Pandemiczna kuchnia edukacji…

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja szkolna nie da się przenieść idealnie do sfery wirtualno-zdalnej. To się po prostu nie da tak łatwo przełożyć. Są zupełnie inne warunki nauczania i uczenia się. Żadne nakazy i zakazy nie spowodują, że poziom kształcenia będzie w czasie edukacji zdalnej równie wysoki, jak w klasie. To się po prostu nie uda. Więc skoro się nie da, powinniśmy raczej dopasować się do tego, co mamy. A czasami nawet odpuścić, nie wlewać lejkiem tej wiedzy. Może zamiast tego poświęcić więcej czasu na budowanie relacji?

Warto spróbować trochę poeksperymentować z uczniami. To już się działo na wiosnę tego roku, kiedy nagle wielu nauczycieli (rzuconych razem z uczniami na głęboką wodę) musiało się nauczyć ze sobą być w sieci i poprzez ekrany. Wiele cennych doświadczeń zebrał zespół naukowców pod kierownictwem prof. Grzegorza Ptaszka w wydanej na jesieni publikacji „Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami oraz nauczycielami?”(polecamy tutaj). Jedno jest pewne – ten czas edukacji wnosi wiele cennych doświadczeń na zupełnie innych poziomach, do których przywykliśmy w szkołach. Pojawiają się inne sposoby i techniki uczenia się, rozwijają się nieco inne relacje, towarzyszą temu inne emocje.

Chociaż ogólnie rzecz biorąc można się niepokoić, że uczniowie mogą „stracić” rok nauki, można też doszukiwać się pewnych pozytywnych zjawisk. Może nie jest ich tak dużo, ale warto się nimi dzielić. Można też zastanawiać się, czy nie warto czegoś zmienić w „tradycyjnej” edukacji, mając takie cenne doświadczenia.

O takiej edukacji widzianej od „nauczycielskiej kuchni” opowiadał podczas INSPIR@CJI 2020 w Warszawie Dawid Łasiński, Pan Belfer. Podzielił się z uczestnikami swoimi bardzo osobistymi przeżyciami z czasu edukacji zdalnej i tym, w jaki sposób na ten szczególny czas zmienił podejście do nauczania. Zapraszamy do obejrzenia:

I jeszcze skecznotka autorstwa Joanny Komorek z @BelfryBazgrolą:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie