Przepis na szkołę

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak się czujemy, jak możemy sami o czymś zdecydować? Zdecydowanie lepiej, niż kiedy ktoś za nas decyduje i musimy się podporządkować narzuconym wyborom. Paradoksalnie transformacja modelu nauczania w szkole nie wymaga kształtowania szeregu nowych, złożonych kompetencji nauczyciela czy podejmowania skomplikowanych strategii działania - uważają dyrektorki szkoły No Bell w Konstancinie-Jeziornej. Co zatem można szybko zacząć zmieniać?

Kluczem do rzeczywistej zmiany w szkole jest oddawanie decyzji w ręce uczniów - oni powinni w większym stopniu decydować o swojej edukacji. Jeśli na etapie edukacji szkolnej nie wykształcimy umiejętności podejmowania decyzji i nie wykształcimy odpowiedzialności za własne działania, w dorosłym życiu takie osoby będą w pewien sposób upośledzone kompetencyjnie, a zatem i społecznie czy zawodowo. To szkoła jest miejscem, w którym powinniśmy pozwolić uczniom doświadczyć odpowiedzialności za podjęte decyzje, ale też dać możliwość wyboru. Nie wszystko musimy narzucać. Szkoła nie powinna być miejscem, w którym "naucza" się dzieci, ale w którym się z nimi współpracuje.

Zwierzęta i ludzie przedkładają wybór nad brak wyboru, nawet gdy możliwość wyboru nie jest związana z nagrodą - Mauricio R. Delgado

Wychowywać, nawiązywać relacje - wiedza jest elementem obok, który przychodzi sam. Uczeń znajdzie sobie drogę do wiedzy - uważa Izabella Gorczyca, dyrektor No Bell. O prowadzonej przez nią szkole już pisaliśmy w Edunews.pl, gdy wygrała ona międzynarodowy konkurs dla szkół EduMission 2017 (Bez dzwonka, bez ocen, bez władzy). Jest to szkoła prywatna, ale wiele elementów organizacyjnych i dydaktycznych w niej wykorzystywanych można z powodzeniem stosować także w szkołach publicznych.

Zapraszamy na wystąpienie Izabeli Gorczycy i Joanny Góreckiej podczas INSPIR@CJI 2018

Skecznotka z wystąpienia Izabeli Gorczycy i Joanny Góreckiej autorstwa Barbary Ostrowskiej (dziękujemy!):

 

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

Wszystkim Partnerom dziękujemy serdecznie za wsparcie konferencji.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie