Grupy słabe – grupy zdolne?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Grupy słabe? Zdarzają się! Grupy słabe, to grupy nie rokujące dobrze przy uzyskiwaniu mierzalnych, zakładanych celach formalnych. To grupy składające się z dzieci uzdolnionych jednokierunkowo, kiedyś nazywanych genialnymi idiotami, z dzieci opóźnionych przez zaniedbania administracyjne – przez realizacje programów, przerabianie podręczników i nauczane przez złych nauczycieli.(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Zdarzają się grupy, do których trafiają uczniowie i uczennice z fatalnie funkcjonujących rodzin, z domów dziecka, o różnych utrudnieniach psychicznych, fizycznych i społecznych, ale w normie intelektualnej.

Zdarzają się grupy złożone w większości z mieszanki takich dzieci.

I co wtedy? A no nic. Oswajamy się z sobą. Poznajemy się. Bawimy się, ruszamy, tańczymy, śpiewamy. Powtarzamy, powtarzamy, powtarzamy – zmieniamy techniki. Mamy czas.

Śpiewamy wybraną piosenkę. Ilustrujemy ją. Tniemy na kawałki i układamy na nowo. Uczniowie przepisują jej tekst kolorowymi kredami na tablice. Białą wpisuję swoje tłumaczenia. Później grają w wisielca!!! Potem znów śpiewamy. Następnie układają nowy tekst do znanej melodii. Gramatyka nie jest istotna. Logika też nie. Bawimy się. Na poprawność przyjdzie czas – albo i nie... To nic. Będziemy wspominać śmiech, a nie płacz! Po latach też.

Rysujemy na podłodze labirynty, ślimaki, klasy - gramy po niemiecku albo po polsku- też nieistotne.

Gimnastykujemy się po niemiecku, wskazujemy przedmioty w klasie i za oknem, wskazujemy części garderoby. Gramy w językowe bingo i memory, rozpoznajemy przedmioty dotykiem. Wychodzimy na śnieg i wydeptujemy piękne niemieckie wyrazy w śniegu: Liebe, Vergissmeinnicht, Mutter. Uczennice i uczniowie sami sobie prowadzą lekcje. Zwracamy się do siebie uprzejmie.

Wychodzimy na wycieczki. Robimy zdjęcia: na wysokości oczu, z głowa podniesioną, i zwieńczeń dachów. Fotografujemy fragmenty budynków, a potem zgadujemy, co to. Ze zdjęć uczniowie składają prezentacje – częściowo opisane po niemiecku. Pracownicy palmiarni, muzeum, archiwum pytają o te wyjątkowe dzieci, bo są grzeczni i zainteresowani.

Nie wiem, kto dla kogo ma więcej cierpliwości. Uczniowie dla mnie, dyrekcja dla mnie? Czas robi swoje. My się z nim nie ścigamy, bo po co!

A szkoła ma każdego roku wielu laureatów wojewódzkich konkursów przedmiotowych...

Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie