Ustawiamy ławki w różnych konfiguracjach

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ławka i krzesło to meble, które stanowią elementarne wyposażenie sali lekcyjnej niemal „od zawsze”. Dzieci w "swojej ławce" (bo tak o niej mówią) spędzają większą część życia uczniowskiego. Ławka, której wygląd zmieniał się na przestrzeni lat, kojarzona jest zazwyczaj z tradycyjnym ustawieniem: jedna za drugą z dwoma miejscami dla uczniów przy ławce - we wspomnieniach naszych dziadków spotykamy się ze słowami: "kolega ze szkolnej ławki"; "Janek zawsze siedział w ostatniej ławce"; "Ewa to ta prymuska z pierwszej ławki".

Ale dziś coraz częściej wprowadzamy do klas inne ustawienia. Zmiana układu ławek wiąże się ze zmianami jakie dokonały się w oświacie w zakresie metod pracy, wiedzy na temat komunikacji międzyludzkiej, sposobów wizualizacji treści przedmiotowych. Zmiany uświadomiły konieczność szukania sposobów aranżacji przestrzeni sali lekcyjnej, czyli jak najlepszego ustawienia umożliwiającego uczniowi kontakt z nauczycielem, komunikację z zespołem klasowym, widoczność pomocy wizualnych i treści prezentowanych na tablicy. Ustawienie ławek modyfikujemy zależnie od tego, czy planujemy zaangażować dzieci w pracę indywidualną, jednostkową, grupową czy zespołową. Zależy, czy chcemy, aby uczniowie komunikowali się ze sobą, czy też pracowali samodzielnie. Czasem konfiguracja ustawienia zmienia się w ciągu jednej godziny. 

Ustawienie w kręgi, półkola, podkowy sprzyja budowaniu przyjaznej atmosfery, która wynika z dobrego kontaktu wzrokowego uczniów (na zajęciach, których elementem dominującym są np. dyskusje, a nam zależy na równym zaangażowaniu wszystkich członków zespołu klasowego). Ustawienie w małych grupach sprzyja koncentracji grup na zadaniu, wzajemną komunikację członków.

Ważnym jest, aby ustawienie nie rozpraszało uwagi uczniów, aby uczniowie nie szukali wzrokiem nauczyciela. Ustawienie w grupy sprzyjające pracy zespołowej jest korzystne wtedy, gdy praca w zespołach jest zaplanowana i uczniowie nie potrzebują na danym etapie pracy stałego kontaktu wzrokowego z nauczycielem. Nauczyciel poprzez kontrolę każdego zespołu staje się obserwatorem monitorującym pracę zespołów, jego aktywność wtedy jest zwiększona.

Konfiguracja ławek ma wpływ na świadomość roli poszczególnych uczniów w zespole klasowym. W klasach edukacji wczesnoszkolnej dziecko w pierwszej ławce czuło się wyróżnione, to z ostatniej trochę "gorsze", na końcu, zapomniane. Dlatego często w naszej szkole stosujemy ustawienie w półkolu, podkowie lub literze "L" tak, aby mieć równy dostęp wzrokowy i fizyczny do każdego dziecka.

Notka o autorce: Monika Wojteczek jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w publicznej Samorządowej Szkole Podstawowej w Ostojowie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie