Nauczyciele dokonują niezwykłych osiągnięć w jednej z najtrudniejszych profesji na świecie. Sposób myślenia nauczyciela jest kluczem do transformacji, która towarzyszy nauczycielowi w jego pracy. W artykule przedstawię pięć prawd, o których warto pamiętać.
Uczniowie są w stu procentach naszą przyszłością
Uczymy naszych przyszłych innowatorów i liderów. Chociaż dzieci stanowią zaledwie niewielki procent populacji, ale w 100 procentach są naszą przyszłością. Każdego dnia pielęgnując młode umysły, dbamy o osoby, które w przyszłości przemienią świat, w którym żyjemy. Często jesteśmy dla nich kołem ratunkowym i ich mentorem w przygotowaniu się do dorosłego życia. Uczymy ich o możliwościach z jakich mogą korzystać i o tym, jak mogą wykorzystać swój potencjał do wielkich osiągnięć dla siebie i dla całego świata. Nauczyciel każdego dnia wpływa na przyszłość swoich uczniów.
Bycie nauczycielem jest przeżyciem emocjonalnym
Jedną z najważniejszych rzeczy do zrozumienia w nauczaniu jest to, że ludzie są istotami emocjonalnymi. Sztuka nauczania pochodzi zarówno z głowy, jak i z serca. Nie można dobrze nauczać, jeśli nie jest się w ten proces zaangażowanym emocjonalnie. Możemy spotkać na swojej drodze uczniów, którzy przeszli wcześniej wiele i teraz walczą z nami lub takich, którzy najchętniej uciekliby z naszych lekcji. Mówienie o emocjonalnym stosunku do uczniów może być postrzegane przez kolegów i koleżanki jako niewłaściwe. Część nauczycieli traktuje nauczanie tylko jako pracę, którą mają wykonać. Wtedy ograniczają się tylko do pracy i tracą całą piękną część nauczycielstwa, która polega na kontakcie emocjonalnym z uczniem. Często pomoc uczniowi walczącemu z nauczycielem, czy uciekającemu ze szkoły jest największym sukcesem, jaki może odnieść nauczyciel. Największą nagrodą dla nauczyciela, mogą być usłyszane po latach słowa: „Pani postawa i pani słowa zmieniły moje życie”.
Zmiana jest nieuchronna
Zmiany, które zachodzą w nauczaniu są nieuniknione. Świat i ludzi się zmieniają i to co było do przyjęcia kilka lat temu, teraz może być całkiem chybione i nieefektywne. Decydując się na pracę nauczyciela decydujemy się na stałe doskonalenie i na zmiany. Nie można powiedzieć: „Ja już umiem nauczać”. To nigdy nie będzie prawdą. Przychodzą do nas nowi uczniowie, następują nowe odkrycia też w pedagogice, zmieniają się wymagania, powstają nowe technologie (np. portale społecznościowe), to wszystko nauczyciel musi zauważyć i dostosować do tego swoją pracę. Nie możemy przewidzieć, jakie zmiany będą musiały być wprowadzone o dlatego nauczyciel musi być na te zmiany otwarty i gotowy.
Perfekcjonizm przeszkadza
Perfekcjonizm w pracy nauczyciela jest ciężarem, blokuje nauczyciela w podejmowaniu prób i doskonaleniu się. Nauczyciel stawiający sobie za duże wymagania i bojący się popełnić błąd bazuje na swoich przyzwyczajeniach i sprawdzonych metodach, a to blokuje podejmowanie wyzwań i wprowadzanie koniecznych zmian. Błąd jest konieczny i nieuchronny w uczeniu się, ale też w nauczaniu. Ucząc się nauczania musimy popełniać błędy, które nazwijmy w naszym zawodzie – próby.
Koncepcja, że możemy osiągnąć doskonałość z jakiejkolwiek dziedzinie (o ile ona jest w ogóle możliwa), bez popełniania błędu, jest fałszywa. Najważniejsze jest to, aby skupić się nad tym, aby być lepszym niż wczoraj.
To jak uczeń będzie wspominać nauczyciela zależy od nauczyciela
Każdy z nas wybierając zawód nauczyciela miał z nim związane szczytne nadzieje. Z czasem niektórzy z nas zauważyli, że wykonywanie tego zawodu łączy się z poświeceniem zbyt dużo czasu, z małym wynagrodzeniem za pracę, z brakiem należnego szacunku ze strony społeczeństwa. To zaciemniało pierwotne nadzieje.
Warto sobie przypomnieć, jakie wartości chcieliśmy zaszczepić uczniom?
Może chcieliśmy, aby w dorosłym życiu byli odważni, mieli swoje zdanie, umieli współpracować, byli tolerancyjni, charakteryzowali się pokorą, mieli obywatelską postawę i pewnie wiele innych cech. To wszystko jest nadal możliwe, jeśli tylko będzie nam, na tym zależeć. Nauczyciele nigdy nie wiedzą jaki mają wpływ na ucznia i czym i kiedy on zaowocuje.
Wywieramy wpływ na każde dziecko, które jest naszym uczniem i ono będzie nas pamiętać przez cale swoje życie. Jak nas zapamięta - zależy od od nas samych.
Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.
Korzystałam z artykułu "5 things to understand about teaching" Lee Watanabe-Crockett z 24 września 2018 roku; www.globaldigitalcitizen.org