Zrób to sam/a, czyli poradnik dla kreatywnych

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To nieprawda, że szkoły podstawowe są niedoposażone w pomoce dydaktyczne. Jeszcze może nie są, ale w każdej chwili mogą się nimi zapełnić. Na co dzień konsumujemy na potęgę, a zatem przez nasze ręce przechodzi też dużo przedmiotów, z pomocą których można uczyć. Jak? To proste, trzeba je tylko zmienić w narzędzia dydaktyczne. Nic trudnego! I jeszcze dzieci pewnie pomogą.

Są tacy nauczyciele, którzy wchodząc do dyskontu uważnie obserwują półki nie dlatego, że akurat coś do domu potrzebują kupić, ale gdzieś w tyle głowy działa im szkolny radar: co może mi się przydać do prowadzenia zajęć z moimi dziećmi. Zazwyczaj te osoby wychodzą ze sklepu nie z tymi zakupami, które miały na liście, ale to przecież szkopuł…

Pomysły na to, jak przerobić „śmieci” czy „przedmioty służące do czegoś innego” w narzędzia dydaktyczne zebraliśmy właśnie w unikalnym poradniku dla kreatywnych nauczycieli. Autorką „Zrób to sam/a. Dydaktyczne pomoce (niemal) z niczego” jest Joanna Apanasewicz, nauczycielka z „Małej Szkoły” w Żaganiu Konińskim, członkini grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini, która w swojej pracy w szkole wykorzystuje do celów edukacyjnych zarówno technologie informacyjno-komunikacyjne (jest m.in. trenerką Mistrzów Kodowania), jak i „tradycyjne”. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu najróżniejszych dobrze nam wszystkim znanych przedmiotów. Jakich? Tego właśnie dowiecie się z poradnika, ale zapewniamy, że pozytywnych zaskoczeń będzie wiele. Efekt WOW! Gwarantowany.

„Jak najmniej odtwarzania, jak najwięcej wymyślania i tworzenia. Takie podejście wymagać będzie od nas posiadania dużej liczby pomocy dydaktycznych.” – pisze Joanna Apanasewicz. „Tak, wiem. Z reguły ich w szkole nie ma. Musimy zatem je sobie sami stworzyć. W nauczycielskich domach lub - jeszcze lepiej - razem z naszymi uczniami w szkole. To naprawdę nie wymaga wielkiego wysiłku! Wystarczy pomysł i odrobina chcenia.”

„Nie wszystkie opisane tutaj pomoce i działania sama wymyśliłam. W czasach wszechobecnego Internetu wiele pomysłów można czerpać od innych nauczycieli, którzy pracują w szkołach oddalonych o tysiące kilometrów od nas. W sieci można znaleźć setki, jeśli nie tysiące, wspaniałych inspiracji i instrukcji. Jeśli dzielą się oni swoimi pomysłami i rezultatami prac, możemy czerpać i przenosić ich pomysły do naszych szkół. Na tym polega piękno edukacji - możemy się dzielić tym, co robimy i dzięki temu pomagać rozwijać się innym, nawet w innych krajach. Bardzo wiele zawdzięczam także koleżankom, nauczycielkom wczesnoszkolnym z grupy Superbelfrzy Mini. Dzięki Facebookowi mogliśmy wzajemnie wymieniać się pomysłami, rozwijać je, motywować się do pracy i inspirować do działania z naszymi uczniami. To jest bezcenne i bardzo dziękuję za taką przebogatą wymianę. Dzięki temu łatwiej było mi zebrać różne pomysły i działania w tym poradniku. Mam nadzieję, że zebrane i opisywane przeze mnie pomoce dydaktyczne będą mogły służyć wielu nauczycielom i uczniom szkoły podstawowej.” – napisała Joanna Apanasewicz we wprowadzeniu.

Poradnik dostępny jest wyłącznie w sklepie internetowym Edustore.eu.

Przygotowany został w formacie EPUB, czyli najpopularniejszym obecnie formacie e-książkowym na świecie. Możemy go czytać na urządzeniach mobilnych - tu polecamy aplikację Książki Play (od Google) – albo na ekranie komputera. W tym wypadku mamy kilka możliwości. W przeglądarce Firefox należy zainstalować dodatek (rozszerzenie) EPUBReader, a w Chrome dodatek Readium. W obu wypadkach mamy wygodny sposób czytania e-książek. Możemy także pobrać czytnik ebooków jako aplikację, np. Adobe Digital Editions.

Dobrych inspiracji!

 

Notka o e-booku:

Zrób to sam/a. Dydaktyczne pomoce (niemal) z niczego - poradnik dla nauczycieli
Joanna Apanasewicz, ISBN: 978-83-63286-15-6, Warszawa 2017.
Publikacja z serii: Think! – Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.
Wydawca: Think Global sp. z o.o.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie