Pandemiczna kuchnia edukacji…

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja szkolna nie da się przenieść idealnie do sfery wirtualno-zdalnej. To się po prostu nie da tak łatwo przełożyć. Są zupełnie inne warunki nauczania i uczenia się. Żadne nakazy i zakazy nie spowodują, że poziom kształcenia będzie w czasie edukacji zdalnej równie wysoki, jak w klasie. To się po prostu nie uda. Więc skoro się nie da, powinniśmy raczej dopasować się do tego, co mamy. A czasami nawet odpuścić, nie wlewać lejkiem tej wiedzy. Może zamiast tego poświęcić więcej czasu na budowanie relacji?

Warto spróbować trochę poeksperymentować z uczniami. To już się działo na wiosnę tego roku, kiedy nagle wielu nauczycieli (rzuconych razem z uczniami na głęboką wodę) musiało się nauczyć ze sobą być w sieci i poprzez ekrany. Wiele cennych doświadczeń zebrał zespół naukowców pod kierownictwem prof. Grzegorza Ptaszka w wydanej na jesieni publikacji „Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami oraz nauczycielami?”(polecamy tutaj). Jedno jest pewne – ten czas edukacji wnosi wiele cennych doświadczeń na zupełnie innych poziomach, do których przywykliśmy w szkołach. Pojawiają się inne sposoby i techniki uczenia się, rozwijają się nieco inne relacje, towarzyszą temu inne emocje.

Chociaż ogólnie rzecz biorąc można się niepokoić, że uczniowie mogą „stracić” rok nauki, można też doszukiwać się pewnych pozytywnych zjawisk. Może nie jest ich tak dużo, ale warto się nimi dzielić. Można też zastanawiać się, czy nie warto czegoś zmienić w „tradycyjnej” edukacji, mając takie cenne doświadczenia.

O takiej edukacji widzianej od „nauczycielskiej kuchni” opowiadał podczas INSPIR@CJI 2020 w Warszawie Dawid Łasiński, Pan Belfer. Podzielił się z uczestnikami swoimi bardzo osobistymi przeżyciami z czasu edukacji zdalnej i tym, w jaki sposób na ten szczególny czas zmienił podejście do nauczania. Zapraszamy do obejrzenia:

I jeszcze skecznotka autorstwa Joanny Komorek z @BelfryBazgrolą:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie