Badanie potrzeb, feedback i ewaluacja z wykorzystaniem technologii cyfrowych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na wiosnę szkoły (w większości przypadków) zostały rzucone ze zdalną edukacją na „głęboką wodę” i w nowej pandemicznej rzeczywistości szybko ujawniły się deficyty – między innymi w komunikacji i organizacji procesu nauczania w trybie, który w naszej oświacie był praktycznie nieobecny. Dość powszechnie doświadczano nikłej informacji zwrotnej od uczniów i rodziców, co sprawiało, że szkoły przez pewien czas działały nieco po omacku. Z drugiej strony znacznie sprawniej i łatwiej było w tych szkołach, gdzie efektywnie wykorzystano do badania potrzeb, informacji zwrotnej i ewaluacji technologie cyfrowe (także przed pandemią).

Rok 2020 to był szczególny czas dla feedbacku. Można było „zobaczyć” to, czego wcześniej się nie widziało, oraz docenić to, czego wcześniej się nie doceniało w szkole. Informacja zwrotna to dla mnie przede wszystkim sposobność do uczenia się, rozwoju i dokonywania zmian – uważa Iwona Kałużna, nauczycielka i dyrektorka Zespołu Szkół Usługowo-Gospodarczych w Pleszewie, członkini społeczności Microsoft Innovation Educator Expert (2019-2020).

Dyrektor szkoły, choć często przeciążony bieżącymi sprawami związanymi z zarządzaniem szkołą, powinien kilka razy w roku szkolnym pytać uczniów, nauczycieli czy rodziców, o to jak szkoła może poprawić swoją działalność, co może robić lepiej lub inaczej. Nie musimy bać się takiej otwartości – mogą pojawić się ciekawe pomysły i spostrzeżenia, a także ujawnić niedostatki, które być może nie są dość dobrze widoczne z poziomu rady pedagogicznej.

Jeśli chcesz iść szybko - idź sam! Ale jeśli chcesz iść daleko - idź razem - Steve Jobs

Podczas czwartego webinaru dla dyrektorów szkół Iwona Kałużna mówiła o tym, jak badać potrzeby społeczności szkolnej, jak zbierać informacje i prowadzić ewaluację z narzędziami Microsoft, jak badać opinie i zbierać pomysły, wprowadzać w życie i dlaczego warto angażować (także włączać) uczniów i rodziców w proces decyzyjny. Zapraszamy na inspirujące wystąpienie:

***

Co miesiąc w Akademii Cyfrowego Edukatora będą pojawiać się nowe webinary, artykuły, polecane kursy i inspirujące przykłady tych, dla których cyfrowa nauka stała się codziennością.

Jeszcze więcej propozycji i inspiracji w ramach Akademii Cyfrowego Edukatora znajdziecie na stronach:

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy lub wsparcia? Skontaktuj się z organizatorami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Projekt Akademia Cyfrowego Edukatora realizowany jest przez Edunews.pl i Microsoft.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie