Jaka będzie nowa matura z języka polskiego?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od przyszłego roku zmienia się formuła egzaminu maturalnego z języka polskiego. Jak będzie wyglądał przykładowy arkusz? Jak zmieni się klucz odpowiedzi? Co z częścią ustną egzaminu? Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadza badanie, dzięki któremu uczniowie i nauczyciele sprawdzą, na co powinni zwrócić uwagę w trakcie przygotowań do nowej matury.fot. Fotolia.com

"W tym roku maturzyści po raz ostatni zdawali egzamin maturalny z języka polskiego według dotychczasowych zasad. Od 2015 r. obowiązywać będzie nowa formuła egzaminu z języka polskiego. – Istota egzaminu pozostaje taka sama, jaka była do tej pory" – mówi prof. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego IBE. "Uczeń ma się wykazać kompetencją w zrozumieniu poznanego tekstu, zwłaszcza jego interpretacji, a także w tworzeniu własnego tekstu argumentacyjnego..."

Z egzaminu pisemnego na poziomie podstawowym nie zniknie obowiązująca do tej pory część sprawdzająca rozumienie treści, ale zmieni się zakres pytań i poleceń. Dłuższa praca pisemna będzie miała również nieco inną formę. Będzie to rozprawka problemowa, oparta na fragmencie dłuższego (prozatorskiego lub dramatycznego) utworu. W swojej pracy uczeń będzie musiał wykazać się zdobytą wiedzą, umiejętnością powiązania przytoczonego tekstu z innymi znanymi mu dziełami, umiejętnością logicznego wywodu i argumentacji. Ci zaś, którzy chcą wykazać się samodzielnością, inwencją i zdolnościami analitycznymi, zamiast rozprawki będą mogli wybrać interpretację wiersza.

Z części ustnej egzaminu zniknie prezentacja, którą uczeń miał do tej pory przygotować pod kierunkiem nauczyciela w trakcie roku szkolnego. Zdający odpowiadać będzie przed komisją egzaminacyjną w oparciu o jedno z wylosowanych zadań.

Uczniowie klas II liceum, którzy w 2015 r. będą zdawać nową maturę, już w tym roku mogą sprawdzić, jak będzie przebiegał egzamin. Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przygotował dla nich specjalne zeszyty testowe i ankiety badawcze.

10 czerwca w 50 wylosowanych liceach przeprowadzone zostało badanie „Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego”. Te szkoły, które nie zostały wylosowane do badania, mogą przeprowadzić diagnozę na własną rękę – IBE udostępni dyrektorom arkusze egzaminacyjne.

Na podstawie przeprowadzonego badania Instytut opracuje oraz udostępni nauczycielom narzędzia, które pomogą w przygotowaniu uczniów do nowego egzaminu. Zostaną one opublikowane w Bazie Narzędzi Dydaktycznych (http://bdp.ibe.edu.pl/). Ponadto eksperci IBE przeprowadzą z nauczycielami szkół biorących udział w badaniu warsztaty, na których zostaną przedstawione wskazówki dotyczące przygotowania uczniów do matury z języka polskiego.

Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego organizowana jest przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu pt. Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego, realizowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Szczegółowe informacje na temat Diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego znajdują się na stronie: http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/1005-diagnoza-przedmaturalna-z-jezyka-polskiego.html.

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Z zainteresowaniem przeczytałem ten artykuł, który stara się przybliżyć środowiskowy wymiar ADHD. Ni...
Ppp napisał/a komentarz do ADHD: gdy mózg dziecka uczy się chronić
Po prostu to nie dzieci są złe, tylko system niedopasowany. Oczywiście dotyczy to nie tylko ADHD, al...
Szanowny Panie profesorze. Najkrócej można by napisać tak: 'stare chłopy narzekajo, że je baby nie k...
Nel napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
A ja nie miałam złudzeń. Wszak obecna władza miała już wcześniej swoje 8 lat i szału nie było. Szko...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie