Zmiana zaczyna się w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sprawczość, empatia i współpraca – tego potrzebujemy, by móc aspirować do roli kraju, który ma realny wpływ na rozwój świata. To wyzwanie dla całego systemu edukacji: szkoły powinny się zmienić, by same reprezentowały cechy, które chcemy rozwijać u uczniów.fot. Fotolia.com

Nic nie uczy sprawczości lepiej niż działanie. Dlatego istotnym elementem edukacji powinny być projekty edukacyjne, w tym inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej i globalnej. Wymagają one od ucznia wytrwałości, ale pozwalają poczuć autorstwo i satysfakcję z osiągnięcia celu. Taka edukacja skupia się na tym, co jest ważne dla ucznia, a nie tylko zostało zawarte w podstawie programowej lub ma znaleźć się na egzaminie. Nauczyciel przeistacza się zaś w coacha, który pomaga uczniom osiągnąć sukces. W gimnazjach taką możliwość stwarza obowiązkowy projekt edukacyjny.

Kształtowaniu empatii sprzyjają projekty motywowane życzliwością i zrozumieniem dla rówieśników, sąsiadów, mieszkańców Polski, innych krajów i kontynentów. Postawa otwartości na świat wymaga wierności wartościom ogólnoludzkim, w tym tak cenionej przez nas solidarności. Przyjazne, wspierające relacje nauczycieli z uczniami pomagają młodym ludziom w podejmowaniu wyzwań i pokonywaniu trudności.

Nauczyciele, niezależnie od oceny podsumowującej, mogą dawać uczniom cenną informację zwrotną, wskazując, co zostało wykonane dobrze, a co i jak należy poprawić. Krokiem w tym kierunku jest coraz częstsze stosowanie przez nauczycieli oceniania kształtującego.
Jeśli zależy nam na tym, by kolejne pokolenia ceniły współpracę, musimy odejść od szkoły, która premiuje rywalizację. Współcześnie kreatywność polega bowiem także na zdolności do wzajemnego inspirowania się oraz tworzenia na bazie pomysłów innych osób. Warto w tym celu przy ocenie projektów uczniowskich częściej stosować publiczną prezentację efektów pracy zespołowej.

Chcąc zmieniać system, pamiętajmy, że największą siłę maja oddolne mechanizmy. Wprowadzane naprędce zmiany instytucjonalne niosą zagrożenie, że pozostaną one jedynie na papierze – destabilizujące i iluzoryczne, niemające przełożenia na kształcenie wartościowych kompetencji i postaw uczniów. Tylko nauczyciele wykorzystujący swoje doświadczenie oraz wiedzę o tym, jak młodzi ludzie się uczą, mogą poprawić szkolne nauczanie. Taką „oddolną” zmianę wprowadza między innymi kilkaset szkół zaangażowanych w program Szkoła Ucząca Się, prowadzony przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności.

Najbliższy ogólnopolski, IX Kongres Obywatelski już 25 października 2014 w Warszawie, pod hasłem "Polska jutra. Jak rozwinąć nasze skrzydła?" - więcej informacji.

Notka o autorze: Jacek Strzemieczny jest pedagogiem i działaczem społecznym, prezesem Fundacji Centrum Edukacji ObywatelskiejNiniejsza wypowiedź ukazała się w dodatku Kongresu Obywatelskiego do „Rzeczpospolitej” z dnia 15 września 2014. Przedruk za zgodą autorów.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie