Wewnętrzne doskonalenie nauczycieli – obserwacje koleżeńskie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obserwacje koleżeńskie to jeden z najefektywniejszych sposobów doskonalenia pracy nauczyciela. Jednak na co dzień rzadko znajduje się czas na regularne obserwacje całych lekcji w nie swojej klasie. Ale jest na to sposób.

Obserwacje koleżeńskie polegają na krótkiej (np. 15 minut) wizycie na lekcji u innego nauczyciela. Są to nieformalne obserwacje, na które nauczyciele zapraszają innych nauczycieli. Daje to przestrzeń do obserwowania nowych podejść i wzajemnego korzystania z doświadczeń w nauczaniu. Pomysł opiera się na przeświadczeniu, że nauczyciele najlepiej uczą się od siebie wzajemnie. W ten sposób buduje się też kulturę współpracy i zaufania w społeczności szkolnej, co przekłada się na lepsze nauczanie.

Obserwacja koleżeńska powinna być dobrowolna i nieobciążona żadną dokumentacją. Można się umówić, że nie wymaga nawet zaproszenia. Krótki czas trwania wizyty powoduje, że łatwiej obserwację zorganizować.

Najlepiej, gdy nauczyciele wcześniej określą zakres obserwacji – co chcą obejrzeć i co chcą pokazać. Na przykład może to być rozpoczynanie lekcji, angażowanie uczniów od samego początku lekcji lub sprawdzanie rozumienia przez uczniów materiału w trakcie lekcji lub sposób pozyskiwania refleksji uczniów itp. O tematyce obserwacji powinni decydować nauczyciele biorący w niej udział, tak aby była ona zgodna z ich potrzebami.

Kilka wskazówek – dwie „bez” i trzy „z”:

Bez odkładania

Wizyty trzeba zaplanować i trzymać się planu. Bardzo łatwo jest odłożyć wizytę i potem trudno jest ponownie się umówić.

Z Informacją zwrotną dla obserwowanego

Informacja zwrotna jest konieczna może być podana poprzez wypełnienie:

  • kartki z informacją zwrotną i oddanie jej obserwowanemu nauczycielowi. W komentarzu obserwowany docenia te elementy lekcji, które uznaje za korzystne i z których sam w przyszłości skorzysta,
  • przekazana ustnie podczas krótkiego spotkania w cztery oczy,
  • arkusza refleksji, w którym można zanotować konkretne zaobserwowane strategie, przykłady ich zastosowania oraz pytania uzupełniające,
  • formularza w którym zawarte są wskazówki dla nauczyciela prowadzącego lekcje.

Bez papierów

Dokumenty i raporty przy tego typu obserwacji koleżeńskiej są zbędne. Wystarczy odnotowanie, że obserwacja się odbyła, to zachęca innych do podjęcia wysiłku umówienia się na swój spacer.

Z udziałem dyrektora

Dyrektor może również brać udział w obserwacjach koleżeńskich. Jeśli sam prowadzi lekcje to może zapraszać na obserwacje koleżeńskie innych nauczycieli. Może też zamiast wizytacji na lekcji nauczyciela, stosować obserwacje koleżeńskie. Najlepiej, gdy zapowie, co będzie obserwował i na jaką część lekcji przyjdzie z wizytą. Ogranicza to obserwację do ustalonego aspektu, wtedy informacja zwrotna dyrektora jest skoncentrowana tylko na tym aspekcie. Dzięki skróconemu czasowi poświęconemu na obserwacje, dyrektor ma szansę odwiedzić więcej nauczycieli. Z kolei możliwość rewizyty buduje partnerstwo w nauczaniu.

Z planem i z omówieniem

Wskazane jest, aby wnioski z obserwacji były upowszechniane. Można podczas spotkania rady pedagogicznej poświęcić czas na dobre praktyki, które zostały zaobserwowane podczas obserwacji i które warte są naśladowania. Osoby obserwujące lekcje mogą dokończyć zdanie: Dzięki obserwacji nauczyłem/am się, że….

Ten sposób obserwacji lekcji ma wiele zalet:

  • Zajmuje mało czasu.
  • Nie wymaga dokumentacji.
  • Umożliwia uczenie się wzajemnie od siebie.
  • Daje szanse na upowszechnienie dobrych praktyk nauczycielskich.
  • Jest sposobem na efektywne doskonalenie.

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie