Zadajesz z sensem? Jeszcze raz o pracach domowych

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zadawać czy nie zadawać? - oto jest pytanie! - można by rzec parafrazując słowa mistrza. Człowiek lubi dychotomię - biały czy czarny, ciepły czy zimny, prawdziwy czy fałszywy? Niewiele jest jednak zjawisk, które można podzielić w ten sposób i zadawanie zdecydowanie należy do tego podzbioru. Prawidłowe pytanie brzmi: czy? komu? Ile? I dlaczego? zadawać.

#zadajęzsensem to kampania społeczna, stworzona przez pięciu edukatorów: Jacka Staniszewskiego, Marcina Zaroda, Barbarę Ostrowską, Karolinę Żelazowską oraz Vitię Hoffmann, która zaprasza do refleksji, konstruktywnego dialogu i działań zarówno nauczycieli, rodziców, jak i uczniów. Nie ograniczamy się do prostego komunikatu „nie zadawaj zadań domowych”, ale staramy się dostarczyć argumentów za ograniczeniem takiego sposobu pracy oraz wesprzeć zmianę jakościową w pracach domowych, przez wzajemną wymianę doświadczeń i dobrych praktyk.

Obserwujemy wzrastającą frustrację uczniów i rodziców, którzy zasypywani są codziennymi pracami domowymi. Z drugiej strony obserwujemy nauczycieli, którzy starając się realizować podstawy programowe, osiągnąć dobre wyniki na egzaminach zewnętrznych czy nadrobić czas stracony podczas lekcji, coraz więcej pracy zadają uczniom do domu. Ci natomiast, którzy nie zadają, często spotykają się z zaniepokojeniem rodziców o efektywność edukacji ich dzieci. Jesteśmy zaniepokojeni doniesieniami o wielogodzinnym, często bezproduktywnym, spędzaniu czasu nad pracą w domu i chcemy pokazać, że można uczyć inaczej. W naszej kampanii stawiamy pytania o to czy, a następnie komu, ile i dlaczego zadawać pracę domową. Staramy się też dowiedzieć co pokazują badania naukowe i jak można te doniesienia wykorzystać w praktyce szkolnej.

Wychodzimy z założenia, że nauczyciel zna swoich uczniów. Pracę domową zadaje po to, aby konkretni uczniowie umieli i wiedzieli więcej. Powinna być więc ona dostosowana do wieku, możliwości i potrzeb ucznia, dając mu szansę na rozwój, ale będąc równocześnie możliwością do utrwalenia i pogłębienia wiedzy i stanowiąc zadanie, które uczeń będzie w stanie wykonać samodzielnie. Tylko celowa praca domowa, dostosowana do ucznia, z którym pracujemy, będzie miała sens.

Zapraszamy na nasze wystąpienie na INSPIR@CJACH 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorkach: dr Barbara Ostrowska jest psychologiem i nauczycielką Międzynarodowych Szkół „Paderewski” w Lublinie oraz Pamoja Education. Zawodowo związana z programem matury międzynarodowej IBO jako nauczyciel Teorii Wiedzy i psychologii. Moderator szkoleń online, trener i egzaminator. Tworzy i zarządza projektami społecznymi i międzynarodowymi. Karolina Żelazowska jest trenerką, tutorką, ekspertką oraz autorką materiałów edukacyjnych. Nauczycielka w Akademii Dobrej Edukacji. Koordynatorka projektów edukacyjnych w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog. Doktorantka na kierunku Humanistyka Cyfrowa w IBL PAN i PJATK. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie