O pasji, educhceniu i dzieleniu się

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Oglądałem ostatnio film z Hugh Grantem na jednym z tryliona kanałów satelitarnych. Oczywiście oglądałem dlatego, że ten popularny aktor grał w nim nauczyciela. Dopadło mnie to, co ludycznie wśród przedmieść, wsi i przysiółków nazywa się „zboczeniem zawodowym” – wszystkie moje zmysły wyostrzone były na teksty i sytuacje związane z nauczycielstwem omijając zgrabnie resztę filmu.

I wreszcie padło: Tylko ten, który uczy się cały czas jest w stanie dobrze nauczać. Wiem, że to nie jest prawdziwe życie i że tekst napisał scenarzysta pod zamówioną koncepcję filmu, lub na poczekaniu wymyślił asystent reżysera, bo akcja się waliła – jednak ta sentencja wydała mi się dość pasująca do różnych #Superkoderskich akcji, w które jestem od samego początku zaangażowany. Od razu też włączyły mi się słowa Cycerona Doświadczenie jest najlepszym nauczycielem, a potem niejakiego Paulo Coehlo Jest tylko jeden sposób nauki. Poprzez działanie. Całą akcję zakończył mój mózg słynnym Henrym Fordem: Każdy, kto przestaje się uczyć jest stary, bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym. Niezłe – poczułem się jak 20-latek! (czyli… minus 60kg) To bonus od #Superkoderów.

W czterowarsztatowym, pandemicznie zdalnym (czyli ułomnym o face to face) cyklu warsztatów z MakeyMakey, który zakończyliśmy właśnie z Joanną Apanasewicz w sobotę 16.01 br. wszystkie powyższe sentencje zostały potwierdzone w praktyce przez praktyków – i nie byliśmy nimi tylko my!

Moim zdaniem w nauczycielskiej profesji są trzy najważniejsze czynniki które sprawiają, że stajemy się wiarygodni w tym, co robimy.

Po pierwsze pasja, czyli niczym konkretnym niestymulowany zachwyt nad czymś (nie mylić z zakochaniem – bo to nad kimś), który dopada nas w dowolnym momencie życia i wtłacza w nas energię nie wiadomo skąd braną. Pasjonat to ktoś, kto zupełnie bez sensu (z perspektywy niepasjonata) zachwyca się etykietkami zapałczanymi (właśnie upadła ostatnia polska fabryka zapałek z Czechowicach-Dziedzicach), znaczkami pocztowymi (kto to jeszcze pamięta w erze Messengera i maili?), wie o nich wszystko, może godzinami gadać o niuansach rytu, papierze i całym procesie produkcji. Pasjonat motoryzacji w trzecim zdaniu o pochodzeniu człowieka umiejscawia Jeepa Wranglera. Pasjonat edukacji to ten sam gatunek co etykieciarz, filatelista, modelarz, samochodziarz, telewizyjny futbolista i niedzielny, fotelowy uczestnik Alpejskiego Pucharu Świata w Eurosporcie – o edukacji mówi zawsze (nawet jak jest przekonany, że nie mówi). Pasja jest ponad wszystkim i przenika wszystko - jak promieniowanie kosmiczne. Pasja to nie hobby – to stan umysłu.

Po drugie educhcenie – nie mylić z motywacją. W biznesie znany jest zawód mówcy motywującego. Najlepsi w motywowaniu innych nie tylko wydają książki w milionowych nakładach tłumaczone na dziesiątki języków, nie tylko występują dla ogromnych widowni, ale i zarabiają krocie. W środowiskach korporacyjnych ciągła jest potrzeba motywowania pracowników nie tylko wysokimi wypłatami, świetnym socjalem, dodatkami i profitami związanymi z ułatwieniem pozakorporacyjnego życia, ale i nakręcającymi gadkami team leaderów. Bo tam pasjonatów korpo-pracy raczej nie ma. W edukacji mówcą motywacyjnym jest sam nauczyciel jeśli jest pasjonatem – nakręca się własną narracją i działaniem! A to autotokowanie i autodziałanie wpływa wprost na educhcenie – edu się mu chce! Taki eduobieg zamknięty.

