Czekam…

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiecie czego najbardziej nie lubię w ocenianiu? I mam tu na myśli absolutnie każdą jego formę (przy czym cyferek nie lubię szczególnie i cieszę się, że prawie nie muszę się nimi posługiwać). Informowanie młodego człowieka, że czegoś nie wykonał. Nigdy bowiem nie wiem, co jest przyczyną takiego zachowania i w jaki sposób mogę pomóc, by to zmienić.

T(ak), C(zęściowo), N(ie)

Od czasu, gdy zaczęłam stosować ocenianie kształtujące bieżącej pracy uczniowskiej jako jedyne obowiązujące (rezygnując z wielką ulgą z posługiwania się cyframi), mam poczucie większej sprawczości w procesie edukacyjnym ucznia. Mam też poczucie, że odpowiedzialność za ostateczny efekt tego procesu rzeczywiście został przekazany w ręce młodych ludzi.

Przy obowiązującym w szkole systemie udzielania informacji zwrotnej, każde z działań młodzieży podsumowywane jest informacją zwrotną, w której wskazuję słabe i mocne strony pracy, posługując się trzema symbolami: T, C, N (więcej na ten temat przeczytacie <tu>). Kłopot pojawiał się w momencie, gdy młody człowiek nie wykonał zadania (był nieobecny na zajęciach, zapomniał, czy cokolwiek innego).

Co z tym brakiem?

Początkowo w kolumnach dziennika przynależnym odpowiednim kategoriom wpisywałam literę "N". Nie byłam zadowolona z takiego rozwiązania, bo przecież "N" to nieopanowana umiejętność. Tymczasem nie mogłam przecież wiedzieć, czy uczeń coś potrafi, czy też nie, kiedy nie miałam materiałów na bazie których mogłabym dokonać stosownej obserwacji. Szukałam lepszej opcji.

Przez chwilę uznałam, że może po prostu miejsca, gdzie powinna znaleźć się informacja zwrotna dotycząca konkretnych umiejętności, pozostaną puste. Szybko okazało się, że to rozwiązanie jest jeszcze bardziej niedoskonałe. Dzieci nie widziały w dzienniku, że o czymś zapomniały, skutkiem czego nie kwapiły się do uzupełnienia. I myślę, że nie było to wynikiem przemyślanego działania z ich strony (przynajmniej w większości przypadków), a raczej efektem roztargnienia, nieogarnięcia i takich tam innych uroczych przywilejów bycia nastolatkiem...

Czekam

Kolejnym pomysłem było zatem wpisywanie słowa "brak". Jasny, nieoceniający, ale informujący komunikat. Wydawać by się mogło, że to jest to, czego potrzebowałam. I być może na takiej wersji by się skończyło, gdyby nie pewna rozmowa. Jak to w szkole bywa, najlepsze pomysły przychodzą do nas nieoczekiwanie. Tak właśnie było i tym razem. Któregoś popołudnia w rozmowie z serdeczną koleżanką usłyszałam:

Jak myślisz, czy komunikat "CZEKAM" w miejscu nieoddanego zadania jest czytelny?

To było jak olśnienie! Tego właśnie szukałam. Słowa, które z jednej strony sygnalizuje, że zadanie nie zostało wykonane, a z drugiej motywuje do wykonania. Przy tym jest krótkie i pokazuje otwartość na to, nad czym młody człowiek chce (bądź powinien) popracować. Idealnie.

Czy "czekam" przejdzie kiedyś w brak lub "N". Nie wiem, raczej nie. Wszak czekać można w nieskończoność... Liczę jednak na to, że młodzi ludzie zechcą zastanowić się nad swoją postawą. I uzupełnią to, czego wcześniej zabrakło. W imię naszej relacji... Jak myślicie, czy to bardzo naiwne?

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Licencja CC-BY.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie