Polskie szkoły z mocą

fot. Ashoka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Są w Polsce szkoły, w których uczniowie wskazują, czego i jak chcieliby się uczyć oraz jak ma wyglądać ich szkoła. Szkoły, w których lekcje prowadzi się podczas górskich wędrówek albo zaczyna się je od swobodnego czytania. Nauczyciele i rodzice stawiają w nich na rozwój umiejętności społecznych, empatię i kreatywność. Teraz 6 takich szkół z Polski dołączyło do międzynarodowego programu Szkoły z mocą zmieniania świata prowadzonego przez Fundację Ashoka we współpracy z Fundacją BGK.

Do programu zostały wybrane:

  1. Szkoła Podstawowa w Konarach (woj. małopolskie),
  2. Zespół Szkół w Radowie Małym (woj. zachodniopomorskie),
  3. Montessori Mountain School w Przyłękowie (woj. śląskie),
  4. Gimnazjum nr 1 w Gdyni (woj. pomorskie),
  5. Szkoła Podstawowa nr 4 w Ełku (woj. warmińsko-mazurskie)
  6. Zespół Szkół No Bell w Konstancinie (woj. mazowieckie).

Szkoły z mocą zmieniania świata to szkoły wyjątkowe, wybrane w wyniku trwającego kilka miesięcy procesu. Czym różnią się od innych? Wpływają na lokalną społeczność, rozwijają u dzieci umiejętności społeczne i poczucie sprawczości. Zachęcają do działania na rzecz innych, premiują pracę zespołową i empatię. Takich szkół jest na świecie niewiele, bo zaledwie 400, a teraz 6 nowych w Polsce.

„Moc zmieniania świata pozwala kształcić dzieci do wyzwań, które przyniesie przyszłość przygotowując je do licznych zmian. Chcemy, żeby młodzi ludzie opuszczali szkoły wyposażeni w umiejętności, które czynią ich gotowymi do współpracy i działania na rzecz wspólnego dobra”– tłumaczy Agata Stafiej-Bartosik, prezes Ashoki w Polsce. To ważne choćby dlatego, że szkoły wyższe, które uzyskały ten status, jak na przykład Northampton University w Wielkiej Brytanii, cieszą się poziomem zatrudnienia absolwentów na poziomie 96%.

Wbrew pozorom takie szkoły nie pojawiają się jedynie w dużych ośrodkach miejskich i w środowiskach zamożnych. Społeczności szkolne, w których rosną przyszli liderzy zmian, rozwinęły się także na wsiach i w miasteczkach, w dużych i małych placówkach publicznych i prywatnych.

Do programu Szkoły z mocą zmieniania świata zostało zgłoszonych ponad 80 szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Do wyboru 6 najlepszych przyczynił się zespół międzynarodowych ekspertów Ashoki pod przewodnictwem Williama Cartera nadzorującego pracę Ashoki na kontynencie afrykańskim oraz polscy członkowie panelu po indywidualnych rozmowach z dyrektorkami szkół.

„W Fundacji BGK zależy nam na tym, by szkoła kształtowała przyszłych pracowników, przedsiębiorców i obywateli świadomych swojej siły i wpływu. Szkoła powinna być miejscem, które pokazuje, że system (podstawa programowa) tworzy pewne ramy, ale w tym ramach jest ogromna przestrzeń. Miejscem, które tworzą (a nie tylko w nim są) uczniowie, nauczyciele, kadra pomocnicza, rodzice, lokalni przedsiębiorcy. Zależy nam na tym, by młodzież nauczyła się analizować, porównywać, patrzeć krytycznie na otoczenie i nie bała wyrażać się swoich opinii. Dzieci powinny poczuć, że innym ludziom warto ufać i na tym zaufaniu powinny budować swoją wspólnotę” – mówi Adrianna Lepka, prezes Fundacji BGK.

Większość innowacji uruchamianych w Szkołach z mocą zmieniania świata zbudowana jest na tym, co już jest: na relacjach, pasji i zaangażowaniu nauczycieli, partnerstwach z lokalnymi instytucjami, wizji, która jednoczy wszystkich.

„Moc zmieniania świata u nas w szkole jest we wszystkich. Nie tylko w uczniach czy nauczycielach. Ważne jest to, że jesteśmy zespołem, my, nauczyciele i rodzice” – mówi Oliwia Janicka, uczennica Gimnazjum nr 1 w Gdyni, jednej ze Szkół z mocą zmieniania świata.

Uczestnictwo w programie będzie dla szkół wyróżnieniem za ich za wyjątkową działalność. Zostaną także zachęcone do dzielenia się swoim dobrym przykładem i do inspirowania nauczycieli i dyrektorów z innych placówek podczas różnych spotkań – pierwsze z nich – EDUcamp z mocą zmieniania świata odbędzie się 31 marca w Warszawie. Uczestnictwo w konferencji jest bezpłatne, wymagana jest wcześniejsza rejestracja. Więcej informacji na http://www.szkolyzmoca.edu.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie