W temacie tzw. misji nauczycielskiej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Bycie nauczycielką to dla mnie żadna misja. Męczy mnie ciągłe grożenie paluszkiem i kategoryczne oznajmianie: dobry nauczyciel powinien to albo tamto, bądź: to wszystko to wina nauczyciela!

Jasne. Są tacy pedagodzy, których uczniowie lubią, szanują i z którymi chętniej wybierają się w podróż po wiedzę. I tacy, których młodzi ludzie wspominają nawet po latach ze strachem.

Jasne. Jak w każdym zawodzie są osoby, które spełniają się w tym, co robią. I takie, które nie miały innego pomysłu na siebie, więc zaczepiły się w szkole i tam trwają. Z przyzwyczajenia. Z wygody. Z lenistwa.

Jasne. Miło jest lubić to, co się robi. Nie oznacza to jednak eksploatowania się ponad miarę w imię jakichś ideałów. Nie oznacza to również, że można nieustająco przekraczać granice, tylko dlatego, że z poczucia winy ktoś nie odmówi wykonania kolejnego zadania.

Bycie nauczycielką to dla mnie bycie profesjonalistką. Choć naciskanie na ciągły rozwój, na poszerzanie kompetencji i doskonalenie warsztatu bywa uciążliwe. Nie. Nie wiem wszystkiego. Nie. Nie chcę wiedzieć wszystkiego. Potrzebuję jednak zaufania, że wiem, co robię.

Zaskakuje mnie, że choć świat się zmienia, brak wciąż pomysłu na choćby próbę dopasowania wizerunku i roli edukatorów do realiów. Trzymamy się siłaczki, której przeciwstawiamy zbuntowanych, nieobecnych emocjonalnie szkolnych "karierowiczów". Co budzi nie tylko sprzeciw, ale i niesmak.

Lubię swoją pracę. Szanuję granice. Swoje i innych. Uczę się odmawiania.

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny kanał na FB Zakręcony Belfer, w którym ukazał się niniejszy artykuł. Należy do społeczności Superbelfrzy RP

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie