Zespół nauczycielski jako grupa mastermind

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pojęcie grupy mastermind wywodzi się z biznesu. Pierwszy raz opisał je Napoleon Hill w książce „Prawa sukcesu”. Pojęciem tym określa się grupę ludzi o podobnych zainteresowaniach, którzy wspierają się wzajemnie, udzielając sobie rad i wspólnie rozwiązując problemy[1].

W praktyce grupy mastermind funkcjonują najczęściej w świecie drobnych przedsiębiorców, którzy nie mogą pozwolić sobie na płatne porady specjalistów. Dlatego zakładają nieformalne grupy z innymi przedsiębiorcami, z którymi spotykają się dość regularnie (również online) w celu przedyskutowania pojawiających się na bieżąco problemów. Każdy z uczestników takiej grupy dzieli się swoimi doświadczeniami i pomaga wypracować rozwiązanie.

Czyż nie do tego właśnie służą zespoły nauczycielskie? Zarówno zespoły przedmiotowe, jak i wychowawcze z założenia powinny spotykać się regularnie po to, by omawiać pojawiające się problemy i wspólnie poszukiwać rozwiązań. Mogą też planować różne wspólne przedsięwzięcia, jak np. szkolne imprezy, konkursy czy projekty.

Niestety, w wielu polskich szkołach zespoły funkcjonują jedynie na papierze. Nauczyciele twierdzą, że nie mają czasu na spotkania, gdyż każdy członek zespołu ma inny plan zajęć i trudno jest ustalić godzinę odpowiednią dla wszystkich. A szkoda, gdyż potencjał zespołów nauczycielskich jest ogromny!

Istnieje kilka rozwiązań tego problemu. W niektórych szkołach udało się ustalić z dyrektorem, że w ciągu całego roku szkolnego ograniczona zostaje liczba zebrań z rodzicami (przy dzienniku elektronicznym i tak wszystkie sprawy załatwione są z rodzicami na bieżąco). Zamiast tego co jeden lub dwa miesiące nauczyciele mają obowiązek pojawić się w szkole o wyznaczonej godzinie popołudniowej i spotkać w zespołach. W innych szkołach, na wzór państw Europy Zachodniej, spotkania zespołów zostały przewidziane w planie lekcji: wyznaczony jest dzień tygodnia, kiedy wszyscy nauczyciele, albo przynajmniej duża ich część, zostają w szkole po lekcjach, aby się spotkać. Być może aż tak częste spotkania nie są potrzebne, ale przecież każdy nauczyciel jest w kilku zespołach – można uczestniczyć w spotkaniach różnych zespołów na zmianę. Kolejnym rozwiązaniem jest organizowanie spotkań zespołów po posiedzeniach rady pedagogicznej – takich spotkań jest w ciągu roku kilka, więc można postarać się skrócić „radę” do niezbędnego minimum, a w zamian za to poświęcić czas na pracę w zespołach.

Cechą grupy mastermind jest też nastrój, jaki panuje na spotkaniach – jej członkowie są nastawieni pozytywnie, chcą w niej uczestniczyć, gdyż wynoszą z tego faktu korzyści. W zespołach nauczycielskich bywa różnie – niektórzy traktują spotkania zespołu jak stratę czasu i niepotrzebny wymóg dyrekcji. Myślę jednak, że jeśli przewodniczącym zespołu jest osoba aktywna i pozytywnie nastawiona do pracy, to swoim podejściem może zarazić innych. Ponadto po kilku spotkaniach prawdopodobnie okaże się, że dzięki współpracy pewne zadania nauczycieli da się wykonać łatwiej i lepiej, co jest konkretną korzyścią dla wszystkich członków zespołu.

Zachęcam również do tworzenia edukacyjnych grup mastermind poza szkołą. Jeśli znacie nauczycieli z innych placówek oświatowych w swojej okolicy, którzy mają podobny do Was styl działania, zaproponujcie im współpracę. Comiesięczne wspólne wyjścia do kawiarni czy restauracji okażą się na pewno bardzo przyjemnie, ale i produktywnie spędzonym czasem. Uczestnicy pozaszkolnej grupy pomogą Wam spojrzeć na problem inaczej, będą bardziej otwarci na różne pomysły, gdyż nie ograniczają ich ramy Waszej placówki. Dzięki temu wypracujecie mnóstwo ciekawych, nowatorskich rozwiązań, a może nawet zdecydujecie się na wspólny międzyszkolny projekt?

Gorąco polecam. Moja grupa mastermind działa świetnie dzięki regularnym spotkaniom, miłej atmosferze oraz wspólnym przedsięwzięciom. Dziękuję Ewie Zychowicz za zaangażowanie nas w jej projekty.

 

Notka o autorce: Ewa Przybysz-Gardyza - jest absolwentką SGH (stosunki międzynarodowe), UW (filologia angielska) oraz WSP Korczaka (edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna), a także Akademii Liderów Oświaty CEO. Jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej, ambasadorką Programu eTwinning; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynator warsztatów językowych TEIP oraz projektu Erasmus+; pasjonatka nowych technologii; autorka bloga dlanauczycieli.blogspot.com; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie szkoły. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrzy.edu.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Przypis:

[1] Za: Wikipedia, zob. https://en.wikipedia.org/wiki/Mastermind_group.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie