Odpowiedzialność, kreatywność i samodzielność małego dziecka w szkole

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak organizować życie szkoły, aby kształtować od pierwszych lat nauki takie wartości i umiejętności jak kreatywność, odpowiedzialność, samodzielność. Trzeba spojrzeć na swoją szkołę nieco z boku. Zastanówmy się najpierw, na co uczniowie mają wpływ w mojej szkole? Co one tak naprawdę mogą w szkole?

Jak to zrobić, aby od samego początku uczyć w szkole odpowiedzialności i samodzielności oraz rozwijać kreatywność dzieci we wszystkich klasach. Najprostsze wydaje się być wprowadzenie pewnych rozwiązań organizacyjnych, tak aby kształtować te umiejętności. Zmusić dziecka do nauki odgórnie się nie da. Jaką my mamy szanse na to, aby dziecko samo chciało nauczyć się w szkole? Całkiem spore, jeśli stworzymy mu odpowiednie warunki, w których będzie mogło uczyć się także tego, co lubi najbardziej.

O tym, jak zorganizowano zajęcia szkolne w Szkole Podstawowej nr 24 STO w Warszawie opowiadały podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016 nauczycielki wczesnoszkolne – Ewa Pytlak oraz Magdalena Klimek. W ich szkole wypracowano kilka form zajęć, które dają możliwości rozwoju wymienionych cech: dzień pracy indywidualnej, dzień eksperta, zadania – wyzwania, projekty badawcze, karty tygodniowe, dzikie karty, góry zachowania oraz zajęcia dodatkowe. Te ostatnie są bardzo ważne - każde z dzieci dostaje dwa razy do roku ofertę zajęć dodatkowych. I nadchodzi ten moment, kiedy sobie samo te zajęcia samo wybiera. Nie oznacza to, że dostanie wszystko o co poprosi. Może będzie musiało dokonać wyboru, bo na przykład wybrane zajęcia pokrywają się w planie albo kolidują z innymi zajęciami, których nie można opuścić. Wtedy wybierają, próbują zamienić, negocjują. To jedna z prostszych metod, aby dziecko brało odpowiedzialność za to, co robi. W sytuacji wyboru jednocześnie uczy się, że czasami czegoś się nie da pogodzić, trzeba z czegoś rezygnować.

Zobaczmy wiele dobrych pomysłów na edukację szkolną, w której dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale także uczą się czegoś o życiu:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie