Uczucia i liczby (inspiracje korczakowskie)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Czy człowiek człowiekowi wilkiem czy bratem? – Czy egoizm, czy altruizm? – Czy można przeniknąć świat tajemniczy uczuć i prześwietlić liczbą?”

Badania rozkładu indywidualnych sympatii i antypatii w grupie – obejmujące wszystkich członków społeczności wychowującej, czyli dzieci oraz dorosłych (stałych pracowników, praktykantów) – prowadzone były systematycznie w obu Domach Korczakowskich, w Domu Sierot i w Naszym Domu. Niestety oryginalna dokumentacja nie zachowała się, ale Janusz Korczak, jako autor lub współautor, opublikował o tych pionierskich badaniach socjometrycznych kilka artykułów; przetrwały też nieliczne inedita.

Teksty prezentujące metodę badań (de facto ilościowych i jakościowych) wśród najmłodszych wychowanków, w wieku przedszkolnym, dają ciekawy wgląd w warsztat pracy badawczej Korczaka. Formułował on nowe zagadnienia ogólne – badajmy jak najwcześniej nie tylko intelekt, ale i, chciałoby się rzec… inteligencję emocjonalną, oraz „pytania praktyczne” – o pragmatykę organizacji pracy grupowej, małego zespołu. Notatki z przeprowadzania tzw. plebiscytów życzliwości i niechęci odsłaniają także zawsze otwartą, poszukująca postawę („Sposób zapisywania odpowiedzi zmieniałem parokrotnie”).

Korczak-badacz, co dziś nie budzi wątpliwości, raz pisał samokrytycznie o swojej „chałupniczej (!) pracy” (Obserwacja jednego przypadku. (Onanizm chłopca), 1937), kiedy indziej pewnie: „Moja praca naukowa. Krzywe wagi, profile rozwojowe, indeks wzrostu, prognoza ewolucji somatycznej i psychicznej” (Jak kochać dziecko. Internat, 1920, 1929), a w oficjalnym dokumencie na pytanie o działalność naukową odpowiedział okupantom krótko: „Obserwacja dziecka” (Kwestionariusz dla pierwszego zgłoszenia zawodów leczniczych, 1940).

Co gromadę wiąże, co odpycha, jakie stąd przeżycia dodatnie i ujemne są udziałem dzieci; jakie walory budzą życzliwość; jakie właściwości i wady wywołują niechęć? – Co przeważa? – Czy człowiek człowiekowi wilkiem czy bratem? – Czy egoizm, czy altruizm? – Czy można przeniknąć świat tajemniczy uczuć i prześwietlić liczbą?
Pytania praktyczne: jak wyjaśnić, przekonać i oddziałać na dzieci, które mącą aurę pogodnego współżycia, kogo eliminować i izolować dla dobra ogółu?
Czy kryteria oceny, kto miły, kto przykry, czyj wpływ pożądany, czyj szkodzi – różne są wśród dzieci-rówieśników – i dorosłego kierownictwa? (w: Życzliwość i niechęć. „Wychowanie Przedszkolne” 1933, nr 4; pełny tekst J. Korczaka zob. „Wychowanie Przedszkolne” 1933, nr 4 – na www.polona.pl)

***

Uruchomiliśmy cykl artykułów: „Czytając Korczaka”, który powstaje we współpracy Korczakianum - Muzeum Warszawy i redakcji Edunews.pl. Jego celem jest przypomnienie lub odświeżenie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka i inspirowanie współczesnych nauczycieli do podążania za Jego podpowiedziami i wskazówkami. Zobacz też:

 

Notka o autorce: Marta Ciesielska jest badaczką i popularyzatorką spuścizny Janusza Korczaka oraz koordynatorką prac Korczakianum - pracowni Muzeum Warszawy (http://korczakianum.muzeumwarszawy.pl/).

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie