Szkoła od nowa

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tworzenie szkoły od nowa to zarówno wspaniała możliwość, jak i ogromne wyzwanie. Z pewnością mogę swoje dwudziestoletnie doświadczenie innowacyjnej edukatorki, które połączone z wiedzą i praktyką dyrektorki – transformatorki szkoły daje naprawdę bardzo szerokie spektrum działania. Nie oznacza to jednak, że cały proces tworzenia nowej placówki, jakim jest Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni, który obejmuje 17 LO i SP 37 w Gdyni, jest łatwy i pozbawiony błędów. W tym jednak rzecz, by mieć wizję, łączyć wokół niej ludzi, szukać rozwiązań i nie obawiać się porażek. Współtworzyć, działać, próbować, wyciągać wnioski – wspólnie z innymi tworzyć „Szkołę, która działa” – takie hasło wyznacza w ostatnich miesiącach kierunek, w którym z tworzoną społecznością nowego ZSO 8 w Gdyni idziemy.

Wizja działania ma znaczenie

Na szczęście od wielu lat mam możliwość działania w różnych gremiach, dla których ważna jest edukacja. Pięć lat temu intuicyjnie stawiałam w koncepcji rozwoju szkoły na „Naukę i wychowanie poprzez (współ)działanie”, dzisiaj dzięki pracom w różnych zespołach eksperckich i sieciach globalnych, mogę razem z innymi bardziej świadomie tworzyć wizję rozwoju placówki. W tych działaniach wspiera nas także program Microsoft Flagship School dedykowany innowacyjnym placówkom. Spotkanie na światowym szczycie Flagowych Szkół Microsoft w USA z ekspertami działającymi w różnych krajach dało zespołowi liderów z mojej szkoły know-how na temat edukacji, jakiej nam dzisiaj trzeba. To również będziemy akcentować w naszej codziennej pracy:

1. Holistyczne podejście do ucznia (bezpieczny, zdrowy, zaangażowany, stający wobec wyzwań i radzący sobie z nimi).
2. Umiejętności gwarantujące powodzenie w życiu zawodowym (design thinking, przedsiębiorczość, kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna).
3. Relacje – ważne teraz bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej.
4. Indywidualizacja pracy (spersonalizowany proces uczenia się, odpowiadający talentom i potrzebom dziecka).
5. Przestrzeń do podejmowania wyzwań (praca projektowa – ale nie “kopiuj-wklej”).
6. Interaktywne środowisko uczenia się (edukacja pod chmurką, technologie, przestrzeń sprzyjająca współpracy).
7. Aktywne środowisko uczenia się (różnorodna przestrzeń – wysokość, światło, struktura; miejsca do siedzenia i pracy badawczej, a także dla mieszanych rocznikowo uczniów).
8. Dynamiczny rozwój.
9. Spersonalizowane przewodzenie uczniowi.
10. Praca w sieciach współpracy (wspólnie łatwiej rozwiązywać skomplikowane problemy).

Jak to zrobić w systemowej szkole?

Po pierwsze, ludzie. Wsparcie, inspirowanie, dawanie przestrzeni do działania – to elementy kluczowe w szkole nastawionej na współpracę i tworzenie najwyższej jakości edukacji. Świadomy swojej roli zespół liderów szkoły, wzmacniający pedagogów, tworzący dobre warunki pracy, potrafiący dawać informację zwrotną – to klucz do powodzenia misji. Oczywiście jeden z wielu. Ważne jest włączanie nauczycieli w procesy decyzyjne, dawanie możliwości wyboru. Wierzę, że zmotywowany i zainspirowany nauczyciel, czujący moc sprawczą i swoje znaczenie dla pracy zespołu – poniesie tę sprawczość do klasy, do pracy z młodymi ludźmi.

Doświadczenie pokazuje, że w pracy z nauczycielami ważna jest także konsekwencja, dobra komunikacja (jasne określenie, dokąd zmierzamy) – trudne sytuacje i niezrozumienie także wpisane są w ten aspekt naszych działań. Konflikty również. Dzisiaj jestem w momencie zatrudniania ogromnej grupy współpracowników. Staram się jasno komunikować wartości, możliwości, oczekiwania. Pomimo tego mam świadomość, że tworzenie zespołu i tak przyniesie różne problemy, bo wszystko jest procesem. Staram się również budować kadrę opartą na różnorodności, złożoną z artystów – poszukiwaczy i rzemieślników, innowatorów z nutą szaleństwa i spokojnych odkrywców. Ważnym momentem dla mnie jako dyrektora było spotkanie z zespołami z obu łączących się szkół i wspólne wypracowanie pierwszych ważnych rozwiązań organizacyjnych. Na tym wstępnym etapie w formie ankiety zebrałam także informacje na temat talentów, pasji, wartości, potrzeb oraz obaw – to ogromny zastrzyk wiedzy, który już na starcie pomaga dostrzec wiele ważnych aspektów i lepiej zaplanować proces zmiany.

W codziennej edukacyjnej pracy liczy się również dobrze zaprojektowana przestrzeń. Modułowe meble – dostosowane do zmieniających się potrzeb na zajęciach, LAB projektów, miejsca do co-workingu i pracy indywidualnej, jadalnia z okrągłymi stolikami, zielone tarasy, ogród na dachu, pokój nauczycielski dedykowany relaksowi, a także przestrzeń do nauczycielskiej pracy – z dostępem do komputera. Taka będzie nasza szkoła. Już na etapie jej tworzenia włączyliśmy uczniów i pracowników do udzielenia rad z pozycji użytkowników miejsca, a także do wyboru kolorów wnętrza.

Współpraca ze środowiskiem – kluczowa dla nas, bo pomaga działać szerzej i lepiej. Zaczyna się od rodziców – pierwsze spotkania służyły poznaniu siebie nawzajem, a także przedstawieniu wizji działania placówki oraz poznaniu potrzeb. Dzięki nim udało nam się podjąć współpracę, którą rozpoczynamy od tworzenia projektu „Szkoły Otwartej” i przestrzeni, a także projektu LAB Rodzica, który zainaugurujemy już jesienią. Pracujemy w tej chwili także nad kilkoma projektami wspólnie z Microsoftem oraz kilkoma innymi podmiotami, dzięki czemu w ZSO 8 w Gdyni będziemy działali m.in. w obszarach STEAM, przedsiębiorczości społecznej oraz sztucznej inteligencji.

Technologia jest naszym niewidzialnym sojusznikiem – dobre doświadczenie z chmurą Microsoft, wykorzystanie wielu aplikacji w codziennej pracy (od Teamsy po Forms) pomoże nam lepiej zadbać o komunikację i procesy organizacyjne. Dobrze zaprojektowane wi-fi, laptop dla każdego Microsoft Innovator Educator Eksperta, komputery dostępne w przestrzeniach dedykowanych indywidualnej pracy nauczyciela, tablety, pracownia komputerowa ufundowana przez naszego partnera technologicznego – Delkom – to tylko część dotycząca tej sfery. Będziemy rozwijać pracę projektową, interdyscyplinarną, a także działać w nowych obszarach, takich jak np. sztuczna inteligencja. Tę drogę dopiero rozpoczynamy. Technologie nie są celem samym w sobie. Pomagają nam budować lepszej jakości procesy edukacyjne.

Szkoła od nowa – co nowego?

Uczenie o emocjach, nastawienie na rozwój kompetencji społecznych, zajęcia gotowania, STEAM, symulacje biznesowe, stworzenie labów tematycznych (np. LAB kariery dla LO) - to obszary działań, które będziemy rozwijać dzięki wsparciu Miasta Gdynia. Przyświecać nam będzie edukacyjna triada, coś na kształt nawigacji w naszej codziennej pracy.

Jak widać, tworzenie szkoły od nowa to proces. Przed nami ciekawa droga, będziemy się dzielić naszymi doświadczeniami.

Uroczyste otwarcie ZSO nr 8 - Flagowej Szkoły Microsoft - 6 września 2019 r. o godz. 12, ul. Wiczlińska 50A, Gdynia.

A tymczasem zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2019:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest dyrektorką 17 LO w Gdyni – Szkoły z mocą zmieniania świata według Fundacji Ashoka, koordynatorką projektów, trenerką, członkinią grupy Superbelfrzy RP oraz autorką bloga www.eduzmieniacz.com. Uważa, że szkoła powinna być bliska życiu i doskonalić kompetencje społeczne, dlatego razem z uczniami realizuje projekty zmiany społecznej. Chętnie dzieli się swą wiedzą i doświadczeniem z innymi osobami, także spoza sektora edukacji. W 2015 roku zdobyła tytuł Eduinspiratora w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez FRSE. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie