Małe i duże zmiany w mojej szkole

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zmiany to nieodzowny element rzeczywistości, także tej szkolnej. Skoro zmienia się świat, to szkoły powinny swoją codzienność także dostosowywać do panujących wokół warunków. Nie mówię tu o zmianach drastycznych, które wywracają budynek, życie uczniów, nauczycieli i rodziców do góry nogami, ale zmianach drobnych przygotowywanych i wprowadzanych przez całą społeczność szkolną.

Każda zmiana powinna według mnie przejść trzy fazy: przygotowanie, wprowadzenie i ewaluację. Nie mówię tutaj wcale o sformalizowanych systemach i przygotowywaniu stosu papierów, ale wewnętrznych działaniach szkoły, dzięki którym będzie wiadomo, co danej społeczności jest potrzebne.

W lutym i marcu tego roku szkolnego w Szkole Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima przeprowadzany był pilotaż „Szkoła bez dzwonków”. W dniu 1 lutego o godzinie 8.00 uczniowie i nauczyciele usłyszeli ostatni dzwonek. Od tego czasu lekcje rozpoczyna i kończy nauczyciel, a nie dobiegające z korytarza szkolnego dzwonienie.

W związku z wprowadzanymi zmianami na korytarzach i w salach pojawiły się dodatkowe zegary oraz plakaty przypominające o porach rozpoczęcia i zakończenia lekcji. Dzięki temu uczniowie mają możliwość uczenia się zarządzania swoim czasem, punktualności i przejmowania odpowiedzialności za wykonywane działania. Od teraz to właśnie oni razem z nauczycielami kontrolują czas i dbają o punktualne rozpoczęcie i zakończenie zajęć. Zniknęły krzyki i dziki pęd, a dzwonki po zakończeniu pilotażu nie wróciły już do szkoły.

Maj i czerwiec stały się miesiącami bez pracy domowej. Nauczyciele szukali rozwiązań, które mogłyby zastąpić tradycyjną pracę domową. Zebrano je wszystkie w “Banku dobrych praktyk”. Znalazło się tam sporo pomysłów na ciekawe formy zadań domowych, które wykonywali tylko chętni. "Szkoła bez prac domowych" to propozycja innego podejścia do nauki w domu. Uczniowie kształtują w sobie współodpowiedzialność za proces uczenia się. To oni nie otrzymując obowiązkowych prac domowych sami decydują, czy chcą pracować w domu, wykonując zadania dla chętnych.

Takie zmiany, mamy nadzieję, w konsekwencji zmotywują uczniów do większej samodzielności, polepszą samopoczucie uczniów i nauczycieli, zmniejszą stres (dźwięk dzwonka powoduje niepokój i chaos w głowie uczniów, ale i nauczycieli), a także poprawią relacje między nauczycielami i uczniami. Liczymy na to, że takie działania kształtują w uczniach odpowiedzialność i sprawiają, że mogą mieć oni poczucie większego sprawstwa i dają im możliwość decydowania, która przyda im się z pewnością w dorosłym życiu.

Zapraszam na wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

Notka o autorkach: Sabina Piłat i Anna Dubiel są nauczycielkami Szkoły Podstawowej nr 234 w Warszawie.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie