Pięć prawd o nauczaniu

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczyciele dokonują niezwykłych osiągnięć w jednej z najtrudniejszych profesji na świecie. Sposób myślenia nauczyciela jest kluczem do transformacji, która towarzyszy nauczycielowi w jego pracy. W artykule przedstawię pięć prawd, o których warto pamiętać.

Uczniowie są w stu procentach naszą przyszłością

Uczymy naszych przyszłych innowatorów i liderów. Chociaż dzieci stanowią zaledwie niewielki procent populacji, ale w 100 procentach są naszą przyszłością. Każdego dnia pielęgnując młode umysły, dbamy o osoby, które w przyszłości przemienią świat, w którym żyjemy. Często jesteśmy dla nich kołem ratunkowym i ich mentorem w przygotowaniu się do dorosłego życia. Uczymy ich o możliwościach z jakich mogą korzystać i o tym, jak mogą wykorzystać swój potencjał do wielkich osiągnięć dla siebie i dla całego świata. Nauczyciel każdego dnia wpływa na przyszłość swoich uczniów.

Bycie nauczycielem jest przeżyciem emocjonalnym

Jedną z najważniejszych rzeczy do zrozumienia w nauczaniu jest to, że ludzie są istotami emocjonalnymi. Sztuka nauczania pochodzi zarówno z głowy, jak i z serca. Nie można dobrze nauczać, jeśli nie jest się w ten proces zaangażowanym emocjonalnie. Możemy spotkać na swojej drodze uczniów, którzy przeszli wcześniej wiele i teraz walczą z nami lub takich, którzy najchętniej uciekliby z naszych lekcji. Mówienie o emocjonalnym stosunku do uczniów może być postrzegane przez kolegów i koleżanki jako niewłaściwe. Część nauczycieli traktuje nauczanie tylko jako pracę, którą mają wykonać. Wtedy ograniczają się tylko do pracy i tracą całą piękną część nauczycielstwa, która polega na kontakcie emocjonalnym z uczniem. Często pomoc uczniowi walczącemu z nauczycielem, czy uciekającemu ze szkoły jest największym sukcesem, jaki może odnieść nauczyciel. Największą nagrodą dla nauczyciela, mogą być usłyszane po latach słowa: „Pani postawa i pani słowa zmieniły moje życie”.

Zmiana jest nieuchronna

Zmiany, które zachodzą w nauczaniu są nieuniknione. Świat i ludzi się zmieniają i to co było do przyjęcia kilka lat temu, teraz może być całkiem chybione i nieefektywne. Decydując się na pracę nauczyciela decydujemy się na stałe doskonalenie i na zmiany. Nie można powiedzieć: „Ja już umiem nauczać”. To nigdy nie będzie prawdą. Przychodzą do nas nowi uczniowie, następują nowe odkrycia też w pedagogice, zmieniają się wymagania, powstają nowe technologie (np. portale społecznościowe), to wszystko nauczyciel musi zauważyć i dostosować do tego swoją pracę. Nie możemy przewidzieć, jakie zmiany będą musiały być wprowadzone o dlatego nauczyciel musi być na te zmiany otwarty i gotowy.

Perfekcjonizm przeszkadza

Perfekcjonizm w pracy nauczyciela jest ciężarem, blokuje nauczyciela w podejmowaniu prób i doskonaleniu się. Nauczyciel stawiający sobie za duże wymagania i bojący się popełnić błąd bazuje na swoich przyzwyczajeniach i sprawdzonych metodach, a to blokuje podejmowanie wyzwań i wprowadzanie koniecznych zmian. Błąd jest konieczny i nieuchronny w uczeniu się, ale też w nauczaniu. Ucząc się nauczania musimy popełniać błędy, które nazwijmy w naszym zawodzie – próby.

Koncepcja, że możemy osiągnąć doskonałość z jakiejkolwiek dziedzinie (o ile ona jest w ogóle możliwa), bez popełniania błędu, jest fałszywa. Najważniejsze jest to, aby skupić się nad tym, aby być lepszym niż wczoraj.

To jak uczeń będzie wspominać nauczyciela zależy od nauczyciela

Każdy z nas wybierając zawód nauczyciela miał z nim związane szczytne nadzieje. Z czasem niektórzy z nas zauważyli, że wykonywanie tego zawodu łączy się z poświeceniem zbyt dużo czasu, z małym wynagrodzeniem za pracę, z brakiem należnego szacunku ze strony społeczeństwa. To zaciemniało pierwotne nadzieje.

Warto sobie przypomnieć, jakie wartości chcieliśmy zaszczepić uczniom?

Może chcieliśmy, aby w dorosłym życiu byli odważni, mieli swoje zdanie, umieli współpracować, byli tolerancyjni, charakteryzowali się pokorą, mieli obywatelską postawę i pewnie wiele innych cech. To wszystko jest nadal możliwe, jeśli tylko będzie nam, na tym zależeć. Nauczyciele nigdy nie wiedzą jaki mają wpływ na ucznia i czym i kiedy on zaowocuje.

Wywieramy wpływ na każde dziecko, które jest naszym uczniem i ono będzie nas pamiętać przez cale swoje życie. Jak nas zapamięta - zależy od od nas samych.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

Korzystałam z artykułu "5 things to understand about teaching" Lee Watanabe-Crockett z 24 września 2018 roku; www.globaldigitalcitizen.org

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie