Małe i duże zmiany w mojej szkole

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zmiany to nieodzowny element rzeczywistości, także tej szkolnej. Skoro zmienia się świat, to szkoły powinny swoją codzienność także dostosowywać do panujących wokół warunków. Nie mówię tu o zmianach drastycznych, które wywracają budynek, życie uczniów, nauczycieli i rodziców do góry nogami, ale zmianach drobnych przygotowywanych i wprowadzanych przez całą społeczność szkolną.

Każda zmiana powinna według mnie przejść trzy fazy: przygotowanie, wprowadzenie i ewaluację. Nie mówię tutaj wcale o sformalizowanych systemach i przygotowywaniu stosu papierów, ale wewnętrznych działaniach szkoły, dzięki którym będzie wiadomo, co danej społeczności jest potrzebne.

W lutym i marcu tego roku szkolnego w Szkole Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima przeprowadzany był pilotaż „Szkoła bez dzwonków”. W dniu 1 lutego o godzinie 8.00 uczniowie i nauczyciele usłyszeli ostatni dzwonek. Od tego czasu lekcje rozpoczyna i kończy nauczyciel, a nie dobiegające z korytarza szkolnego dzwonienie.

W związku z wprowadzanymi zmianami na korytarzach i w salach pojawiły się dodatkowe zegary oraz plakaty przypominające o porach rozpoczęcia i zakończenia lekcji. Dzięki temu uczniowie mają możliwość uczenia się zarządzania swoim czasem, punktualności i przejmowania odpowiedzialności za wykonywane działania. Od teraz to właśnie oni razem z nauczycielami kontrolują czas i dbają o punktualne rozpoczęcie i zakończenie zajęć. Zniknęły krzyki i dziki pęd, a dzwonki po zakończeniu pilotażu nie wróciły już do szkoły.

Maj i czerwiec stały się miesiącami bez pracy domowej. Nauczyciele szukali rozwiązań, które mogłyby zastąpić tradycyjną pracę domową. Zebrano je wszystkie w “Banku dobrych praktyk”. Znalazło się tam sporo pomysłów na ciekawe formy zadań domowych, które wykonywali tylko chętni. "Szkoła bez prac domowych" to propozycja innego podejścia do nauki w domu. Uczniowie kształtują w sobie współodpowiedzialność za proces uczenia się. To oni nie otrzymując obowiązkowych prac domowych sami decydują, czy chcą pracować w domu, wykonując zadania dla chętnych.

Takie zmiany, mamy nadzieję, w konsekwencji zmotywują uczniów do większej samodzielności, polepszą samopoczucie uczniów i nauczycieli, zmniejszą stres (dźwięk dzwonka powoduje niepokój i chaos w głowie uczniów, ale i nauczycieli), a także poprawią relacje między nauczycielami i uczniami. Liczymy na to, że takie działania kształtują w uczniach odpowiedzialność i sprawiają, że mogą mieć oni poczucie większego sprawstwa i dają im możliwość decydowania, która przyda im się z pewnością w dorosłym życiu.

Zapraszam na wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

Notka o autorkach: Sabina Piłat i Anna Dubiel są nauczycielkami Szkoły Podstawowej nr 234 w Warszawie.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie