Kodowanie na specjalne zamówienie

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Za hasłem "nauka programowania jest dla każdego" idzie wiele budujących przykładów. Dzieci uczą się podstaw programowania już w szkole, a zdarza się, że nawet w przedszkolu. Młodzież próbuje swoich sił w kolejnych językach programowania, a dorośli potrafią zdecydować się na profesjonalny kurs programowania, dzięki któremu mogą zacząć myśleć o zmianie zawodu lub przygotować się do nowych, wciągających obowiązków. Ale nauka programowania nie służy zdobyciu ściśle określonego zawodu i nie sprowadza się do branży IT. To sposób na rozwijanie ważnych, jeśli nie kluczowych, kompetencji dla każdego człowieka, dzięki którym może świadomie, bezpiecznie i twórczo funkcjonować w świecie oraz realizować swoje talenty i wyjątkowe możliwości.

Nie bez powodu warto też uczyć programowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jak wyjaśniają Zyta Czechowska oraz Jolanta Majkowska podczas webinaru prowadzonego w ramach projektu Zaprogramuj przyszłość, nie powinno to nikogo dziwić – dzieci ze SPE uczą się dzięki proponowanym zadaniom logicznego myślenia, rozróżniania kierunków, ale też komunikacji czy współpracy. Aktywności wprowadzające kodowanie mają ogromną wartość: pozwalają włączać treści z różnych przedmiotów, nawet tych mniej lubianych przez dzieci, a przy tym są na tyle atrakcyjne i wciągające, że przełamują opór i niechęć przed wykonywaniem żmudnych zadań. W przypadku dzieci z niepełnosprawnością intelektualną bądź Zespołem Aspergera jest to kluczowe. Częstym wyzwaniem jest rozbudzenie motywacji tych uczennic i uczniów, a pojawienie się kolorowych kubeczków, robota czy maty do kodowania angażuje, ciekawi i wzmacnia chęć do nauki.

Nauczyciel, który planuje lekcje z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi musi przewidywać wiele wyzwań. Z jednej strony powinien wykazać się konsekwencją podczas realizacji zamierzeń, z drugiej powinien dopuszczać dużą dozę elastyczności i wrażliwości na to, co dzieje się podczas zajęć. Balansowanie między tymi, wręcz skrajnymi postawami wymaga dużo wysiłku, ale przynosi budujące efekty. Co jest ważne?

  • Uwzględnienie indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka,
  • Wypracowanie najlepszego sposobu komunikacji we współpracy z rodzicami,
  • Stworzenie bezpiecznych warunków emocjonalnych dla wszystkich uczniów i uczennic w klasie,
  • Sprawdzenie i wybór najlepszych metod nauczania, które pomogą sprostać trudnościom, rozwiną ważne umiejętności, wzmocnią poczucie samodzielności i sprawczości w różnych obszarach, a przy tym, co równie ważne, sprawią dzieciom radość.

Dlatego podczas webinaru zostaną omówione różne narzędzia do nauki programowania, przy czym każde z nich będzie opisane w kontekście rozwijanych kompetencji. Zwieńczeniem spotkania będzie prezentacja dwóch publikacji:

  • "Zakodowany autyzm. Scenariusze zajęć dla dzieci ze spektrum autyzmu" - autorstwa Jolanty Majkowskiej;
  • "Kodowanie na SPEcjalne zamówienie. Scenariusze zajęć dla kodujących nauczycielek i nauczycieli do wykorzystania w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną" - autorstwa Zyty Czechowskiej.

Dzięki wcześniej zaprezentowanym narzędziom oraz omówieniu układu poszczególnych części publikacji – możliwych do pobrania na stronie projektu – łatwiejsze będzie późniejsza samodzielna praca i korzystanie z zaprezentowanych treści.

Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?

TAK dla edukacji włączającej. Webinar otwiera na ważne zagadnienia i zwiększa świadomość dotyczącą edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Prowadzące mają wieloletnie doświadczenie w zakresie pracy z dziećmi z Zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnością intelektualną, prezentowane przez nich materiały, pomysły oraz udzielane porady są wynikiem długoletniej praktyki.

Metodyczny układ treści. Każde narzędzie jest dokładnie, a przy tym sprawnie omówione, a jego poznanie ułatwi późniejsze korzystanie z prezentowanych publikacji.

Uniwersalne narzędzia, które warto znać. Aplikacje, programy, ćwiczenia – wszystkie są niezwykle uniwersalne i możliwe do wykorzystania z różnymi dziećmi i w różnych grupach. Uatrakcyjniają lekcje, poszerzają wachlarz pomysłów, wspierają motywację dzieci do nauki. Pozwalają też na wielokrotne wykorzystanie w różnych kontekstach edukacyjnych, co sprawia, że po zrealizowaniu zajęć prezentowanych w publikacjach będziemy przygotowani do dalszej pracy.

Publikacje do pobrania. Podczas webinaru zaprezentowane są wartościowe publikacje, do których warto sięgnąć niezależnie od grupy, z którą pracujemy. Zawarte w nich wskazówki dla nauczyciela oraz poszczególne aktywności przeprowadzają przez poszczególne treści, a przy tym wyposażają w nowe umiejętności i zachęcają do elastycznego podejścia do uczenia – nie tylko dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Czego dowiesz się podczas webinaru?

  • Jakiego rodzaju aktywności sprzyjają wzmacnianiu motywacji do nauki dzieci ze SPE?
  • Dlaczego warto uczyć programowania i jak je rozumieć w kontekście dzieci ze SPE?
  • Z jakich materiałów oraz narzędzi offline warto korzystać i czemu cieszą się one zainteresowaniem uczennic oraz uczniów?
  • Do jakich narzędzi online warto sięgnąć oraz jakie kompetencje rozwijają?
  • Jak korzystać z zaprezentowanych publikacji?

A jak nie masz dużo czasu...

Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:

  • Dlaczego warto uczyć programowania dzieci ze SPE? – obejrzyj fragment 12:00–16:00.
  • Z jakich rekwizytów oraz materiałów warto korzystać na lekcjach wprowadzających programowanie – obejrzyj fragment 28:30–33:20.
  • Jak i dlaczego uczyć dzieci tworzenia map myśli? – obejrzyj fragment 53:11–57:20.
  • Do czego może przydać się aplikacja pozwalająca na stworzenie koła fortuny?–obejrzyj fragment 1:13:19–1:19:20.
  • Co znajduje się w omawianych publikacjach i dlaczego warto do nich zajrzeć – obejrzyj ostatnią część webinaru od 1:36:00.

Zapraszamy:

O prowadzących:

Jolanta Majkowska – nauczycielka, wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, edukatorka, trenerka Cyfrowego Dialogu, która specjalizuje się w nauczaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Od lat wprowadza nowoczesne technologie w szkole, pokazując, jak pozytywnie mogą wpływać na rozwój dzieci z różnymi trudnościami.

Zyta Czechowska – Nauczycielka Roku 2019, wykładowczyni, edukatorka, trenerka Cyfrowego Dialogu. Specjalizuje się w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest autorką licznych publikacji, w tym poradników i scenariuszy pokazujące, jak kreatywnie uczyć oraz wzmacniać motywację dzieci i rozwijać ich talenty.

Razem prowadzą blog specjalni.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie