Twórcze programowanie

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Seria dwóch webinarów "Creative Computing", które w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość poprowadził Krzysztof Jaworski, jest propozycją wartą poznania dla wszystkich osób zainteresowanych nauczaniem programowania w klasach I-III szkoły podstawowej. Jest to materiał, z którego skorzystasz niezależnie od tego, czy stawiasz w tym obszarze pierwsze kroki, czy też masz już spore doświadczenie, ale szukasz nowych pomysłów i przydatnych materiałów. Bo obok webinaru polecamy przetłumaczoną przez Krzysztofa Jaworskiego oraz Joannę Apanasewicz publikację “Twórcze programowanie”, składającą się z dwóch części - podręcznika dla nauczyciela oraz zeszytu ćwiczeń dla ucznia.

Przede wszystkim kilka słów o publikacji. Materiał "Creative Computing" autorstwa Karen Brennan, Christan Balch, Michelle Chung powstał w Harvard Graduate School of Education. Wartość z pojawienia się niniejszego materiału w języku polskim jest ogromna – publikacja w sposób kompleksowy pozwala zaplanować wprowadzanie programowania w języku wizualnym Scratch, zostawiając przy tym swobodę potrzebną do modyfikacji i wprowadzania własnych pomysłów, w zależności od grupy dzieci – ich zainteresowań i umiejętności. Układ podręcznika umożliwia nauczycielce/nauczycielowi realizować poszczególne etapy w sposób sprzyjający poznawaniu programu, a co ważniejsze - daje uczennicom i uczniom przestrzeń do nauki we własnym tempie, w grupie rówieśniczej. Jest to też doskonały materiał do realizacji w ramach kółka informatycznego – dzięki podziałowi na jednostki zajęciowe.

W kolejnych rozdziałach dzieci zgłębiają Scratcha, tworzą własne projekty lub remiksują cudze, wracają do tych, które stworzyły wcześniej, by je uaktualnić o nową wiedzę. Twarde umiejętności przeplatają się wciąż z innymi kompetencjami. Bo twórcze programowanie to rozbudzanie kreatywności, budowanie zespołów, nauka komunikacji, konstruktywnej oceny własnej pracy oraz udzielanie informacji zwrotnej kolegom oraz koleżankom.

Gdy tłumaczenie na język polski ujrzało światło dzienne, zaplanowaliśmy dwuczęściowy webinar, który pozwala rozeznać się w publikacji w towarzystwie jednego z tłumaczy. Krzysztof Jaworski wprowadza w układ publikacji, omawiając jej poszczególne elementy, z naciskiem na praktykę zajęciową. Po poznaniu webinaru będziesz wiedzieć, jak planować pracę, a Twoje potencjalne pytania lub obawy zostaną rozwiane.
Wakacje to dobry czas na sięgnięcie po opisywany materiał i zapisanie go w pamięci. Świadomość istnienia tej publikacji może okazać się wsparciem pod koniec sierpnia, gdy zaczniesz planować pracę i szukać, co nowego możesz zaproponować swoim podopiecznym.

Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?

Konkretnie. Podczas webinaru sięgniesz po konkretne propozycje zaprezentowane w podręczniku i zobaczysz, na czym polegają ćwiczenia oraz w jaki sposób można z nich skorzystać. To pozwoli Ci zorientować się, jakiego typu wyzwania będą realizować Twoje uczennice oraz Twoi uczniowie.

Praktycznie. Webinar pozwoli Ci prześledzić kilka propozycji zawartych w podręczniku. Razem z Krzysztofem Jaworskim możesz wykonać poszczególne ćwiczenia, wczuwając się w sytuację uczennicy/ucznia.

Nie tylko ćwiczenia. Nauka programowania - niezależnie od wybranego języka - to dużo więcej niż zestaw zadań i ćwiczeń. Omówiony materiał edukacyjny świetnie to ilustruje, zachęcając uczniów do współpracy, dzielenia się, ale też oznaczania źródeł i szacunku względem każdego twórcy i każdej twórczyni.

Czego dowiesz się podczas webinaru?

  • Kto może skorzystać z publikacji?
  • Jaka jest idea publikacji i dlaczego warto po nią sięgnąć?
  • Jak dobrze zaplanować zajęcia?
  • Ile możliwości kryje się pod każdą jednostką zajęciową.

A jak nie masz dużo czasu...

Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:

Z części 1:

  • Czym jest dziennik projektowy ucznia/uczennicy i dlaczego warto z niego korzystać? Obejrzyj fragment od 20:00.
  • Na czym polegają wyzwania związane z debugowaniem? Obejrzyj fragment od 21:50.
  • Jak można zrealizować lekcję “10 bloczków” i ile wyjątkowych projektów może w ramach takich zajęć powstać? Obejrzyj fragment od 1:21:00

Z części 2:

  • Jak dobrze zaplanować zajęcia (niezależnie od trybu – stacjonarne lub zdalne)? Obejrzyj fragment od 9:20.
  • Jak stworzyć projekt, którego sceneria prezentować będzie podwodny świat? Obejrzyj fragment od 25:00.

Publikacje możesz pobrać tutaj:

Podręcznik dla nauczyciela

Zeszyt ćwiczeń dla ucznia

 

O prowadzącym: Krzysztof Jaworski, koordynator i trener w wielu programach edukacyjnych dotyczących edukacji cyfrowej. Absolwent Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz Uniwersytetu Szczecińskiego, oligofrenopedagog. Ukończył studia podyplomowe dotyczące coachingu. Przez 7 lat pracował w szkole podstawowej jako pedagog specjalny. Osiągnął stopień nauczyciela mianowanego. Laureat konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2013. Absolwent programu Future Classroom Lab realizowanym przez European Schoolnet w Brukseli. Trener edukacyjny. Współpracował m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Orange, Fundacją Nowoczesna Polska. Autor publikacji naukowych, artykułów i scenariuszy dedykowanych nauczycielom. Programowanie i robotyka nie mają przed nim tajemnic, choć i tak zgłębia je każdego dnia. Na co dzień związany ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, gdzie w roli mentora i metodyka wspiera nauczycieli w ramach projektów Centrum Mistrzostwa Informatycznego oraz Zaprogramuj Przyszłość. Laureat Listy 100 Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych.

***

Webinary zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach projektów Zaprogramuj Przyszłość współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie