Korelacja międzyprzedmiotowa

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kolejny „kąsek” balonowy to korelacja międzyprzedmiotowa. Ten balon towarzyszy mi w całej mojej karierze nauczania. Zawsze wspominano o tej potrzebie. To jest niezbędny warunek, żeby nauka miała sens – musi być ze sobą powiązana.

A w polskiej szkole jest podział na przedmioty i często nie są one ze sobą zupełnie powiązane, nie odnoszą się do siebie wzajemnie, a co więcej – o tej samej rzeczy uczy się różnie na różnych przedmiotach.

Podam przykład: uczniowie na matematyce ćwiczą działania na wyrażeniach wymiernych, a na fizyce przekształcają wzory i są to dla nich dwie różne umiejętności. Matematyka sobie i fizyka sobie. Tak jest też z innymi przedmiotami, na języku polskim czytana jest literatura z epoki, a na historii w zupełnie innym czasie omawiane jest życie literatów w tej epoce. Każdy przedmiot sobie.

Na szczęście w nauczaniu początkowym wszystko zależy od jednego nauczyciela (jeszcze zależy, ale kto wie…). Kto powinien być odpowiedzialny za tę korelację? Im wyższy poziom nauczania, tym oczywiście trudniej być specjalistą od przedmiotów pokrewnych. Trudno to zadanie zrzucać na nauczycieli, zresztą oni mają program, czasami muszą go wypełniać co do godziny i nie mogą zatrzymać się dłużej nad czymś, ani czegoś przełożyć.

A może eksperci i specjaliści od podstawy programowej, od programów, od podręczników powinni zadbać, aby program był spójny?

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

Przeczytaj w Edunews.pl cały cykl Danuty Sterny o "balonach edukacyjnych":

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie