Odpowiedzialność, kreatywność i samodzielność małego dziecka w szkole

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak organizować życie szkoły, aby kształtować od pierwszych lat nauki takie wartości i umiejętności jak kreatywność, odpowiedzialność, samodzielność. Trzeba spojrzeć na swoją szkołę nieco z boku. Zastanówmy się najpierw, na co uczniowie mają wpływ w mojej szkole? Co one tak naprawdę mogą w szkole?

Jak to zrobić, aby od samego początku uczyć w szkole odpowiedzialności i samodzielności oraz rozwijać kreatywność dzieci we wszystkich klasach. Najprostsze wydaje się być wprowadzenie pewnych rozwiązań organizacyjnych, tak aby kształtować te umiejętności. Zmusić dziecka do nauki odgórnie się nie da. Jaką my mamy szanse na to, aby dziecko samo chciało nauczyć się w szkole? Całkiem spore, jeśli stworzymy mu odpowiednie warunki, w których będzie mogło uczyć się także tego, co lubi najbardziej.

O tym, jak zorganizowano zajęcia szkolne w Szkole Podstawowej nr 24 STO w Warszawie opowiadały podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016 nauczycielki wczesnoszkolne – Ewa Pytlak oraz Magdalena Klimek. W ich szkole wypracowano kilka form zajęć, które dają możliwości rozwoju wymienionych cech: dzień pracy indywidualnej, dzień eksperta, zadania – wyzwania, projekty badawcze, karty tygodniowe, dzikie karty, góry zachowania oraz zajęcia dodatkowe. Te ostatnie są bardzo ważne - każde z dzieci dostaje dwa razy do roku ofertę zajęć dodatkowych. I nadchodzi ten moment, kiedy sobie samo te zajęcia samo wybiera. Nie oznacza to, że dostanie wszystko o co poprosi. Może będzie musiało dokonać wyboru, bo na przykład wybrane zajęcia pokrywają się w planie albo kolidują z innymi zajęciami, których nie można opuścić. Wtedy wybierają, próbują zamienić, negocjują. To jedna z prostszych metod, aby dziecko brało odpowiedzialność za to, co robi. W sytuacji wyboru jednocześnie uczy się, że czasami czegoś się nie da pogodzić, trzeba z czegoś rezygnować.

Zobaczmy wiele dobrych pomysłów na edukację szkolną, w której dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale także uczą się czegoś o życiu:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie