Stary jak… polski nauczyciel

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kadra nauczycieli w szkołach starzeje się szybko, a młodych i chętnych do pracy w szkole jak na lekarstwo. W roku szkolnym 2017/2018 średnia wieku nauczycieli wynosiła 43,9 lat, w 2018/2019 już 44,1. Dziś zapewne dobijamy już do 45 lat. I lepiej nie będzie. Młode osoby, nawet te, które mają uprawnienia do nauczania w szkołach, na myśl o szkole (lub po pierwszym „fizycznym” zetknięciu się ze szkołą) biorą nogi za pas i wybierają pracę dla firm lub korporacji. Niestety to świadczy o dobrym stanie ich zdrowia psychicznego i prawdopodobnie dobrej ocenie możliwości własnego rozwoju zawodowego.

W listopadzie 2019 GUS opublikował kolejne zestawienie danych dotyczących narodowej edukacji (Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019). Ogółem w szkołach w r. sz. 2018/2019 liczba pracujących w przeliczeniu na pełne etaty wyniosła 512 354, z tego nieco ponad połowa w szkołach podstawowych. W tej liczbie było tylko 21020 etatów nauczycieli stażystów i 83616 etatów nauczycieli kontraktowych – jeśli szukać w polskich szkołach młodych nauczycieli, to przede wszystkim w tych dwóch grupach (łącznie ok. 20% wszystkich nauczycieli; dla porównania dekadę wcześniej etaty stażystów i nauczycieli kontraktowych stanowiły 24% wszystkich etatów). Zastanawiające, że bardziej szczegółowych i aktualnych danych o nauczycielach w sieci nie ma – pewnie trafiają do zamkniętych szuflad, żeby ktoś nie napisał, jak naprawdę źle jest…

Młodzi nie chcą pracować w szkołach. Słabe pensje (niemal dosłownie na poziomie minimalnym, po ostatnich podwyżkach płacy minimalnej), ogromna odpowiedzialność, kwitnąca szkolna biurokracja, brak wsparcia od starszych, bardziej doświadczonych nauczycieli (zwłaszcza w pierwszym roku pracy), trudne warunki pracy (wszelakie), duże (lepiej napisać: ogromne) i nieraz przesadzone oczekiwania ze strony rodziców, problemy wychowawcze dzieci i młodzieży, o których rozwiązywaniu nie uczą na studiach, luka cyfrowa (na studiach o szerokim wykorzystaniu technologii w edukacji się nie wykłada), nierzadkie wewnętrzne rozgrywki w gronie pedagogicznym, no i jeszcze system oświaty, który na każdym etapie pokazuje, że bycie nauczycielem w Polsce to kara (za jakie grzechy?), a nie przywilej czy honor. Młodzi nie gęsi i swój rozum mają. Młodzi wolą pracować w korporacji, bo tam reguły i perspektywy zawodowe są bardziej czytelne. Jest to pewien paradoks - ten "zły", wolny i elastyczny rynek jest lepszy niż ta "dobra" edukacja z pełną ochroną Karty Nauczyciela... 

Reforma minister Zalewskiej, zwana też całkiem powszechnie i słusznie Deformą, przyniosła - poza wysokimi kosztami dostosowania nowej struktury szkół do zmienionego systemu - także kolejne negatywne zjawiska. Już nie tylko młode osoby nie chcą w szkole pracować, ale także specjaliści wysokiej klasy od nauczania przedmiotowego zaczęli ze szkół odchodzić. Ci, po przepracowaniu kilkunastu/kilkudziesięciu lat w szkole, odkrywają, że poza szkołą istnieje inny, piękny świat, w którym da się nawet pracować i co więcej, zarabiać lepsze pieniądze w normalniejszych warunkach. Z ciekawości zajrzałem do pierwszego lepszego serwisu z ofertami pracy – pod hasłem „praca dla nauczyciela” w stanie na dziś ponad 1900 ofert… Jest z czego wybierać. Więc coraz częściej wybierają…

Niestety, lepiej nie będzie (bo, jak to w dowcipach: lepiej już było...). Niezdolność klasy politycznej do wypracowania (wspólnie, przez wszystkie środowiska edukacyjne) dobrych rozwiązań dla szkolnictwa nie wróży dobrej przyszłości narodowej edukacji. Widzieliśmy w kampanii w ostatnich wyborach – papka polityczna i żadnej sensownej propozycji. Żadnej próby porozumienia się i stworzenia wspólnej inicjatywy. Przerzucanie się nieistotnymi propozycjami, mydlenie oczu, itp. itd…

Najsmutniejsze jest to, że kolejne rządy od wielu lat są jak te trzy małpki, co nie chcą słyszeć, widzieć i mówić (o rzeczywistej naprawie polskiej szkoły), tylko zamiatają problem pod dywan, albo wręcz tworzą kolejne problemy, z którymi szkoła sobie nie może poradzić (vide Anna Zalewska). Krótko, szybki zsuw po równi pochyłej)...

Trend jest dość czytelny. I może w końcu zabraknąć nauczycieli w szkołach (już ich zresztą brakuje, zwłaszcza tych od języka angielskiego czy matematyki). Może się zatem tak skończyć, że w szkołach zaczną pracować obcokrajowcy. Migranci, którzy opuszczają swoje kraje w poszukiwaniu lepszego życia. Dla nich Polska jest jeszcze takim lepszym, atrakcyjnym światem. Mamy już spory odsetek zatrudnionych cudzoziemców w sektorze usług, w końcu trafią i do polskich szkół… Albo pozostaje jeszcze druga opcja, którą zaproponował Jarosław Pytlak w swoim poście Gdybym mógł wprowadzić tylko jedną zmianę…

Czy w ogóle ktoś w MEN nad tym wszystkim się zastanawia? Szczerze wątpię…

PS
No dobrze, zgoda, polski nauczyciel jeszcze nie jest taaaki stary…

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.  

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Zsuw po równi pochyłej

>> Wspomnienie z przyszłości

>> Nauczeństwo - o tym, dlaczego szkoła musi się zmieniać

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie