Szkoła dobrze przemyślana

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Środowisko uczenia się w szkole przyjazne dla dzieci i nauczycieli? To zależy wyłącznie od dyrektora szkoły i jej nauczycieli. Szkoła może być taka, jaką ją sobie sami wymyślimy. Żaden minister oświaty i przepisy prawa oświatowego nie powinny być nigdy przeszkodą dla szkoły, o jakiej marzymy i do jakiej chcemy dążyć. Ale aby osiągnąć ten cel, potrzebujemy czasu, autentycznego dialogu i rzeczywistej współpracy w szkole.

„Bardzo długo zastanawialiśmy się z nauczycielami nad tym, jaka powinna być nasza szkoła. Kiedy chcemy wprowadzić rzeczywistą zmianę w szkole, musimy zadawać sobie jak najczęściej pytania: dla kogo? Po co? Jak to zrobić, aby było dobre dla naszych uczniów i dla nauczycieli w naszej szkole?” – mówiła Ewa Radanowicz, dyrektor Zespołu Szkół w Radowie Małym, podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016 w Warszawie (27-28 lutego 2016).

„Bez względu na to, jakie jest prawo oświatowe, wszystko w naszej szkole zależy wyłącznie od nas. Trzeba w to uwierzyć.” – uważa Radanowicz. Jeśli przyjmiemy, że nasza edukacja jest jak dziurawa droga, w której łaty to najróżniejsze przepisy oświatowe, to pomiędzy łatami jest ta przestrzeń dla nas. I możemy w niej kształtować naszą szkolną rzeczywistość.

Szkoła jest dla ucznia, ale w równym stopniu jest dla nauczyciela. I nie można o tym zapominać. „Jeśli stworzymy sobie takie środowisko w szkole, w którym będziemy czuli się dobrze, to okaże się, że możemy robić to, co lubimy. A jeśli robimy to, co lubimy, to możemy nawet z najzwyklejszej podstawy programowej wycisnąć coś wspaniałego.” – przekonywała Ewa Radanowicz uczestników konferencji. „Lubimy się nazywać szkołą kompetencji. Kształcimy kompetencje, które pomogą naszym dzieciom lepiej rozumieć świat i radzić sobie w życiu i na kolejnych etapach kształcenia.”

Zobaczmy, w jaki sposób szkoła z Radowa Małego, „szkoła mocą zmieniania świata”, organizuje i ciągle zmienia (doskonali) środowisko uczenia się małych dzieci:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 były firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerzy merytoryczni: społeczności nauczycieli Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji były: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie