Szkoły świata: Danesfield School (1)

fot. Oktawia Gorzeńska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W poszukiwaniu dobrych edukacyjnych praktyk zawędrowałam do szkoły Danesfield - Microsoft Showcase School nieopodal Londynu w Wielkiej Brytanii. Placówka liczy 426 uczniów w wieku 4-11 lat, w swojej codziennej pracy stawia na rozwój kompetencji XXI wieku, mądrze łącząc zdobywanie wiedzy poprzez (współ)działanie, a także korzystanie z technologii. Edukacja jest tu oparta na kreatywności, odkrywaniu i współpracy.

Informatycy, towarzysze mojej podróży, wyszli średnio usatysfakcjonowani ze szkoły – oczekiwali technologicznego WOW, a tam kilkuletnie komputery, żadnych fajerwerków! Osobiście myślę, że było na odwrót – WSPANIALE w edukacyjnym wymiarze – mam na myśli jakość, celowość i refleksyjność działań.

Po pierwsze, nauczyciel ekspertem

Od tych słów rozpoczęło się spotkanie z dyrektorką szkoły, która podzieliła się historią budowania sprawczego zespołu, gdzie każdy zna swoje mocne strony, wie, co i jak może rozwijać, no i oczywiście, jak dzielić się swą wiedzą i doświadczeniem z innymi. Oczywiście w nieformalny sposób. W tej szkole kilka lat temu zrezygnowano z formalnych rad pedagogicznych moderowanych przez dyrektora. Nauczyciel ma być przede wszystkim przewodnikiem. Zajęcia w klasach młodszych prowadzi dwóch nauczycieli.

Po drugie, odkrywanie i doświadczanie

Na lekcjach w klasie i w leśnej szkole, na zajęciach inżynieryjnych, języku ojczystym i na wychowaniu fizycznym. Nauczycielka prowadząca pełnoetatowo zajęcia pod chmurką podkreślała, że w tej przestrzeni ważne, by uczeń odważył się próbować, podejmować wyzwania. Owszem, bezpieczeństwo jest ważne, ale nie powoduje przewrażliwienia, uruchamiania dziesiątek procedur. Zdrowy rozsądek w cenie, a zadrapanie czy potknięcie wkalkulowane jest w ryzyko zajęć.

Cała moja wizyta w szkole to niekończące się rozmowy z uczniami (przede wszystkim) i nauczycielami. Dzieci bardzo chętnie dzieliły się opowieściami o tym, nad czym pracowały:

  • tworzenie filmów "stop motion" (animacja poklatkowa) z klockami Lego w roli głównej – w oparciu np. o mitologię, gdzie każdy stolik tworzył odmienną część wspólnej historii – jeden wprowadzenie, drugi tę, gdzie bohater przeżywał rozterki, kolejny punkt kulminacyjny, inny szczęśliwe zakończenie. Przy okazji dzieci tworzyły instrukcję w Sway’u – podpowiedzi dla tworzących filmy "stop motion".
  • projekt STEAM – projektowanie roweru księżycowego z programowaniem Microbitów i wysyłaniem sygnałów z księżyca.
  • prezentacje w Sway’u poświęconą judaizmowi – jako podsumowanie cyklu zajęć.

To oczywiście tylko kilka z oglądanych dzisiaj projektów. To, co mnie ujęło to:

  • działanie i współpraca uczniów, ich pomysłowość, świadomość, komunikatywność,
  • celowość i interdyscyplinarność działań – wszędzie obecna technologia (poza leśną szkołą pod chmurką i klasą pod chmurką), która wykorzystywana była jedynie jako narzędzie, nie cel sam w sobie.

Strona internetowa szkoły: https://www.danesfieldschool.co.uk/. Ciąg dalszy nastąpi - o przestrzeniach edukacyjnych w Danesfield School. 

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska jest twórczynią Microsoft Flagship School (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni) oraz szefową działu edukacji w Photon Entertainment Sp. z o.o. w Białymstoku. Jest absolwentką Leadership Academy for Poland oraz członkinią dwóch globalnych sieci - The Learnlife oraz Microsoft Innovator Educator Experts. Prowadzi własnego bloga edukacja-rozwój-zmiana.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie