Obserwacje lekcji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczymy się najlepiej i często najwięcej od innych. Dlatego obserwacja koleżeńska lub obserwacja dyrektora może niezwykle być dla nauczyciela pomocna. W tym wpisie proste rady dla obserwatora i prowadzącego lekcje nauczyciela.

Przed obserwacją ustalcie wspólnie, co będzie podlegało obserwacji. Głos nauczyciela jest tu bardzo ważny, gdyż on wie, nad czym chce pracować. Jeśli do dyspozycji jest arkusz obserwacji, to trzeba go wspólnie omówić i zaznaczyć to, co jest dla nauczyciela szczególnie ważne.

W czasie obserwacji obserwujący powinien być tłem i nie ingerować w tok lekcji.

Przydaje się przy wyjściu z klasy – krótka, uspakajająca uwaga skierowana do nauczyciela ze strony obserwującego.

Konieczna jest rozmowa po obserwacji, najlepiej, gdy odbędzie się szybko po obserwacji. Obserwujący najpierw prosi nauczyciela, aby on sam dokonał oceny: co mu poszło dobrze, a co nie całkiem dobrze i poparł swoje opinie „dowodami”, czyli np. opisem sytuacji ucznia lub intencją, która kierowała nauczycielem.

Obserwatorze zadawaj pytania. Jeśli coś wydaje ci się nie tak, podejdź do problemu z ciekawością, a nie z osądem.

  • W czasie przekazywania informacji zwrotnej obserwujący odnosi się do tego co można docenić i do tego, co zdaniem obserwującego można zmienić. Obserwujący powinien poprzeć swoje opinie konkretnymi obserwacjami – „dowodami”.
  • Z radami ostrożnie, trzeba najpierw zapytać, czy obserwowany życzy sobie takowe usłyszeć. Jeśli tak, to je przedstawić, ale nie wymagać, aby nauczyciel się do nich dostosował. Znaczenie efektywniejsze rady pochodzą od samego obserwowanego. Można zapytać nauczyciela – jak chce zmienić swoja praktykę? Na koniec rozmowy nauczyciel sam decyduje, nad czym i w jaki sposób będzie pracował w przyszłości.
  • Podziękujecie sobie wzajemnie, obserwujący za zaproszenie, a obserwowany za cenne uwagi.
  • Możecie umówić się na następną obserwację, podczas której nauczyciel zastosuje wybrana przez siebie radę czy wskazówkę i będzie można ocenić, czy była skuteczna.

Wprowadzenie choć kilku z tych wskazówek może pomóc nauczycielowi odbierać obserwację jako pomoc, a nie narzędzie oceny.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Elizabeth Chapman z Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie