Świetlica, najlepsze miejsce w szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

- Co robiłeś w świetlicy? Jak było? - Nuda. Nic. Bawiłem się samochodzikiem. Ci z was, którzy macie dzieci uczęszczające w świetlicy szkolnej w dużej szkole, może kiedyś mieliście taką rozmowę z synem. Lub podobną rozmowę z córką… Niestety, tak się jeszcze zdarza, że dzieci są w świetlicy szkolnej „na przechowaniu”, dopóki ich ktoś z rodziny nie zabierze do domu. Czasy jednak zmieniają się i wierzę, że to już będą coraz rzadsze przypadki „nudy świetlicowej”.

Celem i marzeniem mojej, hmmm NASZEJ (jesteśmy ekipą), pracy w świetlicy szkolnej było i jest, by czas w niej spędzony był dla dzieci czymś wyjątkowym. Oczywiście, uczniowie muszą odpocząć, odreagować. Po jakimś czasie zaczynają szukać „czegoś”, co mogłyby robić ciekawego. I wtedy dobrze by było, gdyby wkroczył nauczyciel, który zacznie czarować. Przeniesie dzieci do innego świata, w którym one dalej czegoś się uczą, coś tworzą, ale „o tym nie wiedzą”. Pozwólcie, bym poprowadziła Państwa po naszej świetlicy.

Wyobraźcie sobie Podróż ze znanymi malarzami - nie tylko w muzeum, ale wspólnie z nimi z paletą i farbami. Te uśmiechnięte twarze małych Picasso. Nie wszystkie dzieci mogą uczęszczać na kółko dodatkowe, ale wszyscy mogą tworzyć niesamowite dzieła, przecież rysować każdy może...

Spotkanie z Chopinem lub z muzyką regionalną? Spróbowaliście kiedyś poprowadzić świetlicową orkiestrę symfoniczną szkoły SP nr „RADOŚĆ”? Lub odsunąć stoły i krzesełka i potańczyć z dziećmi? Nauczyć ich tańczyć polkę lub walca?

Mini ogródki szkolne, może bardziej doniczki, które w Wielkanoc udekorujecie zajączkami. Kanapka ze szczypiorkiem w niej uprawianej w ramach rozmów o zdrowym odżywianiu smakuje zupełnie inaczej.

Nie tylko ogrodnikiem można być, ale można też dużo dowiedzieć się o różnych zawodach, znanych i nie znanych podczas spotkań „Poznajemy zawody”. - Proszę Pani, moja mama jest profesjonalnym nurkiem! Duma z tego, co rodzic robi i pogłębienie relacji rodzic-dziecko są po takim wydarzeniu gwarantowane.

Pytam się, czy na lekcje geografii musimy czekać aż do siódmej klasy? Nie, projekt Polska, moja ojczyzna, który realizowaliśmy w świetlicy odkrył ciekawe miejsca i pokazał to, jak ważne jest zwiedzać też nasz kraj, nie tylko inne państwa. W następnym kroku i roku dzieci zanurzyły się w świat projekcie Globalnej Edukacji, który w niesamowity sposób poprowadziły moje koleżanki Małgorzata Azarewicz i Jolanta Przekopowicz.

Szyjesz ty, szyję ja, szyje cała rodzina – już Marta Florkiewicz-Borkowska pokazała, że igła jest niegroźna w rękach dzieci. A my, uczyliśmy się szyć na maszynie do szycia, po 3 kolejne lata tworzyliśmy poduszki sprzedawane później na charytatywne cele. Pozwólmy dzieciom robić rzeczy, których nie mogą wypróbować w domu. W ramach akcji UNICEF potem koleżanki wraz z Iwoną Szajrych poprowadziły akcję Uszyj lalkę.

Jest wiele drzwi, które jeszcze nie otworzyliśmy, ale za te, co już nam się otworzyć udało - dziękujemy przede wszystkim rodzicom, którzy nas wspierają finansowo i z tego też powodu wiemy, że nasza Świetlica staje się najlepszym miejscem na świecie.

I jak to zrobić, by było świetnie? Wystarczy tylko chcieć i wyobrazić sobie, że w tej świetlicy siedzi twoje dziecko, i nie chce się nudzić. A że dzieciom się nie chce? Hm, spróbujcie sami zacząć rysować. - Co Pani robi? - Mogę też?

***

O tym, co można robić w świetlicy Vitia Hoffmann opowiadała podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie. Zapraszamy na jej wystąpienie:

Zamieszczamy również skecznotkę z tego wystąpienia (autorstwa Agaty Baj - dziękujemy!):

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Vítězslava (Vitia) Hoffmann jest nauczycielką wychowania fizycznego i nauczania początkowego w Szkole Podstawowej nr 82 w Gdańsku, lektorką i tłumaczką języka czeskiego, trenerką myślenia wizualnego, liderką Kreatywnej pedagogiki – projektu doskonalenia zawodowego gdańskich nauczycieli. Należy także do społeczności SuperBelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie