Odpowiedzialność, kreatywność i samodzielność małego dziecka w szkole

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak organizować życie szkoły, aby kształtować od pierwszych lat nauki takie wartości i umiejętności jak kreatywność, odpowiedzialność, samodzielność. Trzeba spojrzeć na swoją szkołę nieco z boku. Zastanówmy się najpierw, na co uczniowie mają wpływ w mojej szkole? Co one tak naprawdę mogą w szkole?

Jak to zrobić, aby od samego początku uczyć w szkole odpowiedzialności i samodzielności oraz rozwijać kreatywność dzieci we wszystkich klasach. Najprostsze wydaje się być wprowadzenie pewnych rozwiązań organizacyjnych, tak aby kształtować te umiejętności. Zmusić dziecka do nauki odgórnie się nie da. Jaką my mamy szanse na to, aby dziecko samo chciało nauczyć się w szkole? Całkiem spore, jeśli stworzymy mu odpowiednie warunki, w których będzie mogło uczyć się także tego, co lubi najbardziej.

O tym, jak zorganizowano zajęcia szkolne w Szkole Podstawowej nr 24 STO w Warszawie opowiadały podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016 nauczycielki wczesnoszkolne – Ewa Pytlak oraz Magdalena Klimek. W ich szkole wypracowano kilka form zajęć, które dają możliwości rozwoju wymienionych cech: dzień pracy indywidualnej, dzień eksperta, zadania – wyzwania, projekty badawcze, karty tygodniowe, dzikie karty, góry zachowania oraz zajęcia dodatkowe. Te ostatnie są bardzo ważne - każde z dzieci dostaje dwa razy do roku ofertę zajęć dodatkowych. I nadchodzi ten moment, kiedy sobie samo te zajęcia samo wybiera. Nie oznacza to, że dostanie wszystko o co poprosi. Może będzie musiało dokonać wyboru, bo na przykład wybrane zajęcia pokrywają się w planie albo kolidują z innymi zajęciami, których nie można opuścić. Wtedy wybierają, próbują zamienić, negocjują. To jedna z prostszych metod, aby dziecko brało odpowiedzialność za to, co robi. W sytuacji wyboru jednocześnie uczy się, że czasami czegoś się nie da pogodzić, trzeba z czegoś rezygnować.

Zobaczmy wiele dobrych pomysłów na edukację szkolną, w której dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale także uczą się czegoś o życiu:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie