Przedstawiam przekonania wewnętrzne nauczyciela, które są pożądane przy budowaniu dobrych relacji z uczniami. Warto zapytać siebie samego, na ile zgadzam się z poniższymi stwierdzeniami.
- Każdy uczeń jest zdolny i może osiągnąć sukces.
- Każdy z uczniów jest ciekawym człowiekiem wartym bliższego poznania.
- Nie jest konieczne podnoszenie głosu, aby móc dotrzeć z przekazem do uczniów. Stać mnie na cierpliwość w stosunku do uczniów, nawet, gdy zachowują się nieodpowiednio.
- Każdemu uczniowi należy się szacunek i dobre traktowanie w szkole.
- Jestem zawsze gotowy do pomocy uczniowi.
- Mogę dobrze wykonywać zawód nauczyciela, mimo ciągłych zmian z zewnątrz.
- Poznaję i analizuję potrzeby moich uczniów.
- Obdarzam uczniów zaufaniem i stwarzam warunki, aby oni mogli mi zaufać.
- Uczniowie odbierają mnie jako osobę optymistycznie nastawioną do świata.
- Nie zrezygnuję z zasad etycznych w mojej pracy nauczycielskiej.
- Bywają sytuacje w kontaktach z uczniami, gdy serce jest ważniejsze niż rozum i przepisy.
- Jestem dla moich uczniów dobrym przykładem i przywódcą.
Samoocena może być bolesna, możecie nie zgadzać się ze wszystkimi stwierdzeniami, ale warto dążyć do takiej właśnie postawy.
Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy artykuł ukazał się w partnerskiej platformie Edunews.pl www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Sarah McKibben z ASCD.org.