Edukacja (w) przyszłości, która nadeszła

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Należy do grona zaledwie 21 placówek na całym świecie, które powstały w ramach programu Microsoft Flagship School, a we wrześniu 2019 r. dołączyła do światowej sieci pokazowych szkół Microsoft Showcase Schools. Jest przestrzenią wyposażoną w najnowsze technologie edukacyjne, sprzyjające rozwojowi dzieci i młodzieży. W końcu to miejsce, które wykorzystuje nowoczesne metody nauczania, nastawione na kształcenie kompetencji cyfrowych. Mowa o Zespole Szkół nr 8 w Gdyni, który jest odpowiedzią na potrzeby i wyzwania współczesnej edukacji. Szkoła świetnie łączy w sobie dwa światy – digitalowy i analogowy.

Zanim przejdę do Zespołu Szkół nr 8 w Gdyni, tego jak powinna wyglądać i wygląda szkoła przyszłości, to pozwólcie, że zacznę od wyjaśnienia czym tak w ogóle jest Microsoft Flagship School. To innowacyjny program, który jako jedyny wspiera rozwój placówek edukacyjnych już na etapie budowy fundamentów. Microsoft we współpracy z władzami poszczególnych miast, od samego początku nadzoruje budowę szkoły, następnie wyposażenie w niezbędne do nauki narzędzia, „kończąc” na regularnym wspieraniu w zakresie zarządzania i edukacji dla nauczycieli oraz uczniów.

Powstała w Gdyni placówka mieści się w sześciokondygnacyjnym budynku. Cztery z nich są przestrzenią dla nawet 700 uczniów w 26 oddziałach, natomiast dwie pozostałe, to miejsce dla około 200 dzieci w 8 oddziałach. Szkoła może śmiało pochwalić się nowoczesną infrastrukturą. Nie sposób nie znaleźć tutaj w pełni urządzonej biblioteki, świetlic, pracowni komputerowych i jadalni. Z budynku można sprawnie i bezpośrednio przejść do hali sportowej oraz auli.

W gdyńskiej szkole obowiązują tzw. lekcje odwrócone, które polegają na przygotowaniu przez nauczycieli materiałów dydaktycznych przy pomocy dowolnej aplikacji, np. Sway, udostępnieniu ich uczniom w Teams i monitorowaniu ich poziomu wiedzy w Forms. Tym sposobem uczniowie do nauki wykorzystują potencjał nowoczesnych aplikacji, otrzymują materiały w atrakcyjnej formie i mogą wcześniej, bezstresowo przygotować się do lekcji.

Nauczyciele i uczniowie są także zaangażowani w nasz światowy program Skype in the Classroom, który umożliwia nawiązywanie międzynarodowych kontaktów i organizowanie wirtualnych wycieczek klasowych po całym świecie. Rozwiązanie pozwala uczniom uczestniczyć w różnego rodzaju wydarzeniach, odbywających się nawet na drugim końcu świata, w czasie rzeczywistym. Mogą zwiedzać zagraniczne miasta, poznawać architekturę i podziwiać przyrodę bez konieczności wyjazdów i ponoszenia kosztów.

 

Obowiązkowa podstawa programowa realizowana przez szkołę, na szczęście nie wyklucza obecności dodatkowych inicjatyw, jak Social Emotional Learning. To zajęcia skierowane do uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej, podczas których psycholodzy w każdym tygodniu i z każdą klasą pierwszą spotykają się i pracują nad rozwojem emocjonalnym. To niezwykle istotne na tym etapie edukacji.

Jednym z podstawowych narzędzi, z którego korzystają zarówno pracownicy administracji, nauczyciele, jak i uczniowie szkoły są usługi i aplikacje Office 365. Usługa działa w chmurze Microsoft, co oznacza, że dostęp do niej jest możliwy z dowolnego urządzenie łączącego się z Internetem. To, co wyróżnia aplikacje Office 365, to niezwykle spójne środowisko, które umożliwia z poziomu jednej aplikacji dostęp do wielu funkcjonalności na bieżąco synchronizujących się na wszystkich urządzeniach. Płynna komunikacja i wymiana informacji powoduje, że szkoła wkracza w nowy etap nowoczesnego funkcjonowania. Przykładem wszechstronnego zastosowania jest Microsoft Teams, z którego czynnie korzysta placówka w Gdyni. Teams to platforma, gdzie nauczyciele mogą realizować 90% zadań, które wcześniej wykonywali w różnych aplikacjach. Zawiera zestaw narzędzi i usług służących współpracy zespołowej. Platforma umożliwia współdzielenie ekranu z uczniami, stały kontakt z innymi nauczycielami przy projektach interdyscyplinarnych, organizację wideokonferencji (e-wywiadówek), zdalną pracę z chorymi uczniami, wirtualne spotkania z dyrekcją szkoły czy łatwą wymianę doświadczeń z kolegami i koleżankami z pracy. Dla uczniów, to szybki i wygodny dostęp do materiałów szkolnych i realizowanych projektów. To możliwość pracy w grupach i udziału w licznych dyskusjach. Rozwiązanie zostało też świetnie zaadaptowane w obszarze administracji. Ułatwia m.in. współpracę międzyszkolną, organizację wycieczek, wydarzeń szkolnych, wysyłkę komunikatów i sprawną komunikację z dyrekcją.

Szkoła korzysta z urządzeń, które pracują pod kontrolą systemu operacyjnego Windows 10 Pro. Wersja ta dysponuje wbudowanymi funkcjami zabezpieczeń, w tym zaporą i zabezpieczeniami internetowymi, które chronią przed wirusami i złośliwym oprogramowaniem.

Często w kontekście edukacji odnosimy się wyłącznie do uczniów, zapominając o nauczycielach. Microsoft jednak wie, jak ważny w przypadku tych drugich jest ciągły rozwój i samokształcenie. Stąd dostarcza nauczycielom miejsce do kształcenia nowych, cyfrowych kompetencji o nazwie Microsoft Education Centre. Jest to bezpłatna platforma internetowa, na której mogą znaleźć bogactwo zasobów – od kursów online, poprzez zasoby i poradniki, aż po gotowe scenariusze lekcji. Pozyskiwana na platformie wiedza pozwala nauczycielom w jeszcze bardziej efektywny sposób przekazywać niezbędną uczniom wiedzę. Dużym zainteresowaniem wśród nauczycieli cieszy się program Microsoft Innovative Educator Expert. Obecnie uczestniczy w nim już 270 nauczycieli oraz dyrektorów z polskich szkół oraz 8800 nauczycieli na całym świecie, w tym kilkanaście osób z Zespołu Szkół nr 8 w Gdyni. Program powstał z myślą o pasjonatach technologii Microsoft w edukacji.

Wszystkie doświadczenia zostały zebrane w praktycznej rekomendacji dla każdej szkoły i samorządu w Polsce – dostępne są na: Cyfrowa transformacja w edukacji na najwyższym poziomie, czyli Microsoft Flagship School w Polsce.

 

(Źródło: Microsoft)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie