Zmiany to nieodzowny element rzeczywistości, także tej szkolnej. Skoro zmienia się świat, to szkoły powinny swoją codzienność także dostosowywać do panujących wokół warunków. Nie mówię tu o zmianach drastycznych, które wywracają budynek, życie uczniów, nauczycieli i rodziców do góry nogami, ale zmianach drobnych przygotowywanych i wprowadzanych przez całą społeczność szkolną.
Każda zmiana powinna według mnie przejść trzy fazy: przygotowanie, wprowadzenie i ewaluację. Nie mówię tutaj wcale o sformalizowanych systemach i przygotowywaniu stosu papierów, ale wewnętrznych działaniach szkoły, dzięki którym będzie wiadomo, co danej społeczności jest potrzebne.
W lutym i marcu tego roku szkolnego w Szkole Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima przeprowadzany był pilotaż „Szkoła bez dzwonków”. W dniu 1 lutego o godzinie 8.00 uczniowie i nauczyciele usłyszeli ostatni dzwonek. Od tego czasu lekcje rozpoczyna i kończy nauczyciel, a nie dobiegające z korytarza szkolnego dzwonienie.
W związku z wprowadzanymi zmianami na korytarzach i w salach pojawiły się dodatkowe zegary oraz plakaty przypominające o porach rozpoczęcia i zakończenia lekcji. Dzięki temu uczniowie mają możliwość uczenia się zarządzania swoim czasem, punktualności i przejmowania odpowiedzialności za wykonywane działania. Od teraz to właśnie oni razem z nauczycielami kontrolują czas i dbają o punktualne rozpoczęcie i zakończenie zajęć. Zniknęły krzyki i dziki pęd, a dzwonki po zakończeniu pilotażu nie wróciły już do szkoły.
Maj i czerwiec stały się miesiącami bez pracy domowej. Nauczyciele szukali rozwiązań, które mogłyby zastąpić tradycyjną pracę domową. Zebrano je wszystkie w “Banku dobrych praktyk”. Znalazło się tam sporo pomysłów na ciekawe formy zadań domowych, które wykonywali tylko chętni. "Szkoła bez prac domowych" to propozycja innego podejścia do nauki w domu. Uczniowie kształtują w sobie współodpowiedzialność za proces uczenia się. To oni nie otrzymując obowiązkowych prac domowych sami decydują, czy chcą pracować w domu, wykonując zadania dla chętnych.
Takie zmiany, mamy nadzieję, w konsekwencji zmotywują uczniów do większej samodzielności, polepszą samopoczucie uczniów i nauczycieli, zmniejszą stres (dźwięk dzwonka powoduje niepokój i chaos w głowie uczniów, ale i nauczycieli), a także poprawią relacje między nauczycielami i uczniami. Liczymy na to, że takie działania kształtują w uczniach odpowiedzialność i sprawiają, że mogą mieć oni poczucie większego sprawstwa i dają im możliwość decydowania, która przyda im się z pewnością w dorosłym życiu.
Zapraszam na wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie:
***
Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl
Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.
Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.
Notka o autorkach: Sabina Piłat i Anna Dubiel są nauczycielkami Szkoły Podstawowej nr 234 w Warszawie.