pracy oraz udzielanie informacji zwrotnej kolegom oraz koleżankom.

Gdy tłumaczenie na język polski ujrzało światło dzienne, zaplanowaliśmy dwuczęściowy webinar, który pozwala rozeznać się w publikacji w towarzystwie jednego z tłumaczy. Krzysztof Jaworski wprowadza w układ publikacji, omawiając jej poszczególne elementy, z naciskiem na praktykę zajęciową. Po poznaniu webinaru będziesz wiedzieć, jak planować pracę, a Twoje potencjalne pytania lub obawy zostaną rozwiane.
Wakacje to dobry czas na sięgnięcie po opisywany materiał i zapisanie go w pamięci. Świadomość istnienia tej publikacji może okazać się wsparciem pod koniec sierpnia, gdy zaczniesz planować pracę i szukać, co nowego możesz zaproponować swoim podopiecznym.

Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?

Konkretnie. Podczas webinaru sięgniesz po konkretne propozycje zaprezentowane w podręczniku i zobaczysz, na czym polegają ćwiczenia oraz w jaki sposób można z nich skorzystać. To pozwoli Ci zorientować się, jakiego typu wyzwania będą realizować Twoje uczennice oraz Twoi uczniowie.

Praktycznie. Webinar pozwoli Ci prześledzić kilka propozycji zawartych w podręczniku. Razem z Krzysztofem Jaworskim możesz wykonać poszczególne ćwiczenia, wczuwając się w sytuację uczennicy/ucznia.

Nie tylko ćwiczenia. Nauka programowania - niezależnie od wybranego języka - to dużo więcej niż zestaw zadań i ćwiczeń. Omówiony materiał edukacyjny świetnie to ilustruje, zachęcając uczniów do współpracy, dzielenia się, ale też oznaczania źródeł i szacunku względem każdego twórcy i każdej twórczyni.

Czego dowiesz się podczas webinaru?

  • Kto może skorzystać z publikacji?
  • Jaka jest idea publikacji i dlaczego warto po nią sięgnąć?
  • Jak dobrze zaplanować zajęcia?
  • Ile możliwości kryje się pod każdą jednostką zajęciową.

A jak nie masz dużo czasu...

Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:

Z części 1:

  • Czym jest dziennik projektowy ucznia/uczennicy i dlaczego warto z niego korzystać? Obejrzyj fragment od 20:00.
  • Na czym polegają wyzwania związane z debugowaniem? Obejrzyj fragment od 21:50.
  • Jak można zrealizować lekcję “10 bloczków” i ile wyjątkowych projektów może w ramach takich zajęć powstać? Obejrzyj fragment od 1:21:00

Z części 2:

  • Jak dobrze zaplanować zajęcia (niezależnie od trybu – stacjonarne lub zdalne)? Obejrzyj fragment od 9:20.
  • Jak stworzyć projekt, którego sceneria prezentować będzie podwodny świat? Obejrzyj fragment od 25:00.

Publikacje możesz pobrać tutaj:

Podręcznik dla nauczyciela

Zeszyt ćwiczeń dla ucznia

 

O prowadzącym: Krzysztof Jaworski, koordynator i trener w wielu programach edukacyjnych dotyczących edukacji cyfrowej. Absolwent Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz Uniwersytetu Szczecińskiego, oligofrenopedagog. Ukończył studia podyplomowe dotyczące coachingu. Przez 7 lat pracował w szkole podstawowej jako pedagog specjalny. Osiągnął stopień nauczyciela mianowanego. Laureat konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2013. Absolwent programu Future Classroom Lab realizowanym przez European Schoolnet w Brukseli. Trener edukacyjny. Współpracował m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Orange, Fundacją Nowoczesna Polska. Autor publikacji naukowych, artykułów i scenariuszy dedykowanych nauczycielom. Programowanie i robotyka nie mają przed nim tajemnic, choć i tak zgłębia je każdego dnia. Na co dzień związany ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, gdzie w roli mentora i metodyka wspiera nauczycieli w ramach projektów Centrum Mistrzostwa Informatycznego oraz Zaprogramuj Przyszłość. Laureat Listy 100 Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych.

***

Webinary zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach projektów Zaprogramuj Przyszłość współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie