We współczesnym świecie pełnym poważnych i skomplikowanych zjawisk, coraz rzadziej praca w pojedynkę może przynieść dobre rozwiązanie dla problemów świata. Za rozwiązania przynoszące cywilizacyjny postęp odpowiadają zazwyczaj zespoły osób, coraz częściej współpracujących na odległość. Dlatego szkoły powinny rozwijać umiejętność współpracy w grupie od etapu wczesnoszkolnego. Możliwości są tu praktycznie nieograniczone – wystarczy chcieć.
Można tak zaplanować proces dydaktyczny, aby uczniowie w klasie mieli wiele okazji do podejmowania działań w grupach. Dzieci uczą się wtedy samodzielności i odpowiedzialności, kształtują się umiejętności interpersonalne. Zacząć możemy od pracy w parach, a potem powiększać grono współpracujących uczniów. Nie jest to wcale trudne dla nauczyciela, a dzieci zazwyczaj lubią ze sobą współpracować – czują się wtedy pewniej i nieraz ujawniają się cechy i umiejętności, których trudno poszukiwać przy samodzielnej pracy.
Fundacja Ashoka Polska przygotowała we współpracy ze szkołami z mocą zmieniania świata film na temat wspierania pracy w grupie w szkole – zapraszamy do obejrzenia:
(Źródło: Fundacja Ashoka)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).