I po trzecie – dzielenie się. Każdy nauczyciel pasjonat owładnięty educhceniem jest genetycznie przystosowany do dzielenia się swoją wiedzą, umiejętnościami siejąc wokół wirusy pasji podnoszące w innych poziom educhcenia. I nie dotyczy to tylko uczniów (na szczęście). Dlatego tak ważne są spotkania pasjonatów, którzy czerpiąc od siebie jednocześnie ładują akumulatory educhcenia i zarażają się nowymi pasjami. Świetnym jest doświadczenie oglądania na żywo (live) jak w uczestnikach wyzwala się kreatywność, jak nagle proste projekty zaczynają pączkować i trafiają do niewyobrażalnych jeszcze przed chwilą obszarów – nigdy bym tego sam nie wymyślił! Po chwili staje się to oczywiste. Dzielenie się własną metodyką i nowoczesnym podejściem do nauczania to ostatni i moim zdaniem najważniejszy czynnik stawania się edu-profesjonalistą.

Właśnie takie grono edu-pasjonatów ukonstytuowało się (niezłe słowo, nie?) wokół programu #SuperKoderzy. Kto w czasie koronaferii, po miesiącach spędzonych przed monitorem gadając do awatarków, w nierównej walce z pandemią uszkodzeń kamer i mikrofonów – kto zdrowy na ciele i umyśle poświęca każdorazowo 4 godziny w 4 kolejne soboty żeby z plastikowych widelców, folii aluminiowej, przewodów, tekturowych tutek z papieru toaletowego i kleju na gorąco wyczarowywać na własnych biurkach pianina i akcelerometry? Tylko edu-pasjonat. Kto łącząc bateryjki z diodami za pomocą taśmy miedzianej na szpatułce kupionej w aptece robi to wiedząc, że w „zdalnej nauce” nie ma w tym projekcie szans na flow wśród uczniów? Tylko owładnięty educhceniem edu-świr. Kapelusznik z „Alicji w Krainie Czarów” mówił: Odbiło ci, zbzikowałaś, dostałaś fioła. Ale coś ci powiem w sekrecie: tylko wariaci są coś warci.

Chwała Wam, że jeszcze istniejecie! Chwała Wam, że zmieniacie postrzeganie świata! Chwała Wam, że Wasze educhcenie jest ciągle aktywnie poszukujące! I chwała tym firmom i instytucjom, które dostrzegają wagę tych „małych” kroków. Mówił o Was kiedyś Neil Armstrong: to jest mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. 
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorze: Jacek Ścibor jest nauczycielem informatyki w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej k. Wrocławia. Jest popularyzatorem zastosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu, założycielem i administratorem społeczności sieciowej Superbelfrzy RP, wyróżniony tytułem „Przyjaciel Szkoły 2018” przez Kapitułę konkursu Nauczyciel Roku przez redakcję Głosu Nauczycielskiego, wyróżniony umieszczeniem na „Liście 100” Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w 2017r., red naczelny „IT w edukacji” (2013-2016), autor artykułów na łamach blogów, czasopism i portali edukacyjnych (edunews.pl, superbelfrzy.edu.pl, Meritum, IT w edukacji), prelegent i współorganizator merytoryczny konferencji edukacyjnych, m.in. EduMoc Online, Inspir@cje, Inspir@cje Wczesnoszkolne. Wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Ogólnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Razem z Joanną Apanasewicz prowadził dla #SuperKoderów od listopada 2020 do stycznia 2021 cykl warsztatów online pt. Makey-Makey czyli pomysł na STEAM w szkole. Nagrania z tych warsztatów można zobaczyć tutaj: 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie