Prezent na Święta

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zbliżają się Święta, a gdyby tak zrobić uczniom (i sobie) prezent? Ogłosić w szkole jeden dzień bez krytyki! Jeden dzień, gdy nie stawiamy stopni, gdy uczniów nie krytykujemy, nie oceniamy, a zamiast tego – doceniamy. Dzień, w którym mówimy sobie dobre rzeczy, chwalimy i doceniamy się wzajemnie.

Zapytacie za co można docenić Jasia z Vb, który jest „okropny” i nic się nie uczy? Można, można, tylko trzeba poszukać. To może być przełom dla Jasia i dla nauczycieli. Docenianie jest jak balsamem na duszę każdego człowieka. Przełammy choć na jeden dzień mylne przeświadczenie, że niekrytykowany uczeń się nie uczy. Zaryzykujmy podawanie tylko doceniających komunikatów.

Podzielę się z wami jednym moim wspomnieniem. Pewnie macie też takie. Studiowałam pedagogikę waldorfską i nauczyciel plastyki polecił nam namalować obrazy. Po wykonaniu prac, nasz profesor wywiesił je wszystkie na ścianie i razem z nim spacerowaliśmy oglądając je. Przy każdej pracy profesor stawał i wydobywał z niej coś, co można było docenić. Przy mojej stanął i powiedział: Och jak ładnie dobrane kolory, świetnie się komponują. Spojrzałam inaczej na mój obraz i wyobraźcie sobie, że powiesiłam go na ścianie w moim domu, wisi już ponad 20 lat i za każdym razem „rosnę” gdy przypominam sobie słowa profesora.

To jedne dzień mógłby zaowocować takimi konsekwencjami, może warto?

Może też można zaobserwować skutki, jakie ten dzień przyniesie. Czy uczniowie się uczyli? Jakie panowały nastroje?

Można też ogłosić, ze nauczyciele tez czekają na docenianie. Może uczniowie przyjdą do Ciebie i docenią sposób prowadzenia przez Ciebie lekcji?

A może włączyć dyrektora, który w ten dzień będzie pełen doceniania nauczycieli?

Życzę Wam udanego Święta

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie